Kvalitet i praksis Processen har været undervejs i … år SAKT lægger sig op ad de europæiske standarder i forhold til terapeut-kompetencer På baggrund.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

GAF Samrating & Statistik.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ansættelse af trænere i en klub. KVIK i tal År 2000 ca. 900 medlemmer År 2008 ca medlemmer Babysvømca. 300 medlemmer Svømmeskolen ca.
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
DTaF’s Lovmappe Afsnit 8 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Udvikling af dommerstrukturen i Dansk Hockey Union Alignment med FIH Umpiring Boost Programme Annemarie Haahr Kristensen og Henrik Ehlers efterår.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Arbejdsmiljøcertificering
Marts 2010 Dansk Karate Forbund Dommerprogram 2010 KATA & KUMITE.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Om feedback og tilbagemeldinger
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
Velkommen til E-business
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Dialog i forsyningskæden REACH og eksponeringsscenarier 27. September 2007 Gl. Vindinge.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget.
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Evaluering - metoder og værktøjer -
Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel.
At arbejde som repræsentant for DASYS
Quality Management Systems
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Velkommen til Lægedage
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Mundtlig matematik eksamen
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Ny karakterskala – nye mål?
MSK certificering Uddannelsesudvalg under Foreningen for Muskuloskeletal Radiologi (snart selskab?) Medlemmer: Christa Bluhme (formand) (ovl. SVS, Esbjerg)
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Dansk Sygepleje Selskab (dasys) 16.november 2011
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Præsentationens transcript:

Kvalitet i praksis Processen har været undervejs i … år SAKT lægger sig op ad de europæiske standarder i forhold til terapeut-kompetencer På baggrund af en generalforsamlingsbeslutning har SAKT´s bestyrelse nedsat et Certificeringsudvalg og et Censorkorps. Censorkorpset består af 6 personer.

Censorkorps Bodil Andersen er formand for gruppen. Peter Rasmussen Ulla Wattar Susanne Vind Irene Oestrich Randi Øibakken

Certificerings-normer Certificeringen følger den modificerede Beck og Young Scala, Amended, september Der henvises i øvrigt til Cognitive Therapy Scale Rating Manual, 1980 for en uddybning af Beck og Young Scala samt 2006-oversættelse af ”Amended CTS-skala 2004” ved Ulla Wattar. Der sigtes mod på sigt at implementere nyere validerede ratingsskalaer – eksempelvis CTACS.

KRAV I Uddannelse Faglig erfaring Teoretisk viden Klinisk praksis Psykolog / cand.med. m. b- autorisation Min. 3 års psyk. erfaring efter udd. 450 timer teori- og metodetræning i psykoterapi (efter bach.) min 200 af disse = kognitiv teori fra godkendte undervisere efter kandidat Min 300 t praksis (max 30 gruppe) i KAT Min 15 klientforløb ligeligt fordelt over min 3 diagnostiske kriterier

KRAV II Supervision Overgangsordning(?) 150 timers supervision af terapi fra godkendte kognitive supervisorer Terapeuter der opfylder min. 50% af kriterierne 3-5 kan få midlertidig dispensation, hvis de indenfor to år opfylder resten af kriterierne

Krav III Case-study skriftlig opgave skal være på ca ord placere sin ”sag” i sammenhæng med relevant nyere litteratur. identificere de problemer og mål, klienten præsenterer fremvise data ved hjælp af standardiserede mål, som man har anvendt for at måle fremskridt placere sin ”sag” i sammenhæng med relevant nyere litteratur identificere de problemer og mål, klienten præsenterer planlægge og udføre et sammenhængende kognitivt- adfærdsterapeutisk behandlingsprogram, som er en logisk konsekvens af ens sagsformulering evaluerer resultatet af behandlingsprogrammet kritisk i relation til den aktuelle teori, forskning og kliniske principper

Certificeringsforløb I Ansøgningen med tilhørende materiale downloades fra A) En teoretisk opgave B) To sessioner med tilhørende sagsformulering opstillet i skemaform. Ansøgningsgebyr = USB-memory stick samt tilhørende skriftlig accept fra klient/patient Censorkorpset er underlagt tavshedspligt SAKT forsøger at ”parre” ukendte censorer og ansøgere For at bestå sessionen skal ansøger opnå karakteren 4 eller derover på hvert item.

Certificeringsforløb II Bestået >> ansøger indstilles til certificering ved SAKT´s Certificeringsudvalg I tvivl >>second opinion fra anden censor Ikke bestået >> kommentering af de items, der ikke er bestået Såfremt det ene af de 2 elementer (teoretisk opgave hhv. session) bestås og det andet ikke gør, kan en opgraderet version af den teoretiske opgave henholdsvis en ny session fremsendes indenfor 6 måneder Tidshorisont cirka 3 måneder fra ansøgningstidspunkt

Kontakt Censorgruppens tovholder: Bodil Andersen

Skalaens indhold I 1. Generelle interview procedurer Dagsorden Patientfeedback Samarbejde Pacing og fordeling af tid/indhold 2. Interpersonel effektivitet Empati Interpersonel effektivitet – Om at fremkalde passende følelsesmæssigt udtryk Professionalisme/etiske praksisstandarder

Skalaens indhold II 3. Specifikke kognitive adfærds teknikker Guided discovery” – sokratisk dialog Sagsformulering Identifikation af nøgle kognitioner, følelser og adfærd Kognitive teknikker Adfærdsteknikker Brug af hjemmearbejde 4. Styring af processpørgsmål

Tips, tricks og gode råd Brug video og selvrating Sørg for at træne hvert punkt i ratingen Brug video og selvrating Træn punkterne med din supervisor Brug video og selvrating CTS-skalaens ophav og implikationer Brug video og selvrating

Illustrationer =related =related

Krav til censorer Autorisation, specialistgodkendelse, supervisorgodkendelse fra Dansk Psykolog Forening / Dansk Psykiatrisk Selskab Certificering gennem SAKT eller EABCT-godkendt fra andet regi. Deltagelse i minimum tre samratinger inden selvstændigt ansvar for censurering Følordning: deltagelse i minimum to samratinger med godkendt censor i forbindelse med censurering af bånd Krav til løbende deltagelse i samratinger; minimum 3 x årligt i den tid man er fungerende censor