Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed"— Præsentationens transcript:

1 Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Mandag Præsentation Verdensmålene Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed Kreativ tankegang Faglig fordybelse

2 Præsentation af ugen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Verdensmålene (introduktion) Begrebsafklaring i fht. Verdensmål 1 & 10 Kreativ tankegang (øvelser) Faglig fordybelse bæredygtighed og medborgerskab Arbejde med udfordringer fht. VM 1 & 10 Arbejde med løsninger i fht. VM 1 & 10 Begrebsafklaring i fht. innovation Faglig fordybelse innovation Valg af udfordring i fht. VM 1 & 10 Krav til præsentation (fredag) Gruppekontrakt Organisering af procesarbejde Procesarbejde Respons i grupper Status af procesarbejdet Krav til løsningen på deres udfordring Klargøre præsentation og messeplads Messeaktivitet og oprydning Evaluering af gruppearbejdet og ugen Ugens program – se lærervejledning Mandags program - Intro til verdensmål, Øvelse i at bruge den kreative platform, Innovation de light, Bæredygtighed

3 Præsentation af læringsmål
Du lærer at arbejde innovativt Du lærer at tænke kreativt Du får kendskab til Verdensmålene Du får kendskab til begreber medborgerskab, bæredygtighed, fattigdom og ulighed.

4 Dagens læringsmål Hvad er de 17 Verdensmål?
Hvad er fattigdom og ulighed? Hvordan kan jeg lære at tænke kreativt? Hvad er bæredygtighed? Hvad er medborgerskab?

5 Spilleregler

6 Brain break Find sammen med en med samme længde snørebånd.
Alle strækker armene over hovedet, mens I siger: ”Yes, vi har lavet en fejl”. Dette gentager I flere gange. Hver gang siger I det højere råber det. Lav sten, saks og papir. Når I ikke har det samme, råber I: ”Yes, vi har lavet en fejl”

7 Brain break Med samme makker som før. På 1- klap makker i højre hånd
På 2- klap makker i venstre hånd På 3- klap makker med begge hænder Læreren siger nu vilkårligt tallene fra 1-3, og I klapper. Hvis I laver en fejl, sig ”Yes, vi har lavet en fejl” Prøv nu også med lukkede øjne

8 Verdensmålene Introduktion til Verdensmålene
Plenumsnak: Hvad ved I om de 17 Verdensmål? Introfilm til Verdensmålene Besvar spørgsmålene til filmen i elevhæftet (side 2)

9 Brainstorm - fattigdom
Alene i 2 minutter Hvad er fattigdom? Skriv på post-its Der må ikke tales Den vises bare, ikke til samtale- overgangsbillde

10 Brainstorm - ulighed Alene i 2 minutter Hvad er fattigdom?
Skriv på post-its Der må ikke tales Den vises bare, ikke til samtale- overgangsbillde

11 Udveksling af brainstorm
Makkervalg: find en med samme farve bukser/ nederdel som dig selv Find en plads i klassen, hvor parrene kan hænge deres post-its op Parrene forklarer deres post-it ord. Man tager en post-it ad gangen indtil alle post-it er gennemgået Man kommenterer ikke på hinandens post-it, men må godt stille afklarende spørgsmål

12 Begrebsafklaring - fattigdom
Læs teksten ”Hvad er fattigdom” i elevhæftet (side 3) Udfyld ”Fattigdom begrebsafklaring” i elevhæftet (side 4) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

13 Brainstorm - fattigdom
Alene I skal nu se en række fotografier Mens I ser billeder, skriver I post-its Hvad fortæller billedet om fattigdom? Din lærer skifter foto efter ca. 30 sekunder

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Begrebsafklaring - ulighed
Læs teksten ”Hvad er ulighed” i elevhæftet (side 5) Udfyld ”Ulighed begrebsafklaring” i elevhæftet (side 6) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

23 Begrebsafklaring - ulighed
Se filmen “Global wealth” Plenumsnak om filmen Hvad siger filmen om ulighed? Finde rettigherne Skal vi vise begge film

24 Brainstorm - ulighed Alene I skal nu se en række fotografier
Mens I ser billeder, skriver I post-its Hvad fortæller billedet om ulighed? Din lærer skifter foto efter ca. 30 sekunder

25 Jesper sender et par stykker

26

27

28

29

30

31

32

33

34 Udveksling af brainstorm
Mødes med tidligere makker ved de “gamle” post-it Fremlægge de nye post-it på sammen måde som tidligere Samle de post-it, som ligner hinanden Gå sammen med nabogruppen Fremlægge hinandens post-it, stadigvæk uden at kommentere Gå tilbage til tidligere makker Skrive jeres post-its ned i elevhæftet ”Opsamling på brainstormene” (side 7)

35 Kreativ tankegang ”Kreativitet, i daglig tale en løs betegnelse for menneskets evne til at skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset. Ordet kreativitet er afledt af kreativ, af engelsk creative, af latin creare 'skabe'.” Citat Gyldendal den store danske

36 Kreativ tankegang Den Kreative Platform Kreativ tænkning er en evne
Alle kan tænke kreativt Kreativ tænkning er uhæmmet anvendelse af viden

37 Spilleregler

38 Øvelse - 3D case: Se der er en stil, lad os følge den
Find sammen med en, der har samme sengetid som dig I står i en mystisk skov: Den første siger: ”Se der er en sti, lad os følge den. Hvad sker der så”? Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien Den med mest sort tøj starter historien

39 Øvelse - 3D Case: Tæl til 3 Find en makker med samme fløjtelyd som dig
Tæl sammen til 3 indtil læreren stopper jer, 30 sekunder Skift 1-tallet ud med et klap. Forsæt med at tælle indtil læreren stopper jer Skift 2-tallet ud med et tramp i gulvet. Fortsæt indtil læreren stopper jer Skift 3-tallet ud med et ryst på hovedet. Fortsæt med at tælle til læreren stopper jer

40 Øvelse - 3D case: Se der er en stil, lad os følge den? + nyt bud
Find en makker med samme hårfarve I står i en mystisk skov: Den første siger: ”Se der er en sti, lad os følge den. Hvad sker der så”? Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien På et hvilket som helst tidspunkt kan den der lytter sige: ”Nyt bud” – den anden skal så komme med et nyt bud, i stedet for det han/hun lige har sagt Den ældste starter

41 Opsamling på øvelserne
Hvordan var det at lave øvelserne? Hvad var sværeste? Hvad var nemmere? Blev I bedre til at digte videre på historien? Blev det nemmere at finde på?

42 Øvelse - 3D case: Det er godt fordi
Find sammen med en makker med samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke Hjælp hinanden med at give forklaringer på, hvorfor det er godt? Den med flest bogstaver i sit navn starter

43 Øvelse - 3D case: Restaurant- koncept
Find en makker som så lige så meget TV som dig selv i går I skal lave en restaurant sammen I skal finde 3 væsentlige forudsætninger for at skabe en succesfuld restaurant Prioriter de 3 forudsætninger Jeres 2. forudsætning fjernes. Hvorfor er det netop grunden til at jeres restaurant bliver en succes?

44 Øvelse - 3D case: Hvad sker der så?
Find en makker med samme farve bukser Supermand er ved at løfte taget af Joakim von Ands pengetank Den første siger: ”Se supermand er ved at løfte taget af. Hvad sker der så?” Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien Den med det mest lyse tøj starter

45 Faglig fordybelse - Bæredygtighed
Læs teksten ”Introduktion til bæredygtighed” i elevhæftet (side 8-11) Løs opgaverne i elevhæftet (side 8-11) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

46 Faglig fordybelse - Medbogerskab
Plenumsnak - Hvad er medborgerskab?

47 Faglig fordybelse - Medbogerskab
Der eksisterer ikke en entydig definition af begrebet medborger, men det er et begreb, der forsøger at beskrive den enkelte borgers identitetsmæssige forbindelse til det fællesskab, man indgår i. Plenumsnak - Hvad betyder det? Overordnet kan man sige, at medborgerskab knytter sig til statsborgerskab, men at det handler om den del, der har med vores identitet at gøre. Det har noget med vores følelser at gøre. Plenumsnak – Kan man være statsborger uden at være medborger og omvendt? STATSBORGER MEDBORGER Status Identitet og sindelag Rettigheder og pligter Følelse af ansvar Juridisk Psykologisk Objektivt Subjektivt

48 Øvelse -Stem med fødderne
I hvert hjørne i klassen placeres en seddel Enig, 2. Delvis enig, 3. Uenig og 4. Delvis uenig. I vil nu blive præsenteret for et udsagn. Du skal bevæge dig hen til et seddel. Snak herefter om, hvorfor I har valgt at stå, hvor I står. Vil I stille jer i et nyt hjørne efter snakken, eller har I stadig samme holdning? I bliver præsenteret for et nyt udsagn og gennemgår samme proces.

49 Øvelse -Stem med fødderne
Udsagn Danskere er meget gæstfrie Der er mere kriminalitet i fattige lande end i rige lande Indvandrere begår mere kriminalitet end danskere Man bør forbyde hovedbeklædninger i skolen Man bør indføre skoleuniform i folkeskolen Enhver har ret til at have sin egen religion Skolen og religion bør adskilles Ligestilling mellem mænd og kvinder er en selvfølge Kvinder er gode ledere Drenge er klogere end piger Danskere, som ikke taler spansk, bør udvises af Spanien Somaliere, som ikke taler dansk, bør udvises af Danmark Rige lande har et ansvar over for fattige lande

50 Øvelse – Hvad gør du? I får nu beskrevet en situation, og I skal vælge, hvad I vil gøre. I har igen fire valgmuligheder. En i hvert hjørne: 1. Du standser og kigger 2. Du kigger væk og går videre 3. Du ringer efter hjælp 4. Du blander dig og hjælper ofret. Snak om jeres valg. I får hele tiden nye informationer, og skal tage stilling på ny.

51 Øvelse – Hvad gør du? Situation 1
En gruppe unge mænd er i gang med at slå på en person i en port. Hvad gør du? Ofret er en gravid kvinde. Overfaldsmændene er en gruppe rockere. Kvinden ligner en luder. Overfaldsmændene ligner indvandrere.

52 Faglig fordybelse - Medborgerskab
I får nu fire nye valgmuligheder: 1. Du bliver siddende og kigger 2. Du beder dem stoppe med deres grimme snak 3. Du beder andre passagerer gribe ind sammen med dig 4. Du går ind i næste kupe

53 Øvelse – Hvad gør du? Situation 2
Du sidder i toget. En ung mand hånes højlydt af en gruppe unge fyre. Hvad gør du? Den unge mand er somali. De unge fyre i gruppen er somaliere. Den unge mand bliver fysisk truet. Den unge mand bliver slået. Det er en ung pige der generes. Det er en ung pige som forulempes seksuelt. Du opdager at personen, der generes er en, som du kender godt.

54 Faglig fordybelse - Medborgerskab
Plenumsnak – Medborgerskab Hvad har øvelserne med medborgerskab at gøre? Hvordan passer det sammen med nøgleordene for medborgerskab? MEDBORGER Identitet og sindelag Følelse af ansvar Psykologisk Subjektivt

55 Afrunding af dagen Logbog i elevhæftet (side 12) Fælles afslutning


Download ppt "Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google