Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Øvelser til DREAM fasen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Øvelser til DREAM fasen"— Præsentationens transcript:

1 Øvelser til DREAM fasen
InnovationsCamp A16 Øvelser til DREAM fasen

2 DEN KREATIVE PROCES I DREAMFASEN
InnovationsCamp A16 DEN KREATIVE PROCES I DREAMFASEN idebank idekatalog ØVELSER IDÉSKABELSE Almindelig brainstorm Idé Bål Omvendt brainstorm Personperspektiv Associationsteknik – ordkæde Associationsteknik – tingkassen Associationsteknik - billeder IDESCREENING Kategorisering af idéer Vurdering af idéer IDEBANK: indeholder MANGE idéer IDEKATALOG: indholder få idéer (max 10)

3 ALMINDELIG BRAINSTORM
InnovationsCamp A16 ALMINDELIG BRAINSTORM Er den mest kendte af de kreative teknikker. Det er en teknik som er hurtig at anvende, og der kommer ofte mange ideer, men teknikken bringer sjældent de mest kreative ideer frem. Teknikken kan anvendes, når man ønsker mange ideer, som er realistiske i forhold til problemet, eller den kan benyttes i samspil med andre teknikker, som en slags "tøm-hovedet" øvelse, der giver grobund for alternative teknikker. Formål: At få så mange idéer som muligt. Fremgangsmåde: Vælg en ordstyrer. Start med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir og placer det, så alle i gruppe kan se det. Kom, gerne på skift med så mange ideer som muligt i forhold til løsning af fokusspørgsmålet. Det er ikke tilladt at kommentere forslag, som fremsættes. Skriv de mange ideer ned i Idebanken, så de kan anvendes senere. Regler De følgende regler er ment som hjælp til processen: 1. JA OG - Ingen Nej, men... 2. Kvantitet over kvalitet. (Vi prøver først og fremmest at få en masse ideer, gode som dårlige. Dette skyldes blandt andet, at det er en kollektiv proces, og når man tænker en skør ide højt, så kan det give anledning til at andre, eller en selv kommer på en rigtig god ide - med den skøre ide som inspiration) 3. Hold focus (Det er vigtigt at fokusere på det oprindelige spørgsmål – det er ordstyrerens opgave) Materialer: Post-its Papir Tid: min.

4 InnovationsCamp A16 IDÉ BÅL Formål: At få mange idéer og Fremgangsmåde
Gruppen udvælger et fokusspørgsmål, der handler om gruppens udfordring Fokusspørgsmål skrives på papir og placeres på gulv eller bord og synligt for alle, som deltager i ide generering. ”Arbejd selv tid” i 5-10 minutter (individuel) Den enkelte skriver egne ideer ned på enkelt papirer. (en ide pr. papir) Alle ideer placeres rundt om fokusspørgsmålet (”der bæres brænde til bålet” – heraf navnet idebål) Ideerne organiseres efter deltemaer og der udarbejdes overskrifter til hvert deltema De fremkomne idéer sættes i Idebanken Regler De følgende regler er ment som hjælp til processen: 1. JA OG - Ingen Nej, men... 2. Kvantitet over kvalitet. (Vi prøver først og fremmest at få en masse ideer, gode som dårlige. Dette skyldes blandt andet, at det er en kollektiv proces, og når man tænker en skør ide højt, så kan det give anledning til at andre, eller en selv kommer på en rigtig god ide - med den skøre ide som inspiration) 3. Hold focus (Det er vigtigt at fokusere på det oprindelige spørgsmål – det er ordstyrerens opgave) Materialer: Post-its Planche Tid: Hele processen varer ca. en time

5 InnovationsCamp A16 OMVENDT BRAINSTORM
Omvendt brainstorm er en videreudvikling af brainstorm. Omvendt brainstorm kan anvendes, når man har behov for et ekstra skub for at komme i gang med den kreative tænkning. Med denne teknik får man ofte produceret mange nye ideer, det skyldes, at mange ofte har langt lettere ved at finde negative ideer end positive ideer. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: Begynd med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placer papiret så alle kan set det. Omformuler fokusspørgsmålet, så det bliver modsat det, I har skrevet I jeres nuværende fokusspørgsmål. (f.eks. hvordan bliver maden i kantinen bedre? omformuleres til hvordan bliver maden i kantinen dårligere?) I skal nu skabe ideer med udgangspunkt i den negative problemformulering. Læg det negative fokusspørgsmål frem på bordet, så alle i gruppen kan se den. I skal nu på skift komme med forslag til løsning af det negative fokusspørgsmål. Kom gerne med JA OG forslag til de andres ideer De negative ideer bruges nu til at skabe positive modsætninger, der kan besvare den positive opgaveformulering. Dette gøres ved at gennemgå alle de negative idéer enkeltvis og så skrive den positive ide ud fra den negative på en Post-It. Der må stadig ikke vurderes og kritiseres I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer, der kan bidrage i idébanken Materialer: Post-its Planche Tid: 45-60 min

6 InnovationsCamp A16 PERSONPERSPEKTIV
Dette er en god teknik, når man har behov for at få flere synsvinkler på en opgave. Teknikken giver ofte mange helt nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på, da man startede den kreative proces. Det er en god teknik, når man er mange med samme forforståelse i forhold til løsning af opgaven. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde nye ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: Begynd med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placer papiret, så alle kan se det. I skal nu vælge nogle roller (min. tre), som ikke på nogen måde har en relation til den opgave I skal have løst. F.eks. en astronaut, cirkusdirektør, dyrepasser osv. Det kan også være særlige karakterer, f.eks. Onkel Joachim, B.S. Christiansen eller Frederik Fetterlein. Prøv at sætte jer ind i en af de valgte rollers tanker omkring løsninger til jeres opgave. Vælg en rolle af gangen, når I ikke kan se flere løsninger med den rolle skifter I til en ny rolle. Husk at skrive alle løsningsforslag ned, så alle kan se løsningsforslagene. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Tid: 30-45 min

7 ASSOCIATIONSTEKNIK - ordkæde
InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - ordkæde Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at danne en ordkæde. Start med at finde et startord, som ikke har noget med opgaven at gøre. F.eks. sol, ræv, isvinter, vand, tyggegummi, regn, hønsekødssuppe, børn, bryllup… Osv. Herfra skiftes I til at sige et ord som falder jer ind som fortsættelse af ordkæden. (ordkæden skrives ned) I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra ordkæden med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Eksempel på ordkæde Træ – skov – fugle – stork – børn – leg – spil – vinder…… osv. Materialer: Papir Tid: 30-45 min

8 ASSOCIATIONSTEKNIK - tingkassen
InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - tingkassen Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at låne tingkassen. Der vises én ting af gangen. Gruppen skriver associationer ned i ca. 1 minut for hver ting der vises.. Der vises mindst 5 ting. I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra de nedskrevne associationer med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Tingkassen Tid: 30-45 min

9 ASSOCIATIONSTEKNIK - Billeder
InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - Billeder Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at vælge nogle forskellige billeder. I kan også bruge random-funktionen på billedværktøjer som f.eks.. Der vises ét billede af gangen. Gruppen skriver associationer ned i ca. 1 minut for hver billede der vises.. I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra de nedskrevne associationer med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Planche Tid: 30-45 min

10 InnovationsCamp A16 STAFET Brainstorm
Stafet brainstorm er en associationsbrainstorm kombineret med fysisk aktivitet og konkurrenceelement Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring samtidig med at I bevæger jer.   Udførsel: Invitér en anden gruppe til STAFET Lav en hurtig brainstormrunde i hver gruppe, hvor I finder på lige så mange ord som I er mennesker i gruppen (antal skal passe med den største gruppe) Lav små sedler med ordene og put sedlerne i forskellige skåle (én til hver hold). Nu stilles op til en slags løbestafet, hvor hver gruppe er et hold. Hvert hold skal løbe op til deres skål med ord, trække et ord og løbe tilbage til sin gruppe. Gruppen skal nu hurtigst muligt finde på 5 nye ideer, som skrives på små lapper. Når man har fundet 5 ideer, må den næste på holdet, løbe op efter et nyt ord. Det første hold der har tømt skålen, og fundet 5 ideer til det sidste ord i skålen, har vundet. Materialer: Papir Skål eller krus Tid: 15-20 min

11 KATEGORISERING og VURDERING af idéer
InnovationsCamp A16 KATEGORISERING og VURDERING af idéer Når idébanken indeholder mange idéer kan det være en god idé at begynde en kategorisering og vurdering af idéerne Formål: At hjælpe gruppen til at kategorisere ideerne og dermed skabe et overblik over ideerne samtidig med at der laves en vurdering af hvor realistisk og innovativt ideerne er. Udførsel: Denne øvelse kan genneføres efter hver brainstormøvelse eller efter en række af brainstormøvelser. Gruppen leder efter sammenhænge mellem de mange ideer og en naturlig inddeling af ideerne I kategorier. De forskellige kategorier gives overskrifter Gruppen beskriver kort hvad hver kategori/overskrift dækker over Gruppen diskuterer hvilke kategorier/overskrifter de har mest lyst til at gå videre med. Gruppen kan finde de mest innovative og realistiske idéer vha. nedenstående graf. Disse udvalgte idéer kan indgå i idékataloget.


Download ppt "Øvelser til DREAM fasen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google