Careerhub Den Kreative Platform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Advertisements

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Energi- & Vandværkstedet
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Den kreative platform - Hvad er det?.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
Øvelser til DREAM fasen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Careerhub Den Kreative Platform 29/8-2013 v/Jonna Langeland Christensen www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform jonnalc@socsci.aau.dk

Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Mere teori Faglighed og Den Kreative Platform Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

3D CASE: Tæl til 3 Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme fløjtelyd som dig selv   I skal nu sammen tælle 1 - 2 - 3. Et tal hver af gangen. I fortsætter med at tælle forfra indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 1-tallet ud med klap. I skal fortsætte med klap – 2 – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 2-tallet ud med stamp i gulvet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 3-tallet ud med ryste hovedet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – ryste hovedet indtil jeg stopper jer Hver runde skal vare ca. 30 sekunder

Sid ned

Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Uhæmmet anvendelse af viden Fokus og åbenhed over for det nye Opgave fokus Parallel tænkning Ingen oplevet bedømmelse Horisontal tænkning

Generisk procesmodel for Den Kreative Platform Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning

1 – 2 - gruppe

Gruppen som ressource til eget idékoncept Ctr Fælles idékoncept

Videndeling ctr Radikal nytænkning

Principper og udfordringer Tilfældige ctr velovervejede

Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli Modul 3 Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli

PRINCIPLE-STIMULI

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

3D CASE: Ting mødes Samme makker Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting.hvert par har, og på skift skal I få én ide til, hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes

3D CASE: Praktikeren og filosoffen Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur på nuværende tidspunkt som dig Den ene er praktiker og siger noget konkret/praktisk (SKO) Den anden er filosof og siger noget principielt/abstrakt (FODTØJ) I skiftes til at sige ét ord der hhv. er et praktisk eksempel eller et princip ift. Det den anden lige har sagt Praktikeren sidder ned på gulv/stol Filosoffen står op Hvis I går i stå starter praktikeren altid med et nyt ord Den med længste bukser er praktiker og starter

3D CASE: Finde principper Gå rundt i lokalet og peg på ting Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1 minut før du stopper dem Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP, der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. Demonstrer og kør øvelsen 2-3 minutter

3D CASE: Tøm ting for principper Find sammen to & to med en, der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper, peger den anden på en ting Demonstrer Den med kortest hår starter med at pege på en ting

Sid ned

Når ting (viden) sættes direkte sammen

Ting (idéer) kan sættes direkte sammen

Anvend principper til at få nye idéer – tilføj “hukommelse” til en burger Burgen fortæller når den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burgere

Hvad sker der når man “hælder” hukommelse I en kniv? Anvend kort 28 før næste slide vises

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

3D CASE: Ting mødes (anvend principper) Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes

Sid ned

Deltagerne sætter sig i hesteskoen Medbringer post-it og kuglepen

Husk hovedpointerne I jeres idékoncept Hvordan gøres det mere interessant at vente på bussen

Tilføj princippet om “transparens”

Tilføj princippet om ”vibration”

Tilføj princippet om “rotation”

Tilføj princippet “oppustelig”

Sid ned I jeres grupper

Gruppearbejde Sæt jer i jeres grupper og find jeres koncept frem (flip-over) I skiftes til at læse en post-it op. Hvor efter gruppen i fællesskab indarbejder de nye idéer i konceptet. Den med mindst fod starter med at læse en post-it op.

Præsentation af ide-koncepter

Horisontal tænkning og principper

Idéer er transparente Hvad er princippet bag idéen? Anvend princippet til at “kikke bagved” idéen og få øje på andre “verdener” hvor problemet allerede er løst Overfør viden fra de andre verdener

Løs aldrig et problem på samme abstraktionsniveau som det eksisterer på

Allergi Maske Allergi medicin Næse-filter

Allergi Ingen partikler i luften Separerer partikler fra luften Undgå allergisk reaktion Industriel støvopsamler

Allergi Industriel støvopsamler Negev-Tornado, Israel (ekspert) Cyklon Brug princippet “Cyklon”

Allergi • 95% effektivitet for partikler •Indsug skaber cyklon effekt “”Healthy Breath Filter” - indsat i næseboret • 95% effektivitet for partikler • Lav modstand ved indånding • Pris $2 for 40 stk.. • Patent: USA, EU, Japan, Kina •Indsug skaber cyklon effekt • vægen filtrerer • indhalleringen driver maskinen

Horisontal Tænkning (Eksempler) Henry Ford Velcro Kuvøsen ABS til biler Limpistolen der ikke limer sig selv

Det horisontale spring og hjem igen Praktisk niveau Horisontalt (løsnings)princip Faktuel opgavedefinition Abstrakt niveau Principiel opgavedefinition Horisontal søgning Horisontal transfer

Løs et problem med horisontal transfer Det principielle I opgaven Hvad siger “filosofen”? 2 1 Hvem er “eksperterne”? Overfør principperne 3 Opgaven Hvilke principper bruger eksperterne I de andre verdener”? 4

Horisontal tænkning er en måde at tænke på Efter nogen tids træning anvendes den horisontale viden ligeså ubesværet som den vertikale viden …og uden at skulle tælle til 1 2 3 4 

Hvorfor horisontal tænkning? For at få mere (horisontal) viden til rådighed, når man skal løse en opgave eller forstå noget nyt I stedet for standard (kendte) løsninger finder man nye I stedet for (kun) at anvende faget/bogens viden til at forstå noget nyt, kan man anvende AL sin viden

Den Kreative Platform i praksis

Hvor anvendes Den Kreative Platform Produkt- og serviceudvikling Arbejdsmiljø Gruppearbejde Undervisningsplatform for faglig læring

1. Produkt- og serviceudvikling Camp – 1 eller 2 døgn 4 timer (Tek.Nat.Basis) 2 timer (Aalborghus Gym.) Ikast – Brande Kommune SOSU-Fyn

2. Arbejdsmiljø Post Danmark Den gode arbejdsdag Selvledende teams

3. Gruppearbejde Erfaring med at arbejde på Den Kreative Platform og spilleregler for gruppearbejdet

Idé-udvikling light i grupper 1 Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé) Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs)

Idé-udvikling light i grupper 2 Fælles og entydig opgaveformulering Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Udvikkel på idéerne 2 & 2 inden hele gruppen giver input. Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

4. Undervisningsplatform for faglig læring

Hvordan kommer fagligheden med I den uhæmmede anvendelse af viden? Ide peger på manglende viden Viden bringes I spil I form af principper Faglig refleksion over ideer Faglig læring – Eleven associere sin for-forståelse til fagets viden

Ide peger på manglende viden Eksempel fra Balonga materialet Elefanter som pumpesystem Elefant som tranportabel beholder Elefantens anatomi Elefanten som nyttedyr

Viden bringes I spil I form af principper Eksempel “Undervisning I demokrati”, hver grupper har en øde ø, hvor de bygger et samfund op, herunder styreform De demokratiske principper med som stimuli I fase 5 De demokratiske principper kommer til at indgå I ø- samfundets styreform

Faglig refleksion over ideer Eksempel fra “undervisning I demokrati” Øsamfundenes styreform sammenlignes med “den danske model” I en refleksiv proces der følger efter den kreative proces.

Eksempel på anvendelse af horisontal viden i undervisningen http://www

Forklaring til videoen Eleverne ved intet om EU på forhånd Eleverne anvender kun den viden de allerede har (om alle mulige andre sammenhænge hvor mennesker mødes) Der gives ingen faglige input undervejs Undervejs inviteres eleverne til at anvende deres horisontale viden til at stille og svare på spørgsmål (f.eks. Fra fester eller familiesammenkomster)

Faglig læring Eksempel:Begrebsdefinition

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Rød løber Tæl 1 -2 – 3 Radiobil Stork, frø, gravid kvinde Planlæg en byfest med billedstimuli

Sid ned

Hvor kender du ”Demokrati” fra?

Tøm hovedet for idéer individuelt Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Go dav min far sikken hat du har Delatgerne stilles op i to cirkler med ansigterne mod hinanden Sammen siger alle Go dav min far … og træder et skridt til højre De står nu overfor en ny makker Eleverne deler viden om hvor det kender demokrati fra og hvorfor det er demokrati Den I den inderste cirkel starter Der skiftes plads så mange genge man ønsker det

Hvor kender du demokrati fra og hvorfor er det demokrati?

Begrebet ”Demokrati” 3D – go dav min far (deler viden om hvor de kender demokrati fra og hvorfor det er demokrati?)

Hvad er demokrati?

3D – 2 & 2 – skriv på gule sedler HVAD demokrati er? Begrebet ”Demokrati” 3D – 2 & 2 – skriv på gule sedler HVAD demokrati er?

Post-it med hvad demokrati er hænges op, kategoriseres og læreren præsenterer fagets svar (Det springer vi over nu)

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: JA, OG… 3D CASE: Hvad sker der så? (tegneserien) Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i det første billede i en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter i hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I, hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden: ”Hvad sker der så?” Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se supermand…

Begrebet ”Demokrati” Eleverne anvender begrebet 3D – 2 & 2 – Hvad nu hvis der blev indført demokrati i føtex – Hvad sker der så?

Sid ned

Fag: samfundsfag Klassetrin: Opgave/Spørgsmål: Hvor kender du demokrati fra? Læreren åbner op Eleven får ideer Fra ideer til forståelse Individuelt – tøm hovedet + evt. billedstimuli Go dav min far… - Dele eksempler + hvorfor er det demokrati 2 & 2 – Hvad ER demokrati? Eleverne hænger post-it op Kategoriserer svarene og Præsenterer fagets svar ift elevernes svar Eleverne anvender begrebet i ”Hvad sker der hvis der blev indført demokrati i Føtex (3D - skovturen) Læringsmål: At forstå begrebet ”demokrati” Faglig læring på Den Kreative Platform

Materialer til Den Kreative Platform

www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Værktøjskassen Stimulikort / træningskort: billedstimuli, ordstimuli, personanalogier, udfordringer, principper Spillet: Klassesæt med 15 forskellige bunker spillekort. Hvert spillekort har enten et billede, et ord, en person, en udfordring eller et princip.

www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Færdige undervisningsforløb Undervisningsmoduler du selv kan sammensætte efter behov 3D cases Online forelæsninger om Den Kreative Platform Bøger og artikler

Hvor i din undervisning kan du anvende Den Kreative Platform? Individuel opgave