Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt 552 - 553
Quick check fra kapitel 11 Et af budgetlægningens vigtigste roller er koordination Budgetlægning starter altid med udarbejdelse af produktionsbudgettet Budgetter skal altid være ambitiøse Der er ingen skjulte agendaer i budget-processen.
Hvad er problemet? Lego tabte over 1.000 mio. kr. i 2000! Hvordan kan det komme som en overraskelse ? Vi talte sidste gang lidt om,hvorfor pengene blev tabt og hvad virksomheden ville gøre for at forbedre profitabiliteten. I dag vil vi tale om de teknikker, man anvender til at opdage afvigelser fra budgettet så tidligt som muligt.
Temaer Finansiel kontrol Varians analyse
Grundprincip Finansiel information er et produkt af: handlinger udført af personer i organisationen eller manglende handlinger udefra kommende påvirkninger
Hvad er finansiel kontrol? Vi sammenligner budgetteret finansiel information med aktuel finansiel information, for at: overvåge vurdere og forbedre virksomhedens præstationsniveau Vi udnytter den finansielle information til: Diagnose - er vi på rette kurs, hvor gik det galt? Årsager - hvorfor opfylder vi ikke vort budget? Handling - hvad gør vi ved det?
Kritik af finansiel kontrol Fokus på finansielle præstationsmål: Mangler fokus på de handlinger, der reelt skaber det finansielle resultat For aggregeret til styring: Beskriver slutresultatet, men ikke vejen dertil. Medfører, at det kan være svært at vurdere om personerne i virksomheden foretager de ”rigtige” handlinger. For kortsigtet: Der kan være en risiko for, at personerne i virksomheden foretager handlinger, der påvirker virksomhedens resultat i en positiv retning på kort sigt, men som skader virksomhedens indtjeningspotentiale på lang sigt. For sent: I en ekstrem omskiftelig verden, kan nytten af sidste måneds erfaringer være begrænset.
Et eksempel på utilstrækkelig finansiel kontrol! Canning Cellular Services – Sammendrag af niveau 1 variation.
Hvorfor variansanalyse? Som eksemplet viste, så er vi nødt til at skille afvigelserne ad, for at kunne: overvåge vurdere og forbedre virksomhedens præstationsniveau Dekomponering via variansanalyse giver os indsigt i, hvad der ikke gik som planlagt, og hvor vi skal sætte ind for at forbedre virksomhedens resultatet. Variansanalyse giver os mulighed for at påvirke personers handlinger.
Variansanalyse - hvordan? Variansanalysen dekomponere vores finansielle information i tre variationsniveauer:
Planlægnings- og fleksibelt budgetvariationer Canning Cellular Services – Sammendrag af niveau 2 variationer. U F U F
Forbrugs- og prisvariationer Canning Cellular Services – Sammendrag af niveau 3 variationer for direkte materialer. U U 1.100.000 er rigtigt, da vi jo har fjernet effekten fra planlægningsvariationen
Efficiens- og takstvariation Direkte arbejdskraft Canning Cellular Services – Sammendrag af niveau 3 variationer for direkte arbejdskraft. F U U F U F
Efficiens- og takstvariation Støtteafdeling Canning Cellular Services – Sammendrag af niveau 3 variationer for støtteafdeling. PAS PÅ!!! Vi kender ikke nødvendigvis den bagvedliggende omkostningsstruktur for taksten pr. enhed fra støtteafdelinger. Vær derfor varsom med at fortolke på disse variationer, men undersøg dem gerne i dybden
Opsummering Vi talte om, at finansiel information er udtryk for noget nogen har gjort. Vi har talt om, at når vi sammenligner vores finansielle budgetter med vores finansielle resultater, så laver vi finansiel kontrol. Vi talte om, at vi er nødt til at dekomponere de variationer, vi oftest vil finde, når vi laver finansiel kontrol. Til denne dekomponering bruger vi variansanalyse. Variansanalysen giver os indsigt i de handlinger og udefra kommende påvirkninger, der oprindeligt skabte den finansielle information.
Kan man nøjes med at kontrollere på operationelt niveau? Ja – i princippet! Men to ting: Virksomhedsdrift drejer sig dybest set om at tjene penge! Det er derfor essentielt at vide, hvor, hvordan og hvorfor virksomheden tjener penge; samt naturligvis hvor mange. Finansiel kontrol er medvirkende til at svare på disse spørgsmål. I komplekse organisationer er det ikke muligt at foretage kontrol med alt, hvad der sker i virksomheden. Det er derfor hensigtsmæssigt at lave den ”grove” kontrol og opfølgning ved hjælp af finansiel kontrol. Finansiel kontrol er derfor én måde at decentralisere på.
Næste gang Decentralisering vha. ansvarscentre Typer af ansvarscentre og styringsmæssige udfordringer relateret til disse 2. Time - gæstelærer - Jesper Holm-Pedersen, Danisco: Hvad laver man i en økonomiafdeling?