Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Når lærere samarbejder med forældre
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra integration til inklusion
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Alle børn er alles ansvar
Efter New Public Management
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Målstyret læringsreform
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Inklusion og Specialviden
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012

Indhold Kampen - sort og hvidt Styring: Magt og afmagt Krydspres og blandingsformer Besindelse Partnerskabet og Ny Nordisk Skole Lilleskolernes strategi i udviklingen af kompetence- og dannelsesidealer? Fire narrativer: Oasen, Virksomheden, Agitatoren og Udviklingslaboratoriet

Kampen - sort og hvidt PerioderKompetenceidealer Nationalstatsligt projekt Opdragelse til individ Rettigheder/pligter Velfærdsstatsligt projekt Dannelse til medborger Eksistens/deltagelse 1990+Global konkurrence ml. uddannelsessystemer Tilegnelse af kompetencer Færdigheder (livslang læring og kompetenceudvikling – som udbreder sig til flere og flere livssfærer, også familien) Chokket i 1991 Chokket i 1991

Kampen - sort og hvidt Funktionalistisk tilgang Fokus på abstrakte og individuelle kompetencemål Læring som vidensoverførelse Opportunistisk individ – reagerer rationelt på incitamenter Eksistentiel tilgang Fokus på eksistentiel dannelse, oplysning og fællesskaber Læring som skabende samspil Socialt og selvoverskridende individ – skaber og udvikler værdier og normer

Kampen - sort og hvidt Individualisering Fokus på individets læring og læringsstrategier Ansvar og refleksionsbyrde Akademisering Abstrakt ideal om “videnssamfund” Værdsættelse af intellektuelle og refleksive kompetencer Fællesskab Genopfindelse af fællesskaber Dele refleksionsbyrden Praksisorientering Samfund af praksisfællesskaber

Kampen – sort og hvidt Segregeringens logik Problemer som iboende barnet Skærmning og kompensation Diagnose Inklusion som tolerance for afvigelse Inklusionens logik Prolemer som knyttet til konteksten Ret til deltagelse Diagnose-i-kontekst Inklusion som aktiv holdning til alle børn

Kampen – sort og hvidt Evidens Input-output modeller Kausale hypoteser: Indsatser og effekter Evalueringskæde Erfaring Fortællinger Plot og modplot Transformationer Evalueringsfællesskab

Styring: Magt og afmagt Folkeskolen er søgt udviklet gennem en omfattende detailstyring – gennem effektmål og krav til såvel indhold, processer og organisering Styring er langt henad vejen blevet et “fremmedelement”, som adopteres, tilpasses og nogle gange dekobles i skolernes hverdag – Eksempel: Brugen af elevplaner

Krydspres og blandingsformer Fundamentalisme Dekobling - hykleri Refleksion Åbenhed/ eksperiment

Krydspres og blandingsformer “Jamen, det er jo ikke sort og hvidt” At sætte præcise faglige mål står ikke i modsætning til en dannelsesorientering. At frisætte individet kan kun lade sig gøre inden for fællesskaber At styre efter effekter står ikke i vejen for en autentisk styringsdialog Korrekt! Men det kræver en revision af kompetencetænkningens præmisser: Kan ikke tage abstrakte kompetencekrav som uproblematisk udgangspunkt Kan behandle individer, læreprocesser og diagnoser som kontekstløse Kan ikke ophøje lodtrækningsforsøg til eneste legitime vidensform Idealerne må beriges

Besindelse Brug for at skabe en ny helhed: Sammenkæder dannelses- og kompetencetænkning Gentænker forholdet mellem individ og fællesskab Kombinerer kvantitative effektmål med en rigere styringsdialog – formel regulering med en græsrodsbevægelse

Kan vi berige kompetencebegrebet?

Partnerskab og Ny Nordisk Skole Målsætning og græsrodsbevægelse Effektmål Folkeskolereform/ partnerskab Folkeskolereform/ partnerskab Kommuner Dagtilbud Skole Ny Nordisk Skole Ungd.udd

En befordrende kontekst Enkel styring: Få langsigtede mål – flerårige aftaler Kommunale kvalitetsfællesskaber Meningsfuldt lokalt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feedback Hotline ved kvalitetssvigt og mediekriser Fjerne distraherende faktorer: enkelhed Enkel styring: Få langsigtede mål – flerårige aftaler Kommunale kvalitetsfællesskaber Meningsfuldt lokalt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feedback Hotline ved kvalitetssvigt og mediekriser Fjerne distraherende faktorer: enkelhed Rig dialog Skab partnerskab om styringen Årshjul for dialog og inddragelse Ledelsesfora hvor dilemmaer kan sættes i spil Spilleregler for konfliktløsning Tillid som disciplinering Rig dialog Skab partnerskab om styringen Årshjul for dialog og inddragelse Ledelsesfora hvor dilemmaer kan sættes i spil Spilleregler for konfliktløsning Tillid som disciplinering

Lilleskolernes strategi Oasen Haveby Lilleskole har et stabilt elevgrundlag og har haft det siden 60’erne. Der er altid nogle stykker på venteliste. Det har lykkes at håndtere generationsskifte på en stille og rolig måde, og det pædagogiske grundlag har udviklet i takt med tiden – “Vi har nok lidt mere fokus på faglige mål end da vi startede”, siger forstanderen, “men vi har stadig rødderne på plads”.

Lilleskolernes strategi Entreprenøren Glubsksø Lilleskole har set et behov for skræddersyede elevpakker. Eleverne udvikler individuelle læringsstrategier med hjælp fra en dannelses-coach. Skolen starter nu en række valgfagslinier med vægt på design og innovation. - “Vi orienterer mod de kreative brancher, reklame, arkitektur og oplevelsesdesign”, forklarer lederen og fortsætter, “vi overvejer at udbygge med en kreativ efterskole og et innovationsakademi”.

Lilleskolernes strategi Agitatoren Ejegod Lilleskole vil gerne bidrage til kommunens skoleudvikling – “vi vil ikke være nok i os selv, men stille vores erfaringer til rådighed for kommunen”, som lederen fremstiller det. Det er imidlertid som om, at folkeskolerne i området ser lilleskolen som en konkurrent, som vil have snablen ned i fællesskabets ressourcer. “Arh, det går ok”, siger lederen, “kommunen er gået med til at holde et årligt dialogmøde”. På sidste møde holdt skolechefen oplæg om kommunens nye børne- og ungepolitik. Så blev der serveret smørrebrød i kantinen.

Lilleskolernes strategi Udviklingslaboratoriet Fire lilleskoler er blevet enige om, at de vil løfte lilleskolernes historisk arv – og sætte dagsorden inden for skoleudvikling. De har dannet et udviklingsnetværk – “vi vil skabe nye konfigurationer af leg og læring, individualisering og fællesskab”, siger en af lederne, “og vi spænder den teknologiske udvikling for”. Om en uge møde en arbejdsgruppe fra de fire skole med en engelsk udbyder af nye gruppe-orienterede læringsmedier. Skolerne medvirker, og virksomheden får retten til produktet. “Vi melder os måske til NNS for at vise flaget”