Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Første Fund i forskningen Midtvejsseminar, Silkeborg 5. oktober 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Første Fund i forskningen Midtvejsseminar, Silkeborg 5. oktober 2016"— Præsentationens transcript:

1 Første Fund i forskningen Midtvejsseminar, Silkeborg 5. oktober 2016
Henriette Klitnæs

2 Etnografisk aktionsforskning kombinerer tre tilgange:
Deltagelse (”Participatory techniques”) Etnografi Aktionsforskning Bygger på ”long-term engagement” og at forstå lokale kontekster Hjælper til at få udviklingsprojekter til at tilpasse sig lokale kontekster Forbedrer deltagernes egne praksisser og videre udviklingsforløb (Tacchi, 2015)

3 Børns æstetiske erfaringer i dagtilbud
Projektspor Hverdagsspor Feltnoter Observationer Deltagende observationer Filmoptagelser Refleksionsfora og møder Interviews

4 tre forståelser af pædagoger, kunstneres og børns positioner og placeringer:
Pædagogen som mellemled eller bindeled mellem kunstnere og børn dvs. som en slags transformator eller translatør, der omdanner eller oversætter kunstenerens input i forhold til børnene. Kunstneren som igangsætter og inspirator, men hvor relationen mellem kunstner og børn fremhæves som væsentlig, hvorimod pædagogen placeres på sidelinjen. Stadig kunstneren som leder og igangsætter af de æstetiske processer i projektsporet, men en forståelse af mere ligestillede positioner mellem parterne

5 fra empirien: Pædagogen som bindeled
”Hun er igangsætteren, og jeg er bindeleddet, der dels hjælper og dels formidler” (Eva, pædagog, interview) Fra et andet interview: Tine: ” (Vi skal)… være en forstærker af de ting som kommer fra hende, så vi kan forsøge at hjælpe til og være med til at være den trygge person over for børnene og i det der samspil med hende også…” Marie: ”Vi skal ned i mellemrummet – være mellemleddet” Tine:” ”… mere ned på gulvet også” Marie: ”Vi skal kunne omdanne det som der er det kunstneriske og så tage børnene med på en eller anden måde”

6

7 Fra empirien: Kunstneren som inspirator og pædagogen på sidelinjen
”Penslen er kunstneren, som den øverste, der sætter et flow i gang ned over børnene. Og så står vi nederst som pædagoger … – og så går det tilbage igen, det er sådan et flow. … Jeg synes, vi har stået lidt på sidelinjen som observator og facilitator, og det har jo sådan set kommet fra kunstneren ned til børnene, og så har vi hjulpet til. Og så har vi bagefter haft nogle smårefleksioner, og så er det kommet op til kunstneren igen” (Sara, refleksion) ”kunstneren er en vi sætter lidt op på en piedestal – et orakel” (Ida, refleksion).

8 Fra empirien: Kunstneren som inspirator, men ligestillede positioner

9 kunstnerens Faglighed: idérigdom, kreativitet og materialekendskab
”Jeg har så mange ideer – det er jo mit område!” (Monika, kunstner, fra feltnoter) ”… jeg kan se min faglighed – at der er styrken i det, at jeg kan åbne nogle muligheder – at jeg kan folde noget ud, som ingen måske lige har tænkt, at se muligheder … hvad er der i det her, der gik og ikke gik og så gå videre ad den tangent og så gå ind i det, som ikke er særlig konkret. Og så har jeg bare sådan en kreativ hjerne, der bare ikke kan holde op – som på en eller anden måde, som siger: Hvis jeg ikke kan det, så kan jeg det. Det er som en mus, der løber gennem en labyrint, og som forsøger at finde en udvej” (Sille, kunstner, fra interview).

10 Cross-over og ping-pong mellem fagligheder
”Der er rigtig meget ping-pong” (Susan, pædagog, interview) ”Hun (billedkunstneren) er ved at lave noget med et barn, hvor jeg ved, at ham skal du ikke presse og … jeg siger: Der må du godt lige hjælpe. Og så kigger hun på mig, og vi har det her – og vi har bare den her øjenkontaktsudveksling, og hun fanger det med det samme, og så går hun simpelthen ind og hjælper ham så meget, som han har brug for. Og der kan man sagtens mærke, at hun også er vant til at arbejde med børn. Det er ikke kun os. Hun har en anden tilgang til dem, fordi hendes fokus er kunsten, hvor vores fokus er barnets udvikling – og selvfølgelig er der en ”sammenfletning” og ”overlapning” her (hun laver situationstegn med hænderne), for det hænger jo sammen” (Eva, pædagog, interview)

11 Børneperspektiver og positioner
Generelt i de udførte børneinterviews udtrykker børnene, at pædagogen er den søde og en hjælper, men også en deltager, der er med til eksempelvis at synge, danse eller fortælle. Børnene positionerer kunstnerne som spændende og som dem, der har gode ideer: ”Så laver jeg hende (kunstneren) sådan meget spændende” og ” … det er hende, der er min pædagog og … hun er sød” (Søren, fra børneinterview) ”Kunstneren hun har gode ideer til hvordan hun kan hjælpe og har gode ideer til, hvordan vi kan få gode ideer … hun er god til at lave noget ud af tingene” (Amin, fra børneinterview)

12

13

14 Tema: Verbalisering vs Væren
”Vi arbejder med hænderne – ikke munden!” … ”De skal hente kreativiteten indefra!” (Monika, kunstner, fra filmsekvens) Kunstnerens faglige forståelse: Æstetiske processer skabes ved at søge indad og at lade hænderne eksperimentere og lege med materialerne Pædagogernes udtryk for egen faglighed: At kunne få alle med, sikre at ingen børn sidder uvirksomme eller keder sig og hjælpe til at alle får udstillet et produkt. Kunstnerens opfordring til væren og det non-verbale udfordrer pædagogens selvforståelse og faglighed, for som pædagogen, Tina, udtrykker det: ”Pædagoger er jo hurtige til at gribe ind!”.

15 Flere temaer: TILLID og mimesis?
Tillid: Har pædagogen har tillid til at værens-dimensionen i det æstetiske og det æstetiske som sådan har værdi i sig selv, eller skal det være produkt- og nytteorienteret? Eller noget, der skal bidrage til læreplanerne? Mimesis: Ved den tilbagetrukne position er måske en fare for at pædagogen fremstår som den, der ikke har ideer eller kan sætte æstetiske processer i gang. Dermed fratages børnene muligheden for at mime pædagogen. DJ: At være forbillede, da børns læring og erfaring sker gennem mimesis

16 Indtil nu, Her fra og videre?
Primært fokus på projektsporet Kunstneren initierer de æstetiske processer en udvidet samarbejdsflade mellem kunstner og pædagog, således at de bliver reelle partnere og for at det første kan opfyldes – kræver det, at de institutionelle rammer skaber tid og rum for det udvidede samarbejde og forberedelse af aktioner at pædagogen tør og vover sig ud i at være rammesættende for og fremtrædende i æstetiske processer


Download ppt "Første Fund i forskningen Midtvejsseminar, Silkeborg 5. oktober 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google