Forældrekredsmøde 2013 Torsdag den 31/10 Velkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Alle børn skal være del af fællesskabet
Forældremøde på Stestrup Skole
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
Et væksthus for børn og voksne
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Selvevaluering - manual
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Skolereform august 2014………………
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Forældrekredsmøde 2014 Tirsdag den 28/10 Velkommen.
Forældrekredsmøde 2012 Mandag den 29/10 Velkommen.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent 2.Godkendelse af dagsorden 3.Bestyrelsens beretning om.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Sunds skole Evaluering
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Forældrekredsmøde 2009 Velkommen. Forældrekredsmøde 2009 ONSDAG DEN 28. OKTOBER KL Dagsorden for mødet: Valg af dirigent Replik ang.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Velkommen til fælles Informationsmøde
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Skolebestyrelsens årsberetning  På grund af lock outen har skolebestyrelsen ikke kunnet gennemføre årsberetningen som vanligt med et tidssvarende foredrag.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Forældrekredsmøde Dagsorden for forældrekredsmøde onsdag den 28/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske,
Evaluering.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Forældrekredsmøde 2013 Torsdag den 31/10 Velkommen

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Skolens særlige værdigrundlag §2 stk. 2 Skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn…. Bestyrelse Den frie skole  Vejen ad hvilken…

Velkomst-tekst: 1. Hvert barn er en unik del af skaberværket. Derfor må hver enkelt elevs helt særlige kvaliteter fremmes – så eleven kommer til at opleve egentlig selvværd. 2. Men skaberværket er også i sig selv unikt. Elevens ansvarsfølelse for dette skaberværk (fællesskab/samfund), han/hun er en del af, skal derfor også fremmes. Eleven i centrum

B estyrelsens arbejdsfelt Mål/vision Strategi Årsplan Handlinger Daglig undervisning

Strategi Elever bygninger lærere Økonomi IT Ledelse Øvrige interessenter Strategi til at nå/fastholde værdierne

Udfordringer for de frie skoler De frie skolers økonomi

Fokus i Folkeskolereformen a. skal udfordre alle elever b. skal mindske betydningen af social baggrund c. skal styrke tillid og trivsel Hvad gør SJS allerede? Hvad kan vi lade os inspirere af? 2. Inklusion…. En katolsk kerneværdi (Katolsk bet. universel /for alle) 3. Økonomi a. Reduktion i koblingsprocent (til 71%) b. Dobbelt reduktion, når Folkeskolen effektiviserer (fx sammenlægges) c. Økonomisk konsekvens af folkeskolereform

ØKONOMI

Resultat 2011 og 2012 Tusind Kr Ændring % Årselever428,2435,7+1,8 Indtægter ,2 Udgifter ,6 Resultat Egenkapital ,4

Resultat 2012 Resultat 2012 Indtægter Stigning i antal årselever er nu stagneret. Der var 434 elever på skolen 5. sept 2012 og der er pr. 5. sept 2013 optalt 436 elever Stigning i antal årselever er nu stagneret. Der var 434 elever på skolen 5. sept 2012 og der er pr. 5. sept 2013 optalt 436 elever Stigning i antal elever i skole og SFO har øget statstilskuddet med 430 tkr og elevbetaling med 440 tkr Stigning i antal elever i skole og SFO har øget statstilskuddet med 430 tkr og elevbetaling med 440 tkrUdgifter Udgift til lærerlønninger er steget med omkring 250 tkr. Udgift til lærerlønninger er steget med omkring 250 tkr. SFO lønudgifter er ikke steget. SFO lønudgifter er ikke steget. Afskrivninger af nyt indskolingshus og inventar i samme udgør 200 tkr Afskrivninger af nyt indskolingshus og inventar i samme udgør 200 tkr Udgifter til lån udgør ca. 200 tkr. Udgifter til lån udgør ca. 200 tkr.Investeringer Nye kviste i HCA-bygning kostede 210 tkr. Nye kviste i HCA-bygning kostede 210 tkr. Renovering af flagstangsgård med træ, pergola og rodeo kostede 120 tkr. Heraf dækkede indsamling og gaver 75 tkr. Renovering af flagstangsgård med træ, pergola og rodeo kostede 120 tkr. Heraf dækkede indsamling og gaver 75 tkr.

Indtægter 2012

Udgifter 2012

undervisningsudgifter fordelt

Resultat 2012 og Budget 2013 Tusind Kr. R 2012 B 2013 Ændring % Årselever Indtægter Udgifter Resultat Egenkapital

HANDLEPLAN 2013

HANDLEPLAN 2013 Resultat Få driften til at udvise et overskud på kr I dette er medregnet en ramme til udgifter i forbindelse med fejring af skolens jubilæum. Samlet kr. Heraf kr. til personalets rejse til Rom Skolen stiler fremdeles mod overskud, der ligger over kr pr. år Skolen har al mulig grund til at tro, at vi vil holde det budget. Grundet lockout’en vil der være en manglende lærerudgift for 2013, som der via erstatningstimer skal kompenseres for ind i Finansministeriet har desuden annonceret en ”dispositionsbegrænsning” svarende til 0,3 %.

HANDLEPLAN 2013 Markedsandel/omsætning Fastholde et elevantal tæt på maksimum, som er 20 klasser à 22 elever = 440 elever. Elevtallet pr. 5/ blev 437 elever.

HANDLEPLAN 2013 Byggeri (eksisterende bygninger) 1. Fase 3’s projekter, som er omtalt i Handleplan 12 (kort orientering). Skal ses i sammenhæng med pkt. 2 nedenfor. 2. Skolens muligheder for at overtage Ordenssamfundets ejendomme (orientering) årig vedligeholdelsesplan (udarbejdet og vedtaget (2013 er planens første år)).

HANDLEPLAN 2013 Byggeri (udearealer) Udearealer I sommerferien erstattes de af faldunderlagene, som har været med grus til underlag med gummi. Træskulptur laves ud af det gamle cedertræ.

HANDLEPLAN 2013 Priser Januar 2013 – Fra kr til kr pr. mdr. – Øvrige priser forhøjes med samme % stigning Genopretningsplanens virkninger på koblingsprocenten Virkninger af finansloven 2014 Besparelser på Folkeskoleområdet i form af effektiviseringer Januar 2014 – I skrivende stund er prisstigning ikke planlagt. Bestyrelsen skal analyser og vurdere skolens økonomi i lyset af finanslov 2014 herunder prognoserne for statstilskuddet fremdeles.

SJS udviklingsplan Selvevalueringsmodellen Tanker om ændret organisationsplan (nyt ledelsesinput) Projektarbejdsformen (opfølgning) Inddragelse af eleverne i dialog om undervisningens ”hvad” og ”hvornår” (nyt ledelsesinput) Kurser – Evaluering – Læringsstrategier – Inklusion – Kursus i ”Appreciative Inquiery” (fortsættelse af kurser m.h.p. reducering af stress). Opsamling fra høringerne i Forløb 1 og 2, herunder tiltag i retning af ”autentiske læringsmiljøer” (opfølgning). Yderligere bevidstgørelse af skolens værdigrundlag (opfølgning)

Værdier Inputs via INFO Trivselsaftaler Forældreaftaler Fortløbende ”revision” af værdigrundlaget – Bestyrelsen og ledelsen tænker strategier – Værdifolder udkommer ultimo december 2013

Danne/Uddanne Sende – Værdier ud i verden Have værktøjer til det Fællesskab SJS er ”et mødested for mennesker, der vil værdier baseret på det katolsk-kristne menneskesyn” "Dannelse er kultivering af mennesket i overensstemmelse med dets egen bestemmelse, men over for dette står et stigende samfundskrav om at forme mennesket i overensstemmelse med samfundets behov.” (Professor Sven Erik Nordenbo DPU)

Den frie skoles frihed ? Den frie skole skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i Folkeskolen ! Resultat Vejen, ad hvilken Færdigheder og viden/kundskaber Personkarakter Dannelse Værdier Holdninger

Evaluering gennem tests Matematik: Tages i starten af skoleåret og inden 1. oktober. Derved tages testen, når alle områder ER indlært, og testresultatet kan bruges til skole-hjem. Dansk: Tages i november/december og maj.

Evaluering gennem elevsamtaler Sker 2 gange om året i tilknytning til årets skole-hjem-samtaler

Evaluering gennem skriftlig bedømmelse. Sker 2 gange om året i tilknytning til årets skole-hjem-samtaler – For 9. klasser dog 3 gange klasse (blev forsinket grundet lock-out) – En 3 punkts skala klasse – En 7 punkts skala

Evaluering gennem skole-hjem I efterårssemesteret afholdes samtaler, hvor der ud over DANSK og MATEMATIK er mulighed for en samtale om ENGELSK og FYSIK. I forårssemesteret afholdes en samtale på alle klassetrin, hvor alene DANSK og MATEMATIK er repræsenteret. Forbehold: Læreren skal lige lære en klasse at kende, før skole-hjem giver mening.

Evaluering gennem Nationale Tests (forsøges i november 2013) Fag og klassetrin Dansk, læsningX X X X Matematik X X Engelsk X Geografi X Biologi X Fysik/kemi X

Skoleudviklings-manual Tilsyns-redskab Selvevalueringsmodellen

SELV-EVALUERINGSMODELLEN 1. Skolens profil 2. Elevens faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen 3. Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse 4. Elevens alsidige personlige udvikling 5. Frihed og folkestyre 6. Specialundervisning 7. Dansk som andetsprog 8. Elevens videre forløb i uddannelsessystemet 9. Skoleledelsens kvalitetssikring og -udvikling af undervisningen 10. Samlet vurdering og handlingsplan

IT – medie – plan Teksbehandling Regneark Elevintra Præsentationsmuligheder Informationssøgning og kildekritik Web-etik Billedbehandling Video og lyd Computeranatomi 1 2 3

Skolens 125 års jubilæum Foråret 2013: Studietur til Rom for alle ansatte onsdag den 8/5 til lørdag den 11/5. Stor TAK til forældrene for indsatsen den 8/5 ! Efteråret 2013: Mandag den 9. september: Koncert i DR’s koncerthus for hele skolen - Uge 40: Fordybelsesuge Lørdag den 5. oktober: Intern reception Torsdag den 10. oktober: Ekstern reception Mandag den 25. november: Gamle elever Lørdag den 21. december: Værdifolder udkommer

Nye udfordringer qua foråret 2013 Oplæg til alle forældremøder efteråret 2013: 1. Lockout - erstatningstimer 2. Ny overenskomst - hvordan forberedes, så denne kan implementeres 1. august 2014 ? 1. Den lokale forankring / de frie skolers økonomiske kobling på Folkeskolens økonomi 3. Folkeskolereform - hvordan forberedes til 1. august 2014 ? 1. Den lokale forankring / de frie skolers frihed contra afhængighed af Folkeskolens planer for hovedfag

HANDLEPLAN 2013 Kommunikation Skole-Intra – Lærer-intra – Forældre-intra – Elev-intra  Justeres løbende  Elevevaluering sker nu på INTRA  Fraværsregistrering sker nu på INTRA  Kontaktbog sker nu på INTRA

Spørgsmål / debat

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold. 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk. 3. (Maja Thylander er villig til genvalg). 4. Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsførende jfr. skolevedtægtens § 6 stk. 1 (Valg for en 4-årig periode er sket i 2009, hvorfor punktet udgår). 6. Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt

Dagsorden for forældrekredsmøde torsdag den 31/ Valg af dirigent. 2. Bestyrelsen og ledelsen orienterer om skolens økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske forhold 3. Valg af bestyrelsesmedlem i medfør af skolevedtægten § 3, stk Valg af suppleant, jfr. skolevedtægten § 3, stk Eksternt tilsyn 5.1. Fremlæggelse af den tilsynsførendes tilsynserklæring jfr. skolevedtægten § 6 stk Valg af tilsynsform jfr. skolevedtægtens § 6 stk Det almindelige tilsyn jfr. skolevedtægten § 6 stk Beretning v/ forældrerepræsentantskabets formandskab 6.2. Forældrekredsen har hidtil ladet dette tilsyn ske gennem konstruktionen, forældrerepræsentantskabet, og det anbefales, at forældrekredsen fastholder skolevedtægtens § 7 stk Eventuelt