Elevaktiverende undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Taskbaseret sprogundervisning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Et væksthus for børn og voksne
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Workshop 8 WEB 2.0 værktøjer udvider læse- og skrivepotentialet i Kristendomskundskab og Samfundsfag Birgitte Holck Bækgaard, lektor på UC Syddanmark,
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
Sigrid .
Fremtidens skole Gruppe 5.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
Klasseledelse Lene Heckmann.
Carl-Johan Dalgaard (
Observation af din/andres undervisning –
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Taksonomisk mindmap i religion
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Mundtlig fremlæggelse
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Flipped Classroom i tyskundervisningen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Skriftlighed i biologi
Læringskultur og elevinddragelse
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Celle.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
KNÆK KODEN.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Elevaktiverende undervisning SPROG Camilla Jürgensen Spansk og historie

Dagens oplæg… Undervisning og læring Sekvensering: hvorfor og hvordan Elevaktiverende undervisning

Er undervisning = læring? Undervisning lykkes, når der sker læring… Det sker bl.a. når: eleverne er aktive og kan se sammenhænge eleverne møder udfordringer, der øger deres faglige niveau (Vygotskys ”zone for nærmeste udvikling”) teori og praksis hænger sammen det er synligt for eleven selv, at der sker læring (også i den enkelte time)

Hvilke læringssituationer giver den bedste læring?

Tilrettelæggelse af undervisningen Tilrettelæggelse af forløb: - formål (hvilke faglige mål skal vi arbejde med?) - progression (hvilke kompetencer skal trænes?) => synliggørelse for eleverne Tilrettelæggelse af den enkelte lektion: - Lektionsplanen gennemgås for eleverne: hvad skal vi nå og hvorfor? Hvad skal lektien bruges til? (HUSK at bruge lektien) - Eleverne inddrages i lektionens opbygning og formålet med de enkelte øvelser - Tydelighed giver: (med)ejerskab, overblik, eksplicitering af den faglige kode, motivation ? Hvad skal jeg bruge det til ?

Sprogundervisningens elementer Mundtlig udtryksfærdighed på fremmedsproget Grammatik Ordforrådsindlæring Viden om sprogområdets kulturelle, politiske, økonomiske forhold. Skriftligt arbejde Hvordan integreres de forskellige elementer i lektionen?

Emne: ser joven en España (3g) Formål: At kunne beskrive på spansk hvordan unge i Spanien lever At kunne sammenligne med danske unges forhold Progression: At kunne indgå i samtale herunder stille spørgsmål og reagere på spansk At kunne sammenligne spanske og danske forhold (opbygning af ordforråd) Materiale: Ole Loumann: Nuevos Retratos (3 – 4 tekster) Pedro Guerra: Lifevest under your seat Film: Cinco metros cuadrados Diverse artikler/overskrifter/tegninger om unge i Spanien og krisen

Lektionsplan 28.aug. 13.50 – 15.05 (70 min.) Lektie Tamara la madrileña s. 27 (ca ½ side) + forbered at stille spørgsmål til Tamara med udgangspunkt i mindmap Sekvens Materiale og formål Arbejdsform 1 13.55 – 14.05 Repetition af perfektum (fra sidste time) ?Qué has hecho hoy? => Repetere perfektum + ordforråd Walk-talk/ på klassen 2 14.05 – 14.20 Grammatik: Ser og estar Gennemgang på tavlen (ark) I praksis via billeder (par) Opsamling på klassen => Repetere ser + estar + brug i praksis Tavle + par + tavle 3 14.20 – 14.40 Emne: Tamara: la madrileña Gennemgang af mindmap (google apps) Oplæsning , oversættelse + tilføjelser til mindmap => Tekstforståelse + tekstbearbejdelse På klassen Tryghedsgrupper/lærer går rundt 4 14.40 – 15.00 * 10 minutters ”buffer” Billede af Tamara på tavlen: forslag til spørgsmål (skrives på tavlen) Fiktivt interview med Tamara med udgangspunkt i tavle noter => Mundtlig udtryksfærdighed, stille spørgsmål + reagere (gambitter) par 5. Evt. Repetition af perfektum (?Qué hemos hecho en clase?) www.elpais.es Youtube (sang, reklame)

Opsamling og konklusion Formålet med den elevaktiverende undervisning? - At der opstår læring! Inddrage eleven – medansvar for læring og timens afvikling Elevaktivering – læring gennem aktivitet Eksplicitering af den faglige kode: intet skal være indforstået, jf. den gymnasiefremmede elev, differentiering Læring er synlig: der sker læring i hver time => motivation. Det nytter noget!

Idébank Ordforråd/ mundtlighed: Speed- dating: - eleverne sidder to og to overfor hinanden og taler om et emne. Efter fx 3 min. skiftes partner. Evt. instrueres eleverne i at stille spørgsmål til hinanden, at reagere på svar ved brug af gambitter eller ”stjæle” andres ord (=>udvide ordforråd) Fuldfør sætningen: - på tavlen skrives fx ”Ana come…” . Eleverne instrueres i at stille spørgsmål til sætningen fx ”?por qué come?”, ”?qué come?” etc. Dernæst skal de besvare spørgsmålene. Fremlæggelse af svar i grupper/sidemænd Ordforråd og grammatik On line øvelser : http://www.quia.com/cb/537753.html (jeopardy) http://www.quia.com/pop/120895.html (ser og estar) * http://www.emu.dk/gym/fag/sp/didaktik/index.html eller brug google til at finde ideer – der er MASSER at hente! Husk at teste først!

Flere ideer ???