Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afInger Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
2
Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?
3
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
4
Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?
5
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
6
Hvordan skabes idéer?
7
Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?
8
Hvordan skabes den nødvendige motivation?
9
Hvordan skabes NYE idéer?
10
Hvordan designes tanker og adfærd?
11
Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?
12
Careerhub Den Kreative Platform
29/8-2012 v/Jonna Langeland Christensen
13
Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform
Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb
14
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
15
Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3
Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange) Det samme med venstre hånd på To Nu med begge hænder foran hinanden på Tre Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)
16
Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur
Samme makker Luk øjnene Tænk tilbage på en film eller TV-figur. Åbn øjnene Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende Den, der har den varmeste hånd starter Båt efter 1 minut ,så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur ,som klisters på brystet som navneskilt.
17
Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns
Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de
18
Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl
Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer kort øvelsen
19
Sid ned
20
Modul 1 Rød løber (A)
21
Spilleregler for dagen
22
Få pauser Du må gerne “melde dig momentant ud”
- bare du melder dig ind igen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
23
Telefoner, ure og bærbare
Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
24
Spørgsmålsvæg Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen. Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
25
Det er en ny måde at arbejde på
Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
26
Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli
Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli
27
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
28
Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen
Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter
29
Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked
Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personanalogi træningskort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter
30
Sid ned
31
Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at vente på bussen
32
Skriv alle dine idéer ned
Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
33
Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?
34
Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?
35
Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?
36
Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?
37
Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?
38
Hvilke ideer har Team Easy-On til at løse opgaven?
39
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
40
Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges
Modul 6 Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges
41
Alle hænger deres ideer op på væggen
Gå sammen I jeres projektgrupper Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i.
42
Hæng alle jeres idéer op
Anvend kort 11 før næste slide vises
43
Alle vælger en idé hver Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en ( min) Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug
44
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
45
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
46
Videreudvikling af ide 2&2
Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2
47
3D CASE: Kollektiv monolog
Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. Øvelsen varer i 2 min. Den med største sko starter
48
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
49
Journalisten Samme type skosåler Uddel ord-stimuli kort
Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til
50
Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den
Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”
51
2&2 Videre-udvikling af En med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien
52
2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?
53
3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud
54
Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
55
2 og 2 Ja og Forfra Nyt bud Hvad mere? Hvordan gør vi det?
56
2&2 videreudvikling af idé. Incl nyt bud
57
Sid ned
58
Videreudvikling af idé I grupper
Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper
59
Borde sættes op til gruppearbejde
60
Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at vente på bussen Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet
61
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
62
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1)
Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Historien udvikles “med uret” Den, der sidst har kørt med tog, starter
63
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2)
Behold samme grupper som I forrige øvelse Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Den, der sidst har spist en banan, starter
64
Sid ned I gruppen
65
Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept
Længste snørrebånd Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.
66
DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned
67
Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen
Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter
68
Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli
Modul 3 Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli
69
PRINCIPLE-STIMULI
70
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
71
3D CASE: Ting mødes Samme makker
Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting.hvert par har, og på skift skal I få én ide til, hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes
72
3D CASE: Praktikeren og filosoffen
Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur på nuværende tidspunkt som dig Den ene er praktiker og siger noget konkret/praktisk (SKO) Den anden er filosof og siger noget principielt/abstrakt (FODTØJ) I skiftes til at sige ét ord der hhv. er et praktisk eksempel eller et princip ift. Det den anden lige har sagt Praktikeren sidder ned på gulv/stol Filosoffen står op Hvis I går i stå starter praktikeren altid med et nyt ord Den med længste bukser er praktiker og starter
73
3D CASE: Finde principper
Gå rundt i lokalet og peg på ting Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1 minut før du stopper dem Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP, der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. Demonstrer og kør øvelsen 2-3 minutter
74
3D CASE: Tøm ting for principper
Find sammen to & to med en, der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper, peger den anden på en ting Demonstrer Den med kortest hår starter med at pege på en ting
75
Når ting (viden) sættes direkte sammen
76
Ting (idéer) kan sættes direkte sammen
77
Anvend principper til at få nye idéer – tilføj “hukommelse” til en burger
Burgen fortæller når den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burgere
78
Hvad sker der når man “hælder” hukommelse I en kniv?
Anvend kort 28 før næste slide vises
79
3D CASE: Ting mødes (anvend principper)
Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes
80
Sid ned
81
Deltagerne sætter sig i hesteskoen
Medbringer post-it og kuglepen
82
Husk hovedpointerne I jeres idékoncept
Hvordan gøres det mere interessant at vente på bussen
83
Tilføj princippet om “transparens”
84
Tilføj princippet om ”vibration”
85
Tilføj princippet om “rotation”
86
Tilføj princippet “oppustelig”
87
Sid ned I jeres grupper
88
Gruppearbejde Sæt jer i jeres grupper og find jeres koncept frem (flip-over) I skiftes til at læse en post-it op. Hvor efter gruppen i fællesskab indarbejder de nye idéer i konceptet. Den med mindst fod starter med at læse en post-it op.
89
UDFORDRINGER
90
Gruppearbejde Prioriter de 3 vigtigste forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres!
91
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
92
3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept
Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.
93
3D CASE Udfordring ”Det er godt fordi …”
Gå sammen med en der har samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke. Hjælp hinanden med at give forklaringer på hvorfor det er godt. Den med flest bogstaver i sit navn starter.
94
Sid ned I gruppen
95
Gruppearbejde Tilbage til de 3 prioriterede forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres Jeres forudsætning 2 opfyldes ikke, derfor bliver jeres idé en succes (Det er godt fordi……)
96
Idéerne indarbejdes i jeres idé-koncept
97
Præsentation af ide-koncepter
2 min/gruppe
98
Teori om DKP og gruppearbejde
Modul Teori om DKP og gruppearbejde
99
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik
Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Tænkning Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden
100
Fire bidrag til at skabe uhæmmet anvendelse af viden
Træning i horisontal tænkning Horisontal tænkning Fokus og åbenhed over for det nye Opgave fokus Parallel tænkning Ingen oplevet bedømmelse Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
101
Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret
102
Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid)
1. Rejs jer op 2. Kom ud på gulvet 3. Find en makker med samme håndtemperatur 4. Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 5. Den med den korteste vej hjem herfra starter nu
103
Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid)
Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Adskillelse af idé-udvikling, diskussion, vurdering, føleri osv
104
Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse
Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede
106
Ingen oplevet Bedømmelse
Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur
107
Horisontal Tænkning At kunne anvende mere af sin viden til nytænkning og læring At kunne slippe fri af mønstertænkningen At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder
108
Horisontal viden Brug stimuli til at skabe adgang til din horisontale viden Gordon, W. J. (1961). Synextics, New York, Harper
109
Horisontal Tænking Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: Hjælp deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuser på anvendelse af viden på tværs Pas på med at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling
110
Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel
Ingen Bedømmelse Uhæmmet anvendelse af viden
111
De fire principper skal øge vores opmærksomhed
Vi kan kun løse den del af en opgave vi kan få øje på Hvis vi ser som vi plejer – løser vi som vi plejer - selvom løsningen ser ny ud At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder kræver øget opmærksomhed
112
Barrierer for kreativitet
Diskussion, argumentering og positionering Frygten for faglig, social eller kulturel kritik Konkurrencer eller belønninger Vi kan bedst lide vores egne ideer Den viden der sidst kom ind kommer først ud Eksempler
113
3D Didaktik (Kreativitetens didaktik)
En didaktik der skaber fokus og accept 3D didaktik er de fire principper for uhæmmet vidensanvendelse anvendt i praksis 3D didaktik bygger på sprog, krop og indstilling
114
3D cases og 3D aktiviteter (Den Kreative Platform I praksis)
3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde fokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA
115
Generisk procesmodel for Den Kreative Platform
Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning
116
Spørgsmålsvæggen
117
Træn evt 3D case
118
Kreativitet er også at turde…
Eller er det biksemad ?
119
FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.
120
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www. uva. aau
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.