Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 7 Forbrugerkøb.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 7 Forbrugerkøb."— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 7 Forbrugerkøb

2 Forbrugerkøb Retskilde: Købelovens forbrugerafsnit §§ 72-87
Loven er beskyttelsespræceptiv: Reglerne om forbrugerkøb kan ikke fraviges til skade for forbrugeren Forbrugerkøb: når en erhvervsdrivende som led i sit erhverv, sælger en vare til hovedsagelig privat anvendelse, jf. KBL § 4a. Bevisbyrde: Hvis der opstår uenighed om hvorvidt købet er et forbrugerkøb, er det den erhvervsdrivende der har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb, jf. KBL § § 4a, stk. 1.

3 Købers og sælgers forpligtelser
Forbrugerkøb Købers og sælgers forpligtelser Sælgers forpligtelser: Levere i rette tid og på rette sted Levere det solgte i rette stand -uden mangler Købers forpligtelser: Modtage varen Betale købesummen Rette tid Rette sted Rette betalingsmiddel

4 Levering og risikoens overgang
Forbrugerkøb Levering og risikoens overgang Hvis intet er aftalt om levering, skal den erhvervsdrivende stille varen til rådighed for køber på den erhvervsdrivendes forretningssted – afhentningskøb, jf. KBL § 9 Afhentningskøb: Køber henter varen på sælgers forretningssted eller bopæl, jf. KBL § 9. Risikoen for varen overgår fra sælger til køber, når varen er stillet til rådighed og klar til afhentning. Udbringningskøb: Varen bringes ud til køber. Levering sker og risikoen for varen overgår fra sælger til køber (forbrugeren), når forbrugeren har varen i sin besiddelse. Forsendelseskøb: Levering sker når, når varen er i købers besiddelse. Risikoen for varens forringelse eller hændelige undergang ligger hos sælger, indtil varen er i købers besiddelse, jf. KBL § 73.

5 Sælgers misligholdelse
Forbrugerkøb Sælgers misligholdelse Sælger kan som udgangspunkt misligholde en aftale på tre måder: Forsinkelse med levering Faktiske mangler - mangler ved den leverede vare Retlige mangler - vanhjemmel

6 Sælgers forsinkelse i forbrugerkøb Købers misligholdelsesbeføjelser
Tilbageholde købesummen, jf. KBL § 14 Samtidighedsgrundsætningen Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet, jf. KBL § 21, stk. 1 Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 74, stk. 2 Hvis væsentlig betydning Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab

7 Mangler ved salgsgenstanden
Forbrugerkøb Mangler ved salgsgenstanden Kvantitetsmangel: Mængde – leveret for lidt i forhold til det aftalte. Kvalitetsmangel: Varen lever ikke op til hvad køber kunne forvente. Hvornår skal der foreligge en mangel? Ved leveringen, dvs. på tidspunktet for risikoens overgang, jf. KBL § 77a. Hvad er en mangel?: – se principperne i KBL §§ 75a og 76.

8 Mangler i forbrugerkøb Købers misligholdelsesbeføjelser
Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet og kræve: Afhjælpning, KBL § 78, stk. 1, nr. 1 Omlevering, KBL § 78, stk. 1, nr. 2 (ej speciesvare) Forholdsmæssigt afslag, KBL § 78, stk. 1, nr. 3 Tilbageholde købesum indtil mangelfri vare er leveret – samtidighedsgrundsætningen Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 78, stk. 1, nr. 4 Hvis manglen er væsentlig Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab Skadeserstatning, jf. KBL § 80

9 Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation
Køber har undersøgelsespligt, jf. KBL § 47 Reklamation: Køber skal reklamere inden 2 måneder efter manglen er opdaget, jf. KBL § 81 – ellers mister køber sine misligholdelsesbeføjelser Den absolutte reklamationfrist er 2 år fra salgsgenstandens overgivelse, jf. § 83

10 Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation
Formodningsreglen: Hvis en mangel viser sig i de første 6 mdr efter levering, formodes det, at genstanden var mangelfuld ved levering. Køber skal ikke bevise at manglen var tilstede ved leveringen – det formodes. Hvis en mangel viser sig efter 6 mdr fra levering, og inden udløbet af den absolutte reklamationsfrist på de 2 år, er det køber som skal bevise, at manglen var tilstede på leveringstidspunktet.

11 Købers misligholdelse med købesummens betaling
Sælgers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet og forlange betaling Hæve købet/annullere Sælger skal reklamere uden ugrundet ophold NB! Hvis levering er sket – kreditkøb Krav om erstatning ved tab Dækningssalg Tilbageholdsret og standsningsret

12 Køber modtager ikke det købte
Fordringshavermora Køber modtager ikke det købte Fordringshavermora: Købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere til tiden Betragtes ikke som misligholdelse i købelovens forstand Risikoen for salgsgenstanden overgår til køber selvom købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere, jf. KBL § 37 Sælger har omsorgspligt, og under visse betingelser salgspligt og ret til at sælge købers varer til anden side


Download ppt "Kapitel 7 Forbrugerkøb."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google