Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper."— Præsentationens transcript:

1 Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads
Her starter slide showet efter introen og musikken stopper

2 Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Fase 1 Forberedelsen (Før undervisningen starter)

3  Program for kurset Dag1 Opleve DKP DKP didaktikken Dag 2
DKP med hjem

4 Den Røde Løber (Opvarmning)
Fase 2 Den Røde Løber (Opvarmning)

5 Billede der vises mens du laver 3D cases
Instruktion: Det billede betyder at I nu skal rejse jer op og komme herud på gulvet til mig Anvend kort 1,2,3,4 før næste slide vises

6 1. Klap 1 2 3  Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv   Løft højre hånd foran hinanden –  når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på To  Nu med begge hænder foran hinanden på Tre  Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) 

7 2. Barndomsdrøm Bliv sammen med din makker Luk øjnene
   Bliv sammen med din makker Luk øjnene  Tænk tilbage på din første drøm om hvad du ville være når du blev stor  Åbne øjnene  Fortæl hinanden om jeres barndomsdrøm på 1 min. og om den er gået i opfyldelse  Den der har den varmeste hånd starter  Efter øvelsen får alle en stump malertape til at skrive titlen på deres barndomsdrøm som klisters på brystet som navneskilt.

8 3. Dagen baglæns Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver og jeg sætter jer i gang Den med de lyseste benklæder starter

9 4. JA ‐ Vi har lavet en fejl Næste slide Bliv sammen med din makker
Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (de monstrer først selv)  Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet indtil de råber  Lav nu ”saks, sten, papir” sammen –  når I IKKE har det samme råber I sammen ”JAAA VI HAR LAVET E N FEJL”  Den med lyseste trøje starter  Næste slide

10 I må gerne sætte jer ned

11 Barrierer for kreativt arbejde
Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA MEN” Frygten for at lave fejl Få deltagerne til at sige JA til at ville følge øvelserne for at komme forbi frygten

12 Forlad udviklingen Hvis du skal på toilet, ryge eller lignende
Hvis du ikke kan forstå hvad der sker ”lige nu” Hvis du er træt i hovedet eller af andre årsager har brug for pause Tag aldrig andre med dig væk (hold alle pauser alene)

13 Vi vil blive på platformen
Ure og mobiltelefoner indsamler vi. Vi samler urer og telefoner ind i en lille kasse. Det får de igen, når vi slutter dagens arbejde. Hvis I har syge børn mm. så sig til og I kan beholde telefonen.

14 Ideudvikling på Den Kreative Platform
Spørgsmålsvæg Alle spørgsmål skrives ned når de opstår - og hænges på denne væg Spørgsmålsvæggen består af en poster der er hængt op i lokalet

15 Vi vil blive på platformen
Ideerne har liv Gruppemedlemmer er hver især “kun” elementer for udviklingen Derfor: Forstyr aldrig et flow

16 Ny måde at arbejde på Følg reglerne for at få oplevelsen
Vi laver mange fejl, fordi det er nyt.... MEN DET ER KUN GODT I kommer til at lave mange fejl og det er godt.

17 Idéer har vi uendelig mange af.
Det er blot et spørgsmål om at se og acceptere dem Signal til næste serie af 3D cases

18 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

19 6. Give Gaver  Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme farve transportmiddel som  dig selv  Den ene mimer at han/hun giver den anden en gave (uden at sige hvad  det er)  Den der modtager gaven siger hvad det er han/hun har fået i gave  Det er vigtigt at det er den første indskydelse om hvad gaven er som bliv er anvendt  Hvis man ikke ønsker at sige hvad gaven er, siger man bare TAK  Den der har længst hjem starter 

20 7. Ja – Vi har lavet en fejl (med kategori)
Behold samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet indtil de råber Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien indtil der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med det længste fornavn starter

21 8. Planlæg en ferie sammen
Behold den samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Den med højeste knipselyd starter Næste slide

22 I må gerne sætte jer ned

23 Fase 3 Præsenter opgaven

24 Få ideer til ”Dating bureauet”
Anvend kort 9 før næste slide vises Hæng Poster op med opgaveteksten på

25 Uhæmmet anvendelse af viden
Fase 4 Uhæmmet anvendelse af viden

26 9. Præsenter opgaven Næste slide
I det følgende skal I skrive alle de ideer ned I kan få m hvad der for jer er det perfekte dating bureau På et tidspunkt kommer der nogle billeder. Så skal I fortsætte med at skrive ideer ned Det er en individuel øvelse så I må ikke tale sammen Hæng Poster med opgaveteksten op på dette tidspunkt. Næste slide

27 Skriv én ide pr. gul seddel
En ide er et ord, en sætning eller en tegning

28 Skriv alle de ideer du får ned
Tøm hovedet for idéer: Skriv alle de ideer du får ned Anvend kort 10 før næste slide vises

29 10. Instruktion til billed stimuli
Start med at vise første billede når de begynder at gå I stå med at “tømme hovedet” Lad hvert billede stå et par minutter eller minimum indtil der næsten ikke skrives ideer ned mere Gentag af og til at der skrives en ide/seddel Hvis nogle snakker sammen så gentag at det er en individuel øvelse Næste slide

30

31

32

33

34

35 Team Easy-On

36 Alle jeres idéer sættes op
Anvend kort 11 før næste slide vises

37 11. Alle vælger en ide hver Næste slide
Først placerer alle deres gule sedler på posterne der hænger på væggen Alle vælger én ide/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen) det skal være den ide der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange ideer og vælge en (7-8 min) Ideen/sedlen puttes I lommen til senere brug Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i. Næste slide

38 Det handler nu om at sige ja til andres ideer og sammen få ideerne til at vokse
Det er det de næste mange 3D cases handler om.

39 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 12,13 før næste slide vises

40 12. stork – frø – gravid kvinde
1. Rejs jer. 2. Find sammen 2 og 2 med en, der har samme fløjtelyd som dig selv. 4. princippet for spillet er taget fra legen sten, saks og papir. 5. storken kan fange frøen. frøen kan fange gravid kvinde. gravid kvinde kan fange storken. 6. Jeg tæller til 3. På 3 er I enten en stork (foroverbøjet med hænderne klappende som en stor mund), en frø (ned i knæ og lav et lille hop, samt sige kvæk) eller en gravid kvinde (læn dig bagover mens du stønner højlydt). Træn stillingerne først

41 13. Journalisten Næste slide Behold den samme makker
Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til Den samme spørger indtil jeg siger til Den med størst kærlighed for popcorn starter Næste slide

42 I må gerne sætte jer ned

43 Sig JA til alle tilbud om udvikling
Sig aldrig NEJ… Sig aldrig JA MEN… Sig altid JA OG… Tag imod de tilbud du får – og brug dem

44 Kære … Vedrørende… Tekst … Kærlig hilsen … P.S
Anvend kort 14 før næste slide vises

45 14. Skriv et brev ét ord ad gangen
Sæt grupper sammen tre & tre som de sidder ved siden af hinanden Del det fortrykte brevparpir ud – et/gruppe Den der holder parpiret skal have noget af skrive med I skal nu skrive et brev hvor I kun må skrive ét ord ad gangen Papiret går rundt med uret I må ikke tale sammen Jeg siger til når I nærmer jer “Kærlig hilsen” Bed efterfølgende frivillige om at læse deres brev op (2-4 breve) Næste slide

46 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 15,16,17.18 før næste slide vises

47 15. Lav en historie ét ord ad gangen
Bliv I grupperne som skrev breve sammen Stå I en “cirkel” I skal lave en historie ét ord ad gangen Historien starter med “Der var engang…” Historien udvikles “med uret” Hvis der er en som siger “FORFRA” starter den næste I rækken en ny historie med at sige “Der” Den der sidst er blevet klippet starter

48 16. Hvad sker der så? (tegneserien)
Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står I det første billede I en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter I hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?” Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se supermand…

49 17. Nyt bud? Find sammen to & to med en der har samme ”knipselyd” som dig selv I står I det første billede I en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter I hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?” På hvilket som helst tidspunkt kan den der lytter sige ”NYT BUD” – den anden skal så komme med et nyt bud/forslag i stedet for det han/hun lige har sagt Den med flest stykker tøj starter med at sige “Se supermand…

50 18. Det handler nu om at videreudvikle historien om “Dating bureauet”
Fortsæt med samme makker og byg videre på ideen på samme måde som I lavede tegneserien Hvad sker der så? & Nyt bud på ideen I tog fra posterne Den der har de længste ben starter med at tage sin ide frem Efter første runde går de hen til bordet og skriver alle ideerne ned på et A3 papir. Herefter køres næste runde med makkerens ide. Igen skives ideerne ned på et A3 papir Efter øvelsen har alle et A3 ark med deres ide videreudviklet Næste slide

51 I må gerne sætte jer ned

52 HVAD SKER DER SÅ? Driver udviklingen fremad – Fremdrift
Undersøgende og kreativ tilgang?

53 NYT BUD Afsøgning af muligheder og alternativer
Flere alternativer - nye retninger

54 I Alaska har man store problemer med overisning af højspændingskabler
En historie fra det virkelige liv om anvendelsen af de netop indøvede kommunikationsformer. I Alaska har man disse problemer og har prøvet at løse dem.

55 Ide streng Der er mange bjørne i Alaska Vi kan ryste isen af
Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Pointen med denne idegenereringsproces er, at vi ikke får den brugbare idé frem, hvis vi ikke siger ja tak til de andre ideer. Den idé, som de reelt fandt frem til var, at helikoptere flyver lavt over højsændingsledningerne og blæser isen af. De havde ikke fundet den idé, hvis de ikke havde lavet en idéstreng. Vi introducerede den opgave til dem: Gå to og to rundt på slottet og genskab juleaften år 1306 på dette slot. Hver gang I får en idé så skriv den på gule sedler. Lones kommentar: I praksis virkede det ikke. De kunne ikke abstrahere fra den nutidige jul. Der skal anbringes benzin depoter i området Helikopterne kan flyve lavt over højspændings-ledningerne og blæse isen af? Hvad med at brænde isen af med benzin? Ja og kødet flyver vi ud med helikopter

56 19. Grupper dannes Næste slide
Dan grupper med 3 par I hver (6 personer) – det er de samme par som lige har arbejdet sammen. Bed grupperne finde et bord og placere deres idekoncepter (A3 ark med videre udviklet ideer) på bordet Gruppen skal nu følges ud på gulvet til en øvelse (kort 20) Næste slide

57 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 20 før næste slide vises

58 20. Skubbe hinanden rundt i en cirkel
Grupperne står sammen på gulvet De danner en tæt cirkel rundt om en der står I midten Den der står I midten holder armene op foran sig så hænderne hviler på skulderne og lukker øjnene Dem der står I cirklen skupper blidt den I midten anden rundt. Fokuser på at det skal være en god oplevelse at stå I midten Næste slide

59 I må gerne sætte jer ned i jeres gruppe
Anvend kort 21,22 før næste slide vises

60 Gruppens opgave Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres idekoncept om dating bureauet. De andre lytter. Gruppen udarbejder et fælles koncept om dating bureauet på en poster.

61 21. Gruppen skaber konceptet for “Dating bureauet”
Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres idekoncept om dating bureauet. De andre lytter. Gruppen udarbejder en fælles historie om dating bureauet på en poster der ligger midt på bordet De oprindelige idekoncepter skal opfattes som stimuli der kan benyttes til udviklingen af den fælles historie Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud” Der er 20 – 25 minuutter til opgaven

62 22. Præcentation af gruppernes bud på Dating bureauet
Grupperne præcenterer på skift deres bud på den gode arbejdsdag Der er 3- 4 min til hver præsentation Klap efter hver præcentation Efter præsentationerne er der en “tissepause” på 10 min. Næste slide

63 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 23,24,25 før næste slide vises

64 23. JA – Vi har lavet en fejl (med klap)
Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

65 24. Ting mødes Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Find sammen to & to med en der har samme fritidsinteresse som dig selv Nu mødes de to ting hvert par har og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes

66 25. Finde principper Næste slide Gå rundt i lokalet og peg på ting
Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv (demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem) Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. (demonstrer det og lad øvelsen kører ca 2 minutter før du stopper dem) Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. (demonstrer og kør øvelsen 2‐3 minutter) Næste slide

67 Filosof Anvend kort 26,27 før næste slide vises Praktiker

68 26. Praktikeren og filosoffen
Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur på nuværende tidspunkt som dig Den ene er praktiker og siger noget konkret/praktisk (SKO) Den anden er filosof og siger noget principielt/abstrakt (FODTØJ) I skiftes til at sige ét ord der hhv. er et praktisk eksempel eller et princip ift. Det den anden lige har sagt Praktikeren sidder ned på gulv/stol Filosoffen står op Hvis I går i stå starter praktikeren altid med et nyt ord Den med længste negle er praktiker og starter

69 27. Tøm ting for principper
Find sammen to & to med en der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper peger den anden på en ting Den med kortest hår starter med at pege på en ting Næste slide

70 Ideer opstår når viden mødes og får lov at stimulere åbningen af en anden bog

71 Når viden sættes sammen direkte

72 Når viden ses som principper
Burger der siger hvis den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burger

73 En kniv med hukommelse Anvend kort 28 før næste slide vises

74 28. Ting mødes (anvend principper)
Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Nu mødes de to ting hvert par har og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes Næste slide

75 I må gerne sætte jer ned Anvend kort 29 før næste slide vises

76 Fagligheden bringes ind
Fase 5 Fagligheden bringes ind

77 29. Principper som stimuli
Alle tager deres blok med gule sedler og deres tusch Nu skal I lukke øjnene De skal genkalde konceptet for Dating bureauet som gruppen lavede I fællesskab Åben øjnene I vil nu blive præsenteret for nogle principper. I skal få ideer til hvordan de kan blive indeholdt I jeres koncept for dating bureauet Skriv en ide/seddel Øvelsen er individuel og foregår I tavshed Vis slides med stimuli Næste slide

78 Deltagerne må aldrig ”være på”

79 Undgå ekstern motivation; bryllup, penge, kæreste…

80 Hjælp deltagerne til at glemme resten af verden

81 Sørg for at deltagerne aldrig har kontrol over hvad der sker ”om lidt”

82 Opdel ”opgaverne” i små mini-opgaver, der gør det overskueligt for deltagerne

83 Stil ekspertviden til rådighed

84 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 30 før næste slide vises

85 30. Hvad sker der så? (I kø hos Mac Donald)
Rejs jer Find sammen to & to med en du ikke har arbejdet sammen med endnu Den ene står I kø hos Mac Donald og venter på at det bliver hans/hendes tur. Han/hun laver hele historien Øvelsen går ud på at udforske nye måder at stå I kø på hos Mac Donald Den anden spørger Hvad sker der så? og beder flittigt om nye bud Den med mest hvidt tøj på starter med at stå I kø hos Mac Donald Efter ca 2-3 min bytter de roller Næste slide

86 I må gerne sætte jer ned Anvend kort 31,32,33 før næste slide vises

87 Gruppe opgave Tag jeres ideer fra den sidste iderunde med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres ideer op For hver ide prøver gruppen at indarbejde den I konceptet for dating bureauet Efter at alle ideer er gennemgået er de 3 principper blevet en del af konceptet

88 31. Videre med konceptet for dating bureauet
Tag jeres ideer fra den sidste iderunde med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres ideer op For hver ide prøver gruppen at indarbejde den I konceptet for dating bureauet Efter at alle ideer er gennemgået er de 3 principper blevet en del af konceptet Der er ca 20 min til runden (Se kort 32 som skal med inden øvelsen afsluttes)

89 Gruppens opgave Planlæg hvad I helt konkret vil gøre I morgen for at tage første skridt henimod en virkeliggørelse af jeres koncept om dating bureauet Det skal være noget som er muligt at gennemfører I morgen Gør klar til at præsentere jeres koncept for dating bureauet og de første 3 aktiviteter for at realiserer det.

90 32. Forankring I hverdagen
Planlæg hvad I helt konkret vil gøre for at tage første skridt henimod en virkeliggørelse af jeres koncept for et dating bureau Det skal være noget som er muligt at gennemfører I morgen Gør klar til at præsentere jeres koncept for dating bureauet og de første 3 aktiviteter I finder nødvendige for at kunne realisere det.

91 Fase 6 Den Blå Løber

92 33. Præsentation af idekoncepter
Alle grupper præsenterer deres poster på ca min. Der klappes efter hver præsentation Deres egen leder går med og committer sig sammen med gruppen. Næste slide

93 Slut på standard forløb
Herfra går vi om bag Den Kreative Platform og beskriver Vidensbegrebet - Principperne – 3D didaktikken – Fasemodellen og deltagerne udarbejder selv et undervisningsforløb


Download ppt "Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google