SANS_kontrakter Grundlæggende kontraktprincipper To tvister

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Overordnet målsætning:
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aftalelov, købelov og CISG
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Aftalers indgåelse internationale aftaler
BEFØJELSER: - NATURALOPFYLDELSE - OPHÆVELSE
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Implementering af it-system
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
Danmarks Veje Foranalyse
SANS_kontrakter Grundlæggende kontraktprincipper To tvister
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
SANs – kontrakter supplerende slide
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Handel med korn mellem landmænd
Præsentation Oskar Kovacs Cand.merc. (jur.) Konsulent i DR.
Kapitel 8 Internationale køb. I kapitel 8 gennemgås: 1.CISG – anvendelse og begreber 2.Sælgers forpligtelser 3.Sælgers misligholdelse Købers misligholdelsesbeføjelser.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
Introduktion til kontrakter SANS_Kontrakter Lars Ingemann, IT-University of Copenhagen,
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Købeloven afsætning.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 10 Internationale køb
Implementering og dokumentation
Implementering og dokumentation
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Bestilling og ordrebekræftelse
Tilslutning til den nye inddrivelsesløsning
Bestilling og ordrebekræftelse
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

SANS_kontrakter Grundlæggende kontraktprincipper To tvister PLS kontrakten Statens standardkontrakter K33, K18, K01 og K02 Kilder Søren Staugaard Nielsen, PLS Lars Ingemann, Deloitte http://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/it-styring/standardkontrakter?searchterm=standardkontrakter

2. Kontrakter: Grundlæggende principper Aftalelov: Tilbud og accept forpligter parterne (rettigheder og pligter). Mundtlige og skriftlige aftaler lige gyldige. Kontrakt: Skriftlig aftale. Lettere at bevise hvad der er aftalt. Købelov: Aftale om levering af en "ting" (formuegode) mod betaling. Misligholdelse: Aftalen overholdes ikke, fx: - Forsinkelse - Mangler ved det leverede (handelskøb: undersøgelsespligt) Rettigheder ved misligholdelse (misligholdelsesbeføjelser): - Hæve købet (parterne giver ting og penge tilbage) - Udbedring af manglen - Afslag i pris - Erstatning hvis en part har lidt tab Praksis ved it-kontrakter også: - Bod (betale for forsinkelse / mangel) - Ændre aftalen Handelskøb: Ved forsinkelse. Ved (for køberen) væsentlige mangler. Handelskøb: Sælger har afhjælpningsret indtil den aftalte leveringstid. En vinder (der har mistet penge) og en bitter taber. Dommen er offentlig. Tvister (man kan ikke blive enige): - Domstol - Voldgift - Mediation (mægling) Lidt mere uformelt. Lidt dyrere. Bindende. Ikke offentlig. Skabe win-win. Hurtigt og billigt. Ikke offentlig.

3. Kontrakter: IT-leverancer Udbredte standard-kontrakter: K18, K33, K01, K02, PLS Omfattende kontrakter der regulerer (har regler for): - Behov og løsning (begge dele kan være krav) - Mangler - Underleverandører - Parternes forpligtelser - Rettigheder - Hvad skal ske hvornår - Afprøvning - Misligholdelsesbeføjelser - Ændringer af aftalen - Andre hændelser, fx strejke, konkurs - Forrang - Tvister - osv. I forhold til det krævede - plus rimelige forventninger Analyse, driftsprøve, mv. Hvornår må man hæve? hvor stor bod? Kunden godkender løsningsbeskrivelsen, men det viser sig den ikke opfylder kravene? Fortolkningsrækkefølge ved domstole: - Ufravigelige regler i lovene - Specielle regler i kontrakten - Generelle regler i kontrakten - Sædvane og branchekutymer - Love på området - Tidligere domme Købeloven siger fx at sædvane har forrang

4. Kontrakter: Eksempel 1 Et firma i oliebranchen fik leveret et ERP system som kunne regnskab, fakturering, mv. Det viste sig at systemet kun beregnede tønder olie med to decimaler, mens alle i oliebranchen regnede med tre decimaler. Kunden ville derfor hæve købet. Leverandøren henviste til at der intet stod om det i kravene og nægtede endda at rette manglen. Imidlertid havde leverandøren kaldt systemet en brancheløsning. Retten fandt at leverandøren kendte kundens forudsætning, hvorfor programmet var mangelfuldt. Men da kunden først havde gjort opmærksom på manglen 6 måneder efter leveringen, havde han forsømt sin undersøgelsespligt og kunne derfor ikke påberåbe sig manglen.

5. Kontrakter: Eksempel 2 En virksomhed havde købt et program, der over en længere periode ikke havde virket tilfredsstillende. Kunden hævede derfor handlen. Som reaktion sendte leverandøren en modificeret version som ikke blev anvendt af kunden, men ej heller returneret. Retten fandt ikke at køberen kunne hæve købet, da sælgeren havde en afhjælpningsret, som han ikke fik mulighed for at udnytte. Endvidere kunne det ikke afvises, at den modificerede version kunne have opfyldt kundens krav.

6. Kontrakter: Tidsforløb iflg. PLS-kontrakten EU begrænset udbud Prækvalificering Udbud Tilbud Kontraktunderskrift Løsningsbeskrivelse godkendt Overtagelsesprøve godkendt Driftsprøve godkendt (svartider, mv.) Garantiperiode udløber Kontrakten udløber Kravspecifikation. Ofte med kontrakt vedlagt Overordnet løsningsbeskivelse. Ofte med kontraktforbehold "Analysefase". Detaljeret løsning / design. Kan indeholde prototyping. Hævebeføjelser med kompensation til leverandør. Hævebeføjelser ved væsentlig forsinkelse. Levering er sket - kunden skal forsikre systemet Kunden må anvende systemet Hævebeføjelser ved væsentlig forsinkelse / mangel Væsentlige mangler udbedres gratis Mangler udbedres via vedligeholdsaftalen

7. Kontrakter: Lidt historie - K33 og K18 Oprindeligt foregik mange it-anskaffelser ved brug af statens standardkontrakter K33 og K18 K33 (1987): “Statens standardkontrakt for edb-totalleverancer – samtidig anskaffelse af maskinel, special- og standardudviklet programmel” Tænkt til større leverancer i form af skræddersyede og nøglefærdige edb-systemer Kunne ikke anvendes ved prototypeudvikling eller faseopdelte anskaffelser Kunne ikke anvendes til separate anskaffelser af programmel eller maskinel K18 (1992): “Statens standardkontrakt for standardiserede edb-systemer” Samme anvendelsesområde som K33, men er primært tænkt anvendt ved mindre anskaffelser

8. Kontrakter: K33 og K18 Fordele: Kontrakterne var meget gennemarbejdede De regulerede en stor del af de relevante emner Reguleringen var detaljeret Kontrakterne var færdige standardkontrakter, og indholdet var kendt af de professionelle aktører på markedet (blev også brugt i den private sektor) Ulemper: Kontrakterne var tunge Kontrakterne var svære at læse for ikke-jurister Kontrakterne var byrdefulde over for leverandører Konfliktskabende Indeholdt ingen konfliktløsningsmodeller Indeholdt ingen ordentlig ændringshåndtering ”De nuværende standardkontrakters egnethed til it-projekter skal vurderes. IT-rådet, der er et tværministerielt udvalg på afdelingschefniveau, får til opgave sammen med juridiske eksperter, relevante brancheorganisationer og udvalgte konsulentfirmaer at udarbejde nye og mere fleksible modeller for udbud og kontrahering af systemudviklings-leverancer til evt. afløsning af de nuværende standardkontrakter, bl.a. med henblik på at gøre det lettere at opdele store projekter i mindre modeller. ” Finansloven 2001

9. Kontrakter til enhver lejlighed Målsætningen var et ”agreed document”, dvs. en balanceret kontrakt. Det tog lang tid og mange problemer blev flyttet til løsning i ”modelbilagene” 9. Kontrakter til enhver lejlighed EU Udbud SKI - Rammeaftale K01 (2004) (afløste K18) K02 (2007) (afløste K33) Custom SKI 02.18 (tilpasset K02) Kundekreds Primært offentlige, men også private Offentlige og private Offentlige Forudsætninger Udstyr og/eller programmel (standard og – i begrænset omfang – udvikling) Fast pris Kortvarigt projekt: <3 måneder*) Én fase Udstyr og/eller programmel (standard og udvikling) Primært fast pris Længere projekt: >3 måneder*) En eller flere faser Kan omfatte alle produkt-kombinationer og afregningsfaser Kunde og leverandør er på SKI aftalen Kun programmel/ udvikling Fast pris, forbrugsafregning med eller uden maksimal pris Særlige bemærkninger Danske it-advokater ”K01 med kommentarer” K01i Danske it-advokater: ”K02 med kommentarer” + K02i Skræddersyning til det konkrete behov. Elementer fra øvrige kontraktformer kan inddrages Agil udvikling 02.18 (videreudvikling af K02i) En række nyskabelser bl.a. Afklaringsfase med udtræden Samarbejde og kundens medvirken Læsevenlig Idriftsættelse selvom mangler Ansvar for tredjeparts software K01i giver ikke så meget mening (agilitet ift. standardsystem) Iterativ udvikling var hot og der blev udarbejdet særlige ”iterative versioner” af Danske it-advokater Der arbejdes pt. på K03 som skal understøtte ”agil udvikling”

10. Oversigt over bilag til K01 Kun kravspecifikation – ingen bilag til løsningsbeskrivelse Bilag Navn 1 Tidsplan 2 Kravspecifikation* 3 Betalingsplan 4 Specifikation af udstyr, programmel og dokumentation med priser* 5 Beskrivelser af tilknyttede ydelser med priser* 6 Kundens deltagelse 7 Specifikation af vedligeholdelse med priser 8 Prøver 9 Licensbetingelser* 10 Servicemål og incitamenter 11 Samarbejdsorganisation 12 Ændringsprocedure 13 Specifikation af optioner med priser Det antages implicit, at kunden selv står for drift Prøverne omfatter (kun): Overtagelsesprøve Driftsprøve ”Incitamenter” anvendes i stedet for bod og kan også være bonus. * = der foreligger ikke modelbilag

11. Oversigt over bilag til K02 Kravspecifikation og løsningsbeskrivelse er nu smeltet sammen til et bilag – leverancebeskrivelse. Bilag Navn 1 Tidsplan 2 Kundens it-miljø 3 Leverancebeskrivelse med Kravspecifikation og Løsningsbeskrivelse samt ændringsmuligheder (optioner) 4 Dokumentation 5 Vedligeholdelse og support 6 Servicemål 7 Drift 8 Leverandørens modenhed 9 Ændringshåndtering 10 Samarbejdsorganisation 11 Kundens deltagelse og modenhed 12 Leverancevederlag og betalingsplan samt øvrige priser 13 Incitamenter 14 Prøver 15 Licensbetingelser Drift kan være en del af leverancen – eller bilaget kan være udgået. Reelt en fuld drifts-kontrakt som underbilag ITST havde udarbejdet en modenhedsmodel, som skulle give et bedre samarbejde Prøverne omfatter nu: Fabriksprøve Installationsprøve Delleveranceprøve (ved fase) Overtagelsesprøve Driftsprøve * = der foreligger ikke modelbilag

12. Kontrakter: Tidsforløb iflg. K02-kontrakten Der skal efter tildeling være en ”stand-still” periode på mindst 10 kalenderdage før underskrift Prækvalificering Udbud Tilbud Kontrakttildeling Kontraktunderskrift Afklaringsfase Løsningsbeskrivelse godkendt Fabriksprøve Installationsprøve Delleveranceprøve (ved fase) Overtagelsesprøve godkendt Driftsprøve godkendt (svartider, mv.) Garantiperiode udløber Kontrakten udløber I starten gennemføres en afklaringsfase, som slutter med opdatering af leverancebeskrivelse eller evt. kundens udtræden (evt. med vederlag). Her kan f.eks. gennemføres ”proof-of-concept” o.lign. Kunden må anvende systemet

13. Kontrakter: Typiske situationer Hvad ville du gøre i disse situationer? I afklaringsfasen står det klart, at leverandøren ikke har forstået hvilken løsning, der efterspørges. I afklaringsfasen demonstrerer leverandøren en opgave-understøttelse, som er bedre end den, som er beskrevet i tilbuddet. I forløbet opstår der diskussion om funktionalitet, som ikke er beskrevet som et eksplicit krav, men som I havde forventet var med i løsningen. Leverandøren siger, det er et ændringsønske I forløbet bliver der fra politisk side introduceret ny lovgivning, som løsningen skal understøtte… Få dage før overtagelsesprøven bliver I kontaktet af kundens projektleder, som siger at det nok ikke er sandsynligt, at de bliver klar. Leverandørens gennemfører overtagelsesprøven tidsmæssigt som planlagt, men ifølge godkendelseskriterierne er den ”ikke bestået” Ved gennemførelse af driftsprøven viser det sig, at performancemål ikke er opfyldt Der er undervejs i forløbet en række konflikter på projektledelsesniveau

14. Kontrakter, kilde: Søren Staugaard Nielsen Hvad skal kunden gøre nu? Hvad burde han have gjort? En virksomhed (kunden) har indgået aftale om udvikling og implementering af et Content Management System, til interaktiv præsentation af virksomhedens kataloger overfor medarbejdere og kunder. Man aftaler, at kunden selv skal konvertere historiske data fra et ældre eksisterende system. Det nye CMS skal iht. tidsplanen i kontrakten overtages 1. april. I midten af februar bliver kunden klar over, at der er behov for at præsentere katalogerne på betydeligt flere måder end oprindeligt aftalt. Leverandøren accepterer at udvide projektet mod en merpris. I midten af marts må kunden indse, at han ikke har ressourcer til at gennemføre konverteringen, hvorefter leverandøren overtager denne opgave mod en merpris. Systemet er ikke klart til overtagelsesprøve den 1. april. Forsinkelsen skyldes yderligere tid forbrugt på de nye præsentationer, tid forbrugt på konvertering, samt sygdom hos kundens projektleder, der har medført udsættelse af vigtige projektmøder.  Overtagelsesprøven afholdes først 1. maj, hvor det konstateres, at systemet har den fornødne funktionalitet, men er meget langsomt pga. historiske data i formater, der ikke var forudset ved aftaleindgåelsen.