Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse"— Præsentationens transcript:

1 Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse
IT og økonomi Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse

2 Organisering af IT Hovedopgaver Strategi og planlægning
Udvikling og anskaffelse Drift Brugersupport

3 Strategi og planlægning
Kilde: PLS Consult: ”IT i praksis 1999”

4 Modeller for IT-organisering
Central organisering Distribueret organisering Decentral organisering Teknologiændringer IT’s rolle Organisationsstruktur

5 Udvikling og anskaffelse
Valg og implementering af standardprogrammel Produktskift af basisprogrammel Applikationsudvikling IT-specialister/Forretningsspecialister

6 Projektarbejde

7 Projektledelse Planlægningsfasen Projektorganiseringen Projektplan
Milepæle Faser Deltagelsesstrategi Ingen, konsultativ, representativ, fuld

8 Projektets succes Involver brugerne Find en sponsor i ledelsen
Opstil klare mål Målbare Ansvarsbevidsthed Opsæt milepæle og gør dem synlige Engagement

9 Organisering af drift Når slutbrugeren arbejder ved sin pc, skal det hele virke! IT-ydelseskatalog Styring af forventninger Central drift Decentral/distribueret drift Outsourcet drift

10 Organisering af support
Helpdesk Superbruger Nabotræner Opfyld brugerens behov og han vil bruge dit system! Og omvendt!

11 Systembeskrivelse Modeller: Forenkling af virkeligheden
Analyse af et element ad gangen Analyse af sammenhænge Valgte fokuspunkter

12 Systemets elementer De vigtigste elementer – aktiviteter, data og aktører Delsystemer Egenskaber ved elementer og delsystemer Elementers og delsystemers tilstande Hændelser

13 Brug af systembeskrivelser
Beslutningsgrundlag i informerede og ikke-tilfældige beslutningsprocesser BPR SWOT Beskrivelser af komplekse situationer

14 IT-anskaffelsens forløb
Foranalyse Analyse Konstruktion Valg af løsning Forhandling om løsning Aftaleindgåelse Overtagelse af løsning Implementering Revision Vedligeholdelse Revision (ny version)

15 Prioritering af løsningsforslag
Opstilling af løsningforslag Vurdering ud fra værdier Prioritering ud fra vurdering Valg af bedste forslag Størst mulig værdi Værdi for flest ”Billig i sammenhæng”

16 Forretnings- grundlag
Prioritering Foranalyse Foranalyse Forretnings- grundlag Prioritering Foranalyse

17 Prioriteringsmodel Fokuspunkter Parker-Benson-modellen
Økonomien i løsningen Forretningsmæssig værdi Teknisk værdi Parker-Benson-modellen Udviklet af Parker, Benson og Trainor.

18 Økonomi i modellen Arter Nu 1. år 2. år 3. år 4. år 5. år
Vedr. selve løsningen: Anskaffelsespris Uddannelse Installation og konfigurering Afprøvning og test Konvertering af gamle data Årlige licensafgifter Årlig service Og så videre. Se model på side 76 i bogen

19 Point for økonomien 0: 0 eller negativ 1: 0 – 20 % p.a.
Procenterne er afhængige af løsningens omfang

20 Forretningsmæssig værdi
Forretningsstøtte Konkurrencemæssige fordele Ledelsesinformation Konkurrencemæssig reaktion Organisatorisk risiko

21 Teknisk værdi Strategisk IS-arkitektur Definitorisk usikkerhed
Teknisk usikkerhed Viden Hardware Applikation Infrastrukturrisiko

22 Foranalyse Et målafklarende, problemformulerende og løsningsangivende projekt, der gennemføres i en virksomhed med sigte på at designe bæredygtige IT-anvendelser ud fra en mere eller mindre præcis problemstilling i virksomheden. Forundersøgelsen producerer et beslutningsgrundlag for virksomheden om potentialer i, og muligheder for at realisere IT-anvendelser, som indfrier problemstillingen. Resultatet af forundersøgelsen danner udgangspunkt for en efterfølgende udbudsforretning og realisering af forundersøgelsens visioner.

23 Realiseringsprojekt/
Et IT-projekt Foranalyse Realiseringsprojekt/ Konstruktion Udbudsforretning Forundersøgelses-rapport og prototyper Kontrakt

24 Foranalysens rolle Visioner om fremtidig situation IT-foranalyse
Nuværende situation Evaluering Fremtidig situation En forundersøgelse indledes, fordi ledelsen vil forfølge nogle forretningsmæssige mål, fordi én eller flere grupper i en virksomhed har oplevet et problem eller fordi nogen har en mere eller mindre konkret idé om, at et problem eller nye opgaver kan klares ved hjælp af nye IT-anvendelser. Hvad enten udgangspunktet er det ene eller det andet, kan situationen ved forundersøgelsens start, vist som ”den nuværende situation” karakteriseres som værende præget af forskellige grader af usikkerhed. Forundersøgelsen skal rede trådene ud.

25 Foranalysens resultat

26 Analyse Etablering af projektorganisation Udarbejdelse af projektplan
Valg af kontrakt-form Udarbejdelse af kravsspecifikation

27 Kravsspecifikation Vores krav til leverandørens løsning
Skal den binde alt – ufleksibel Skal den være meget løs – hvad er aftalt Tilstrækkelig præcis som grundlag Tilstrækkelig fleksibel til dynamik Rammekrav og Use Cases

28 Indholdskrav Stabile (kan tåle ændringer) Korrekte Konsistente Målbare
Fuldt dækkende for behov mht Funktionalitet Kapacitet Arkitektur Effektivitet Performance Grænseflader Fremtidssikring Standardisering Stabile (kan tåle ændringer) Korrekte Konsistente

29 Valg af løsning Udformning af tilbudsgrundlag Tilbudsindhentning
EU-udbud Tilbudsindhentning Udvælgelse af leverandører Valg af tilbud

30 Tilbudsgrundlag Ensartethed
Skematvang for at få overblik over forskelle mellem tilbud Eks. Side 295 og 297 Husk punkt med: ”Punkter i udbudsmateriale, der ikke kan opfyldes af vedlagte tilbud”

31 Forhandling og kontrakt
Vær beredt Hvis du ikke er sikker, er det ingen skam at søge bistand 10 gode råd på side 301 Kontrakt K18 K18 forbedret

32 Overleveringsprøver Installationsprøve Overtagelsesprøve Driftsprøve
I forhold til kravsspecifikation og kontrakt

33 Implementering Leavitts model Opgaver Mennesker Teknik
Organisatorisk struktur

34 Effektiv implementering
Succes = f(kvalitet, accept) Til tiden Det aftalte Til den aftalte pris

35 Kvalitet Løse de givne opgaver Antal programfejl og omfang
Fleksibilitet Svartider Brugervenlighed

36 Accept Modstand mod forandring Information Medvirken Støtte
Forhandling Manipulation Tvang

37 Brugerdeltagelse Ingen Konsultativ Repræsentativ Fuld Opgaveindsigt
Motivation – Det er dem, der skal bruge det – ikke dig?


Download ppt "Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google