Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret 12.-13. marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Verden ind i undervisningen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
GNU - Grænseoverskridende Nordisk Undervisning Opstartsmøde for danske professionsforskere 22. september 2011.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Materialer til innovation og iværksætteri
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
At udforske sin egen praksis
IT i undervisningen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Forskningsperspektiver på læremidler
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
GNU - projektet projektmetode og design
Madkamp - DM i madkundskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Fra autonomi mod helhed –
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
LÆRING, DER SES!.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Grundfaget teknologi i EUD
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Virksomhedssamarbejde
Webinar om evaluering af elevudbytte
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen

Om projektet Formål Baggrund De 3 M’er: Mål, Midler og Milepæle Organisation Seminarets målsætninger...

Projektets formål Styrkelse af elevernes kompetencer inden for invention og innovativ naturvidenskab i teknologifaget på HTX

Teknologi – HTX uddannelsens rygrad Ole opfinder Problem til løsning Projektorganiseret Samarbejde Kombinere og anvende tværfaglig viden Teoretisk og praktisk kunnen Udvikling og fremstilling af innovative produkter

Behovet er der ! = Personlige og faglige kompetencer med stor efterspørgsel på

Projektets Idé ?

Udgangspunktet 12 uger projektforløb Young Enterprise 2.års htx elever Studieretning produktudvikling og Design Mere til værksteder end til bøger Andre interesser - foretrækker de bløde fag frem for ”hard core” naturvidenskab

Hvad tændte dem ?

Dette gav gnister ! Konceptet Egne idéer Relationerne Målet Teori / praksis Anerkendelsen

Problemstillinger Tilrettelæggelse af Undervisningen … Hvor blev der af naturvidenskaben? Hvilke ”bløde” kompetencer ønskes og hvordan værdisætter man dem? Produkterne kan man vurdere på – men hvad med læringsprocessen? Forretningsplaner – er det ikke hhx?

Problem Teknologi Løsning/ produkt Naturvidenskab Lærings processer Bedømmelse f.eks. Konkurrence Modellen

Problemformulering Hvordan kan man udvikle den del af teknologiundervisningen, der handler om at styrke elevernes evner til at ”opfinde” og kombinere ny viden og at anvende naturvidenskaben til at udvikle nye innovative produkter? …

Projekt Mål 1.Tilvejebringe viden om hvordan der undervises i faget 2.Udvikle nye undervisningskoncepter med fokus på innovationsfremmende didaktik 3.Afprøve udvalgte koncepter og vurdere dem efter fastsatte succeskriterier 4.Udforme et messekoncept med relevante bedømmelseskriterier 5.Udarbejde nyt eksemplarisk undervisningsmateriale 6.Sprede erkendelser, viden og materialer

Hovedaktiviteter 1.Kortlægning af eksisterende teknologiundervisning (A+B niveau) på 6 htx gymnasier –Besøgsordninger, workshops, forskertilknytning m.m. 2.Udvikling og afprøvning af nye undervisningskoncepter –Redskaber, metoder, didaktik 3.Udformning af teknisk messe generation 2 –Fokus: invention, anvendt naturvidenskab, processer 4.Vidensspredning –konference og nyt web-baseret undervisningsmateriale

Forventede effekter Konkrete redskaber for teknologiunderviserne – styrkelse af didaktikken, lærerplaner og lærerrollen Undervisningskoncepter og messer skal ”leve videre” = implementeres efter projektets afslutning Messekoncept og god undervisning skal tiltrække flere unge til at beskæftige sig med innovation og naturvidenskab Konference: PR og vidensspredning for HTX. Muligheder for flere samarbejder med erhvervslivet

Projektfaser og Milepæle Forår 2008 Projektfase 0 Opstart og fælles fodslag Aktiviteter 2 dages Projektseminar om invention og innovation m. indbudte forskere og coaches 0 Udarbejdelse af succeskriterier og etablering af projektteam Milepæl for fase 0

Aktiviteter og Milepæle Forår 2008 Projektfase 1 Forankring Aktiviteter Marts. – juni : Refleksioner over egen praksis Juni : Projektmøde m. planlægning af besøgsordninger 1 Udpegning af fokuspunkter for besøgsordninger Milepæl for fase 1

Aktiviteter og Milepæle Efterår 2008 Projektfase 2 Kortlægning af eksisterende undervisning Aktiviteter Besøgsordninger Projektmøder m. præsentation og erfaringsudveksling 2 Udarbejdelse af kortlægningsnotat m. forslag til udviklingsområder Milepæl for fase 2

Aktiviteter og Milepæle Forår 2009 Projektfase 3 Udvikling af nye undervisningskoncepter Aktiviteter Udarbejdelse af forslag til koncepter Projektworkshop – produktudvikling Planlægning af undervisningsforløb 3 Udpegning og godkendelse af koncepter til afprøvning Milepæl for fase 3

Aktiviteter og Milepæle Efterår 2009 Projektfase 4 Afprøvning af koncepter Aktiviteter Gennemførelse af UV forløb Projektmøder m. løbende evaluering Planlægning og afholdelse af teknisk messe for Tek. B (Tek A)

Aktiviteter og Milepæle Forår 2010 Projektfase 4 Afprøvning af koncepter Aktiviteter Gennemførelse af UV forløb Projektmøder m. løbende evaluering Planlægning og afholdelse af Tekniske messe for Tek. A Projektworkshop – erfaringsudveksling og evaluering 4 Evaluering af mål og succeskriterier (messer og forløb) Etablering af arbejdsgruppe til udarbejdelse af UV-materiale Milepæl for fase 4

Aktiviteter og Milepæle Forår 2010 – efterår 2010 Projektfase 5 Videnspredning Aktiviteter: Udarbejdelse af eksemplarisk undervisningsmateriale Forberedelse og afholdelse af konference på en større dansk virksomhed 5 Undervisnings- materiale og plan for formidling af resultater til konferencen foreligger Milepæl for fase 5

Projektdeltagere Projekt 6 HTX gymnasier Ålborg Universitet (forskning) Virksomheder Selvstændighedsfonden Young Enterprise Ingeniørhøjskolen Naturvidenskabernes Hus Region MidtjyllandUndervisningsminsteriet

Mål for seminaret 1.At bestemme succeskriterier for nye undervisningskoncepter »hvad er god teknologiundervisning? »Hvad er målsætningerne? »Hvilke kompetencer ønsker vi? »Hvordan kan de måles?

Mål for seminaret 2.At formulere projektteamets næste opgave »Anvende redskaber og viden »Refleksioner over egen praksis

Mål for seminaret 3.Opstart af projektteam »Fælles forståelse »Holdånd »Inspiration og Synergi »Praktiske redskaber