Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Købeloven om forbrugerkøb

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Købeloven om forbrugerkøb"— Præsentationens transcript:

1 1. Købeloven om forbrugerkøb
Et køb, som en forbruger foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsageligt handler uden for sit erhverv. Varen skal hovedsageligt bruges privat Ufravigelige regler: Reglerne i købeloven om forbrugerkøb, kan ikke fraviges til skade for forbrugeren. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med at virksomhederne overholder forbrugerretlig lovgivning

2 2. Levering og risikoovergang Købeloven - To typer levering
Afhentningskøb: Køber henter den solgte vare hos virksomheden Risikoovergang: Sælger har risikoen for varens forringelse og hændelige undergang, indtil varen er overgivet til køber, og køber har fået varen i sin besiddelse Forsendelseskøb: Sælger sender varen til køber, og varen er leveret når den er kommet i købers besiddelse Risikoovergang: Sælger har risikoen for varens forringelse og hændelige undergang, under hele transporten og helt frem til det tidspunkt varen er i købers besiddelse

3 2. Levering og risikoovergang Fordringshavermora
Forbrugeren har pligt til at tage imod varen Hvis sælger ikke kan levere, på grund af købers forhold, er det fordringshavermora. Sælger har i situationen: Omsorgspligt Salgsret Salgspligt

4 3. Sælgers misligholdelse
Sælger kan misligholde aftalen på tre måder: Forsinkelse med levering Levering af en vare med mangler Retlige mangler - vanhjemmel

5 3.1 Sælgers forsinkelse Købers misligholdelsesbeføjelser
Køber kan vælge at: Fastholde købet og forlange levering Ikke hvis force majeure-situation Tilbageholde købesummen indtil levering er sket Hævet købet, hvis: forsinkelsen er af væsentlig betydning for køber der ikke leveres inden ny frist Hvis der ikke sker levering inden rimelig tid fra køber har reklameret Kræve erstatning for økonomisk tab

6 3.2 Mangler ved det solgte Mangel: Kvalitetsmangel eller kvalitetsmangel Hvad er en mangel ? Læs købelovens § 75a og § 76 Udtryk som ”købt som beset”, eller ”købt som den er og forefindes” …holder IKKE

7 3.2 Mangler ved det solgte Reklamation – se fig. 11.2
2 måneder: Køber skal reklamere senest 2 mdr. efter manglen er opdaget Den absolutte reklamationsfrist er 2 år efter køber fik varen overgivet Formodningsreglen: Hvis manglen viser sig inden 6 mdr. efter leveringen, formodes manglen at have været tilstede på leveringstidspunktet – køber skal ikke bevise noget Manglen viser sig i tiden efter de 6 mdr.: Her skal køber bevise, at manglen var der på leveringstidspunktet

8 3.2 Mangler ved det solgte Købers misligholdelsesbeføjelser
Køber kan vælge at: Fastholde købet og forlange levering Sælger har pligt til at afhjælpe manglen Køber kan forlange omlevering Køber kan forlange forholdsmæssigt afslag i købesummen/prisnedslag Tilbageholde købesummen indtil levering er sket Hæve købet, hvis manglen er væsentlig Kræve erstatning for økonomisk tab

9 4. Købers misligholdelse
Købers forpligtelser: Betale til tiden Hvis køber ikke betaler til tiden, kan sælger: fastholde købet og forlange betaling hæve købet, hvis forsinkelsen er væsentlig !NB Sælger kan ikke forlange det solgte tilbage, hvis der er leveret – kreditkøb Kræve erstatning for økonomisk tab Tilbageholde det solgte, indtil der sker betaling

10 4. Købers misligholdelse
Købers forpligtelser: Modtage varen Hvis købers forhold bevirker, at sælger ikke kan levere, er der fordringshavermora. Sælger har: Omsorgspligt Salgsret Salgspligt


Download ppt "1. Købeloven om forbrugerkøb"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google