Uddannelsesparathed - hvad er det

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Konferencen: De ”ikke uddannelsesparate” – brobygning på tværs
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Roskilde Tekniske Skole
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Tværfagligt undervisningsforløb
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
IT i undervisningen.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til forældremøde
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Konfliktforebyggelse
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
De seks bedste billeder fra gruppen
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Uddannelse – dit barns fremtid
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Kollektiv vejledning – dagens program
Fagdidaktisk kursus i biologi
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
En Praktikværts forventninger
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Uddannelsesparathed - hvad er det Uddannelsesparathed - hvad er det? Faglige, personlige og sociale forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse Oplæg på konference om Sammenhæng i vejledningen og uddannelsesparathed v. Torben Pilegaard Jensen, AKF DGI-Byen, torsdag den 4. november

Hovedpunkter: Gruppen af unge er sammensat Færdigheder og læringsmiljø Ungdomsuddannelserne skal også bidrage til de sociale og personlige færdigheder Faglige, personlige og sociale forudsætninger En helhedsvurdering med fokus på læringsmiljø og læringspotentialer

En sammensat gruppe De opgivende er kendetegnet ved massivt dårlige erfaringer med folkeskolen, herunder mobning De praktiske har haft det godt med kammeratskabsgruppen og ofte også med lærerne, men dårligt med det faglige De vedholdende er stille slidere, der trods svag social baggrund, klarer sig igennem på flid De flakkende har svært ved at få deres egne interesser til at harmonere med omverdenens forventningspres Fra Ulla Højmark og Torben Pilegaard Jensen: Unge uden uddannelse, SFI, 2005

Færdigheder og læringsmiljø Den unges færdigheder er i høj grad afhængig af det læringsmiljø, den unge har været i Ikke alle grundskoler har tilbudt den praktisk orienterede unge optimale læringsmuligheder Muligheden for en praktisk tilgang til læring kunne for nogle unge have ført til andre og bedre færdigheder

Der er brug for.. praktisk, håndværksorienteret indhold og ikke kun fornyelse af de boglige fag. Projektarbejde, problemorientering og tværfaglighed i de boglige fag ændrer ikke grundlæggende de praktisk orienterede unges forhold til disse fag orientering mod arbejdsliv og erhvervs-uddannelse, snarere end mod den alment dannende tradition i sløjd, hjemkundskab og håndarbejde. De fleste af de praktisk orienterede elever er drenge, og de føler sig ikke mere på hjemmebane i håndarbejde og hjemmekundskab, end de gør i engelsk og historie Citat fra Per Fibæk, Hånd og hoved i skolen, s. 20

Gymnasial uddannelse (stx) De personlige kompetencer: ”..vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. ..lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden.. og til deres egen udvikling” De sociale kompetencer: ”evne til at fungere i et studiemiljø med krav til selvstændighed og samarbejde”, ”forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”

Erhvervsuddannelserne De personlige kompetencer: ”motivere unge til uddannelse” og ”bidrage til deres personlige udvikling” De sociale kompetencer: ”bidrage til at udvikle de unges interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund”

Læsefærdigheder: ”At være i stand til at forstå, anvende og reflektere over skrevne tekster for gennem dette at opnå sine mål, udvikle sin viden og sine muligheder og være i stand til at deltage i samfundslivet.” Fra PISA

Basisfærdigheder i naturfag kræver at eleverne mindst har: ”tilstrækkelig naturvidenskabelig viden til at give mulige forklaringer i en kendt kontekst eller drage konklusioner baseret på enkle undersøgelser. De er i stand til direkte overvejelse og tolkning af resultater af naturvidenskabelige undersøgelser eller teknologisk problemløsning.” I Fælles Mål 2009 hedder det: ”Formålet med undervisning i naturfag er, at eleverne tilegner sig viden omproblemstillinger og sammenhænge, der knytter sig til natur, teknologi,miljø og sundhed.”

Basisfærdigheder i matematik kræver, at eleverne mindst kan: ”fortolke og genkende situationer, der ikke kræver flere tolkningsmuligheder. De kan uddrage relevante informationer fra enkelte kilder og gøre brug af en enkel repræsentationstype. Elever på dette trin kan anvende enkle algoritmer, formler og andre rutineprocedurer.” Fra PISA

Grundlæggende teknisk-faglige færdigheder omfatter bl.a.: opgaveforståelse (forstå arbejdsopgavernes karakter og meningen med dem) at kunne vælge hensigtsmæssig nøjagtighed metodiske kompetencer (planlægge, systematisere, analysere) organisatorisk kompetence (at kunne se sig selv i den organisatoriske helhed og finde råd og hjælp, når man er i tvivl) faglig stabilitet Fra RKA

Personlige færdigheder omfatter bl.a.: selvtillid: evne til at sætte sig mål og vilje til at fastholde og nå sine mål evne til at vælge og træffe beslutninger, at reflektere over egne og andres handlinger i en given sammenhæng Selvkompetence: at have god kontakt til egne følelser og stemninger. At kunne skelne mellem, hvad der er vigtigt og mindre vigtigt for en selv. handlekompetence: at handle og følge op på beslutninger, at virkeliggøre sine beslutninger, bl.a. ved at leve op til de forventninger ens beslutning har affødt hos andre: møde til tiden, aflevere opgaver, ordentlig opførsel, at forstå de direkte og indirekte konsekvenser af andres handlinger Fra RKA

Sociale færdigheder omfatter bl.a.: Relationskompetencer Evne til at indgå i forpligtende fællesskaber Evne til at indgå i demokratisk funderede fællesskaber Empati Lede og tage følgeskab Konflikthåndtering

Uddannelsesparathed: læringsmiljø og helhedsvurdering En differentieret gruppe Læringsmiljøet betyder meget for de unges færdigheder Bør tage afsæt i de forudsætninger for læring, de unge har haft i grundskolen og ungdomsuddannelsernes indhold, krav og tilrettelæggelse Uddannelsesparathed ikke en få-dimensional størrelse med universelle nødvendige færdighedskrav helhedsvurdering Også ungdomsuddannelsernes opgave at bidrage til de unges almene faglige, personlige og sociale færdigheder Fokus på de unges grundlæggende faglige, personlige og sociale forudsætninger og deres læringsmuligheder