Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Levering og risikoovergang Sælgers misligholdelse Købers misligholdelse

2 1. Købeloven om forbrugerkøb
Et køb, som en forbruger foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som le di sit erhverv, når køberen hovedsageligt handler uden for sit erhverv. Varen skal hovedsageligt bruges privat Ufravigelige regler: Reglerne i købeloven om forbrugerkøb, kan ikke fraviges til skade for forbrugeren. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med at virksomhederne overholder forbrugerretlig lovgivning

3 2. Levering og risikoovergang Købeloven - To typer levering
Afhentningskøb: Køber henter den solgte vare hos virksomheden Risikoovergang: Sælger har risikoen for varens forringelse og hændelige undergang, indtil varen er overgivet til køber, og køber har fået varen i sin besiddelse Forsendelseskøb: Sælger sender varen til køber, og varen er leveret når den er kommet i købers besiddelse Risikoovergang: Sælger har risikoen for varens forringelse og hændelige undergang, under hele transporten og helt frem til det tidspunkt varen er i købers besiddelse

4 2. Levering og risikoovergang Fordringshavermora
Forbrugeren har pligt til at tage imod varen Hvis sælger ikke kan levere, på grund af købers forhold, er det fordringshavermora. Sælger har i situationen: Omsorgspligt Salgsret Salgspligt

5 3. Sælgers misligholdelse
Sælger kan misligholde aftalen på tre måder: Forsinkelse med levering Levering af en vare med mangler Retlige mangler - vanhjemmel

6 3.1 Sælgers forsinkelse Købers misligholdelsesbeføjelser
Køber kan vælge at: Fastholde købet og forlange levering Ikke hvis force majeure-situation Tilbageholde købesummen indtil levering er sket Hævet købet, hvis: forsinkelsen er af væsentlig betydning for køber der ikke leveres inden ny frist Hvis der ikke sker levering inden rimelig tid fra køber har reklameret Kræve erstatning for økonomisk tab

7 3.2 Mangler ved det solgte Mangel: Kvalitetsmangel eller kvalitetsmangel Hvad er en mangel ? Læs købelovens § 75a og § 76 Udtryk som ”købt som beset”, eller ”købt som den er og forefindes” …holder IKKE

8 3.2 Mangler ved det solgte Reklamation – se fig. 12.2
2 måneder: Køber skal reklamere senest 2 mdr. efter manglen er opdaget Den absolutte reklamationsfrist er 2 år efter køber fik varen overgivet Formodningsreglen: Hvis manglen viser sig inden 6 mdr. efter leveringen, formodes manglen at have været tilstede på leveringstidspunket – køber skal ikke bevise noget Manglen viser sig i tiden efter de 6 mdr.: Her skal køber bevise, at manglen var der på leveringstidspunktet

9 3.2 Mangler ved det solgte Købers misligholdelsesbeføjelser
Køber kan vælge at: Fastholde købet og forlange levering Sælger har pligt til at af Køber kan forlange omlevering Køber kan forlange forholdsmæssigt afslag/prisnedslag Tilbageholde købesummen indtil levering er sket Hæve købet, hvis manglen er væsentlig Kræve erstatning for økonomisk tab

10 4. Købers misligholdelse
Købers forpligtelser: Betale til tiden Hvis køber ikke betaler til tiden, kan sælger: fastholde købet og forlange betaling hæve købet, hvis forsinkelsen er væsentlig !NB Sælger kan ikke forlange det solgte tilbage, hvis der er leveret – kreditkøb Kræve erstatning for økonomisk tab Tilbageholde det solgte, indtil der sker betaling

11 4. Købers misligholdelse
Købers forpligtelser: Modtage varen Hvis købers forhold bevirker, at sælger ikke kan levere, er der fordringshavermora. Sælger har: Omsorgspligt Salgsret Salgspligt


Download ppt "Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google