Projekt læring i praktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Blended learning – hvordan?
Digitalisering og medialisering
Dataindsamling og kildebearbejdning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Folkeskole-reformen August 2014.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Velkommen til Roskilde Universitet.
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forudsætninger for en god samtale
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
DUBU Superbrugerrollen
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Traineepædagog- uddannelsen Rekruttering og kvalificering.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
LÆRING, DER SES!.
”Blog som læringsplatform”
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Undervisere i virksomhedspraktik Birgitte Knudsen, HR Konsulent Bodil Forchhammer, Pædagogisk Koordinator.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
Internationalisering og forhåndsmerit Ankomst og kaffe Velkomst og orientering om regeringsgrundlaget og de nye meritmuligheder v. undervisningsinspektør.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Profil i Pædagogisk Udvikling 2017
Interviewanalyse Proces
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
OUH Sygeplejestuderendes læring af medicinhåndtering En orientering om ændringer fra 2018 Hensigten med oplægget
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Projekt læring i praktik Workshop 7a : ”Studerendes personlige stil har afgørende betydning for adgang til læring i praktikken” eller ”At blive en rigtig sygeplejerske eller pædagog i praktikkens virkelighed” Genvej til Viden d. 3/10 2012, UCC Sygeplejerskeuddannelsen Nordsjælland & UCC Pædagoguddannelsen Nordsjælland v/Jesper Frederiksen, Karen Sangild Stølen, Lone Zacho, Annelise Arent Projekt læring i praktik

Læring i praktik: Spørgsmålet Læring i praktik – en øvelse i tilpasning og/eller læring af (professions)kompetencer? På hvilke måder bidrager læringsrummet til, at de studerende opnår læring? Herunder: Hvilke muligheder for deltagelse skabes i praktik? Hvad er det muligt at lære? Hvordan lærer de studerende i læringsrummet? Hvilken læring opnår de studerende? Projekt læring i praktik

Læring i praktik: Metode Komparativt kvalitativt undersøgelsesstudie af læringssituationer på 8 praktiksteder (4 på sygeplejerskeuddannelsen (4+4) og 4 på pædagoguddannelsen (4+4), suppleret med funktionsopdelte fokusgruppeinterviews (3+3)) Ikke deltagende observation deltagende observation fokusgruppeinterview Læring i praktik: Metode Projekt læring i praktik

Læring i praktik: Design Population bestemt efter studerende på pædagoguddannelsens 2. praktik og sygeplejestuderendes modul 4 klinik. Pilotprojekt med 1 informant fra hver gruppe gennemført forår 2011, herefter justering af dataindsamlingsredskaber Undersøgelser gennemført 2011 Empiribearbejdelse gennem tematisering forår 2012 + input fra seminar Analyse, Rapportering og Opsamling efterår 2012 Udfordringer: Deltagerinklusion, Kulturforskelle, Prøveorienteringen som praktiklæring Projekt læring i praktik

Studerendes forudsætninger: Workshop Et resultat af undersøgelsen er at studerendes habitus har betydning for adgang til praksisfeltet og for muligheder for læring ”Af alle de typer og former for indirekte og skjulte påvirkninger, der måtte eksistere, er den mest omfattende og effektive, i mine øjne, simpelthen at verden i et givent øjeblik er indrettet, som den er” (Pierre Bourdieu. Reitzel 1996)

Diskussion over læring af professionskompetencer Adskiller læring af professionskompetencer sig fra tilpasning til gældende praksis? Hvis studerendes habitus og praktikkens doxa er sammenfaldende, hvordan skabes så fornyelse og udvikling af praksis? Hvad gør vi ved studerende med en ‘upassende’ habitus? – hæver indgangskrav til uddannelsen?- eller? Hvordan skaber vi plads til kritik og overskridende læreprocesser?

Underviserens rolle: Workshop Vores observationer viser, at rollen går fra ”overhøring” via ”faglige input”, ” faglig dialog” til ”kontrol af forhold/ formalia” Der er altså meget stor forskel på, hvad der sker på mødet. Underviserens rolle fortolkes individuelt Det er ikke beskrevet hvad underviseren skal bidrage med

Diskussion over underviserens rolle Skal underviseren bidrage med teori, befordre læring, udfordre refleksionen eller helt ud af praktikrummet? Kræver det: Nye roller eller ny forståelse af roller ? Nye samarbejdsformer? Større kendskab til den konkrete praksis? Eller noget helt andet?