Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThorvald Toft Redigeret for ca. et år siden
1
Careerhub Den Kreative Platform 28/8-2013 v/Jonna Langeland Christensen www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform jonnalc@socsci.aau.dk
2
Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Mere teori Faglighed og Den Kreative Platform Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb
3
Modul 1 Rød løber (A)
5
Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3 1. Rejs jer 2. Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv 3. Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3 ‐ 4 gange) 4. Det samme med venstre hånd på To 5. Nu med begge hænder foran hinanden på Tre 6. Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv 7. Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)
6
Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur 1. Samme makker 2. Luk øjnene 3. Tænk tilbage på en film eller TV-figur. 4. Åbn øjnene 5. Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende 6. Den, der har den varmeste hånd starter 7. Båt efter 1 minut,så bytter de 8. Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur,som klisters på brystet som navneskilt.
7
Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns 1. Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv 2. Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang 3. Demonstrer selv kort øvelsen 4. Den med de lyseste benklæder starter 5. Båt efter et minut. Så bytter de
8
Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl 1. Samme makker 2. Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv) 3. Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber 4. Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” 5. Demonstrer kort øvelsen
9
Sid ned
10
Spilleregler for dagen
11
Få pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen
12
Telefoner, ure og bærbare Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet
13
Spørgsmålsvæg Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.
14
Det er en ny måde at arbejde på Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen
15
Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli
17
Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen 1. Læg hvad i har i hænderne 2. Rejs jer op 3. Find sammen med en der har samme type skosåler 4. Uddel stimuli kort 5. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 6. Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen 7. Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien 8. Demonstrer 9. Den med højeste knipselyd starter
18
Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked 1. Find sammen med en der har samme farve transportmiddel 2. Uddel “Personanalogi træningskort” 3. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4. Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? 5. Hjælp hinanden med at få ideer 6. Demonstrer 7. Den med længste negle starter
19
Sid ned
20
Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at vente på bussen
21
Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
22
Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?
23
Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?
24
Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?
26
Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?
27
Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?
30
1. Deltagerne inddelses I smågrupper 2. Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Alle hænger deres ideer op på væggen
31
Hæng alle jeres idéer op
32
1. Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 2. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en (8 - 10 min) 3. Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug Alle vælger en idé hver
33
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
35
Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2
36
3D CASE: Kollektiv monolog 1. Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv 2. Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. (taskefyldning, dørklatring, cykelbadminton, grisekastning, kajakdans …) 3. Øvelsen varer i 2 min. 4. Den med største sko starter
37
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
38
Journalisten 1. Samme hårfarve 2. Uddel ord-stimuli kort 3. Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kig på det første ord på stimuli-kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet lyserødt?” 4. Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til.
39
Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1. Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv 2. I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?” 3. Demonstrer 4. Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”
40
2&2 Videre-udvikling af den valgte idé En med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien
41
2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?
42
3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud
43
Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
44
2 og 2 Ja og Forfra Nyt bud Hvad mere?
45
2&2 videreudvikling af idé. Incl nyt bud
46
Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper
47
Borde sættes op til gruppearbejde
48
Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at vente på bussen Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet
50
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1. Grupperne skal stå I en “cirkel” 2. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 3. Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 4. Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 5. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 6. Historien udvikles “med uret” 7. Den, der sidst har kørt med tog, starter
51
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1. Behold samme grupper som I forrige øvelse 2. Grupperne skal stå I en “cirkel” 3. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4. Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 5. Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 6. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 7. Den, der sidst har spist en banan, starter
52
Sid ned I gruppen
53
Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept 1. Den med længste snørrebånd præsenterer sit idékoncept. 2. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke i idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. 3. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. 4. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.
54
DING-man Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned
55
Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter
56
Arbejd videre med det fælles idé- koncept vha Ja og … Hvad sker der så? /hvad mere? Nyt bud Forfra De øvrige idékoncepter kan måske være stimuli
57
UDFORDRINGER
59
3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept 1. Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går 2. I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. 3. Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.
60
Sid ned
61
Husk hovedpointerne I gruppens valgte idékoncept
62
Skriv de idèer ned som udfordringerne giver til gruppens idé-koncept Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
63
Løsningen må højest fylde 1 x 1 meter
64
Løsningen findes kun i menneskers fantasi
65
Løsningen virker kun i mørke
66
Løsningen må højest koste 5.000kr.
67
Løsningen skal være attraktiv for en jægersoldat
68
Sid ned I gruppe
69
De nye idéer indarbejdes i jeres fælles idé-koncept
70
Modul Teori om DKP
71
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden
72
Dit mentale bibliotek Byrge, C. & Hansen, S. (2009A). The creative platform: A didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups, European Journal of Engineering Education, 34, 235 — 250
73
Viden vi normalt ikke anvender Vil vil have mere af vores viden til rådighed Byrge, C. & Hansen, S. (2009A). The creative platform: A didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups, European Journal of Engineering Education, 34, 235 — 250 Den viden vi plejer at anvende
74
Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuserer på anvendelse af viden på tværs Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling
75
Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning
76
Stimuli eller forstyrrelse? Et spørgsmål om fokus og åbenhed
77
Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus Opgaven Kaffe Email Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide ØV – min sko
78
Hvad sindet er fuldt af Maskernes evige snakken Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af) Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser ( Husk mors fødselsdag )
79
Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret
80
At fange sindets opmærksomhed 5 Kaffe Email Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide 1 4 3 2
81
Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) 1. Læg hvad I har i hænderne 2. Rejs jer op 3. Kom ud på gulvet 4. Find en makker med samme håndtemperatur 5. Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 6. Den med den korteste vej hjem herfra starter nu
82
Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget
83
Undgå konkurrerende fokus Sikke det regner I dag… Undskyld jeg kom for sent Der er snart frikvarter Måske har nogle af jer hørt det før Forbliv nærværende og hold opgavefokus
84
Feedback på Den Kreative Platform Ingen ris (negativt personfokus) Ingen ros (roser har torne) Deltagelse (skal vi ikke lege at der bor nogen I huset?)
85
Den Kreative Platform
86
Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse
88
Når man oplever sig bedømt Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme
89
Barrierer for kreativivt arbejde Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at lave fejl Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ”
90
Ingen oplevet Bedømmelse Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur
91
Strategier til at holde fokus At holde fokus ved opgaven (opgave fokus) At kunne sige JA til en ide (ingen oplevet bedømmelse) At tage sindet i hånden (parallel tænkning)
92
3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde opgavefokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA
93
Idé-udvikling light i grupper 1 Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé)
94
Idé-udvikling light i grupper 2 Fælles og entydig opgaveformulering Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs) Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Idéudvikel på en idé af gangen (2&2 + runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)
95
Spørgsmålsvæggen
96
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.