Flemming Ingemann Høgstoft

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Kommunikation / it.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv BLÅ FLAG OKTOBER 2011 Brian Samuelsson.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Sociologi – Individ og samfund
Æstetiske læreprocesser
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Potentialevurdering.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemformulering Indeholder:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
- et udviklings- og dialogværktøj
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Et mærkeligt skib.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Livsstilsanalyse i Danmark
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Relations kompetencer
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Den populærvidenskabelige artikel
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Den populærvidenskabelige artikel
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Første Fund i forskningen Midtvejsseminar, Silkeborg 5. oktober 2016
Livsstilsanalyse i Danmark
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Flemming Ingemann Høgstoft Morten Dam-Andersen Casper Bech Jakob Esben Hansen David Kampmann

AGENDA Morten: Hvad skulle KB have haft gjort? Forundersøgelse Fokusgruppe Test Cultural probes Flemming: Udvidelse af opgavekonklusion holdt op mod interview Casper: Hvad kunne KB gøre i forhold til informationsprocessen Jakob: Produkt søger målgruppe. Segmentering Diskussion David: Brug og navigation ift. Ingemanns Museumsteori

Hvad kunne KB have gjort anderledes? Analyseret målgruppen! Indblik i sprogligt niveau Indblik i interesser og relevans

Metoder til analyse: Fokusgrupper Observationer Cultural probes

Fokusgrupper: Samle personer fra målgruppen til produktvisning Klarlægge målgruppens sproglige niveau Afklare kulturelle forskelle i interesser og relevans Kan man designe til en så heterogen målgruppe?

Observationer: Hvad finder målgruppen interessant på museet? Hvad skulle indholdet af audioguiden fokusere på? Virker systemets navigation?

Cultural probes: Give indblik i forforståelsen af begreber som demokrati. Uddele engangskameraer og postkort til sprogskoleklasser. Spørgsmålstegn ved metodens anvendelighed.

Resultat af KB’s forundersøgelse: Skrotning af hele projektet Målrettet mod den intenderede målgruppe Målrettet mod almindelige museumsgæster

INFORMATIONSPROCESSEN Vi skriver: ”Man kunne forestille sig at videreføre projektet med at forsøge at formulere nogle informations- og kommunikationstiltag, som KB kunne sætte i værk for at overvinde de brud på informationsprocessen, som nærværende opgave påpeger.” (side 31)

INFOSTANDER PERSONALE- PRÆSENTATION BANNERE Teksten kunne appellere mere til indholdet, give eksempler på dette og ikke kun være brugsanvisning. INFOSTANDER PERSONALE- PRÆSENTATION BANNERE Personalet kunne, når gæsterne betaler, gøre opmærksom på tilbuddet om en Audioguide. Eksempelvis kunne bannere synliggøre Audioguiden.

INFOSTANDER

INFOSTANDER

INFORMATIONSPROCESSEN SAMMEN? HVOR BRYDER INFORMATIONSPROCESSEN SAMMEN? Sender informerer Indledende / fortsat opmærksomhed Effekt af den fortsatte opmærksomhed Informationsprocessen afbrydes afhængig af den efterfølgende erindring

PRODUKT SØGER MÅLGRUPPE Fra produkt til målgruppe Rogers: Diffusion af innovation i forhold til AudioGuiden Relativ fordel: Meget høj Kompatibilitet: God Kompleksitet: relativ Lav Testbarhed: Kunne være bedre Observerbarhed: Kunne være betydelig bedre

PRODUKT SØGER MÅLGRUPPE Fra produkt til målgruppe En udfordring kan nu lyde: ”Hvordan kan vi identifice en målgruppe for AudioGuiden og hvordan kan man kommunikere AudioGuidens relative fordel ud til disse personer.”

PRODUKT SØGER MÅLGRUPPE 7. Behov for selvrealisering 6. Æstetiske behov 5. Behov for stimulering 4. Behov for Status og anerkendelse 3. Sociale behov 2. Behov for sikkerhed og stabilitet 1. Fysiske behov PRODUKT SØGER MÅLGRUPPE Fra produkt til målgruppe ”Forandring i vores stil og livsstil har altid en årsag, ofte i meget konkret form.” Henrik Vejlgaard Underskudssituationer Opgør med fortiden Opad i behovshierarkiet Kædereaktioner Trendpendulet

High Class Convienience Food Simpel living Yoga High Class Convienience Food Duftlys Oplevelses økonomien Dyrkelse af kultur Inderlighed Samtalekøkkener Det spirituelle den übersexuelle mand Fordybelse Podcasting (af nyheder/videnskabelige ting) Power-napping ”Forandring i vores stil og livsstil har altid en årsag, ofte i meget konkret form.” Henrik Vejlgaard Underskudssituationer Opgør med fortiden Opad i behovshierarkiet Kædereaktioner Trendpendulet

Minerva-modellen er udarbejdet af ACNilsenAIM A/S Henrik Dahl var med til at udarbejde den. Det grønne segment: Udgør ca. 1/5 af befolkningen De læser bl.a. Politiken, Information De foretrækker DR frem for TV2

modstander af ’udvendighed’ og ’overflade’, idet man ikke mener, ”… lægger man stor vægt på at realisere sig selv samt på at danne og udtrykke sin personlighed. Forestillingen om det gode liv er derfor typisk en idé om stadig forandring eller metamorfose, hvor man indoptager nye impulser og derved undgår at ’gå i stå’ … Det er også karakteristisk for denne habitus, at man er modstander af ’udvendighed’ og ’overflade’, idet man ikke mener, at der knytter sig noget væsentlige værdier til tingenes Schein, I stedet går man efter de indre værdier i tingenes Wesen, og foretrækker i det helle taget kun at gøre ting, der har værdi an sich.” (Henrik Dahl; Mediekultur 24 s. 11)

Sinus Milieus En pendant til Minerva-modellen men segmenterne visualiseres lidt anderledes

Spørgeskema  Livsstils segmenterne Hvordan kan man kommuniker AudioGuidens relative fordel ud til målgruppen? Først en gang skal man få en inderlig forståelse af den potentielle brugergruppe, deres habitus, værdiger, lives anskuelse deres livsstil inden for artikulationsfeltet ”historisk museer”: Spørgeskema  Livsstils segmenterne Fokusgruppe Personas Analyse institut / konsulenter (fx ACNilsen)

De fire værdier: Viden står ikke kun for den viden den besøgende måtte ønske at tilegne sig på en given udstilling men i ligeså høj grad for enhver bagvedliggende viden som udstillingen griber fat i eller operationaliserer eller aktiverer på enhver måde. Her er vores respondenter meget positive. Emotions-feltet er karakteriseret af alle handlinger der er forbundet med det sociale og dets repræsentationer i udstillingen. Her er vores respondenter neutrale, og dette felt synes ikke at være et problematisk eller særligt positivt tema for vores case. Værdi individuelle og fælles værdisystemer. Igen har vores undersøgelser peget i retning af en fremtrædende positiv oplevelse hos vores respondenter, der alle betoner AG som et værdifuldt formidlingsredskab med et stort potentiale. Handling knytter sig til aktiviteter, til beskuerens valg og aktioner i udstillingsrummet, herunder også betjeningen og behandlingen af teknologiske formidlingssystemer som f.eks. audioguiden. Som vi skal seer det primært her at vores undersøgelser har peget i retning af barrierer i forbindelse med selve brugssituationen omkring AG.

Oplæg til diskussion: Institutionskultur: interesser og konflikter  kompleksitet/budgettering. Målgruppe mere generelt  Erfaringer fra KB Processen  Hvordan forholder man sig til ikke-brugere? Metodrefleksion Tidsdimension og fokusskift, læreproces: Højere grad af fokus på ikke-brugere.