Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Portfolioeksamen Studieområde 2
Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Undervisning i ”Relation”
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Sygeplejerskens virke
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Temadag i Dasys Udvikling af sygeplejeprofessionen
Sygeplejeruddannelsen
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Vt-9 kursus program 2. møde
Lis Suhr Klinisk lektor
Udfordringer og dilemmaer i psykiatrisk forskning
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Vejlederens kommunikation
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Introduktion til opgaveskrivning
Sygepleje til patienter med ovariecancer – Hvordan bliver vi bedre?
Udarbejdet af Dorthe Overgaard, seniorforsker og forskningsleder ”Vores fælles gode fortælling” ved Dorthe Overgaard, seniorforsker og forskningsleder.
Udvidet problemformulering
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Sygepleje og fagidentitet
Humanistisk sundhedsforskning
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Klinisk Forskningsenhed
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Præsentationens transcript:

vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat fra maj i en delestilling ved Hjertecentret og UCSF. Tidligere ansat som underviser på Sygeplejeskolen i Herlev og har sidst været forskningsleder i Region Sjælland, Sygehus Nord i Roskilde. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Hvilken rolle og ansvar har forskeren og hvilken rolle og ansvar har praktikeren for teoriudviklingen/forskningen? Belyses fra to vinkler: Forskeren versus Praktikeren! Spørgsmålet er – hvorledes kan man forstå samspillet med forskning og praksis? Hvor skal man starte? Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Den første vinkel jeg præsenterer er set fra forskeren/teoretikerens side! Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh I Bekendtgørelse fra 2008 om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje står: Den studerende skal kunne: 1) udføre, formidle og lede sygepleje 2) vurdere, begrunde og udvikle sit professionelle virke 3) indgå i samarbejde 4) udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Pluralisme af teorier: Det har vist sig, at én sygeplejeteori, altså brugen af en ”Grand Theory” ikke kan favne hele sygeplejen, hvorfor flere sygeplejeteorietikere benyttes. Hvor stammer teorien fra? Hvordan er teoriens forklaringskraft? Altså hvor meget kan den sige noget om. En grand theory eller mindre - midrange theory, der belyser et begreb! Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Èn måde at betragte teoriudvikling indenfor sygeplejeteorier på er, at udviklingen skal tage sit udgangspunkt i praksis. Formålet med den udviklede praksisviden er at foreskrive en bestemt praksis og forbedre den. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Det modsatte syn er, at teoriudvikling adskilles fra praksis. Forskeren arbejder isoleret med fordybelse i sygeplejefænomener, og kriterier for videnskabelighed opfyldes. Genereringen af sygeplejeteorien foregår så at sige bag skrivebordet. Udfordring! Praksis må så forholde sig til teorien/forskning og finde ud af at bruge den lokalt. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Forskningsresultater fra kvantitative forskningsresultater: Fx epidemiologisk og klinisk forskning er nemmere at overføre og implementere i praksis, fordi der indbygget er en handletvang. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Forskningsresultater fra kvalitative forskningsresultater: Fx hermeneutisk eller fænomenologisk forskning er sværere at overføre/bruge i praksis, da fundene er en beskrivelse af oplevelser og der ikke er indbygget handletvang. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Vi er efterhånden blevet gode til at lave forskningsstrategier. MEN hvordan kan vi udfylde dem? Kan man komme i mesterlære som forsker? Hvem er der i praksis, der KAN forske? Hvordan bliver samspillet prioriteret? Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Den næste vinkel er set fra praksis side! Praktikerens ansvar for at forskning sættes på landkortet. Praksis kan også berige forskningen bl.a. ved at stille de rigtige spørgsmål og selvfølgelig til gavn for patienterne!! Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Vi har forsket i sygepleje nogle år! Nyt er at ANVENDE forskningsresultater. Samspillet forsker og praksis er her vigtigt: *Vi skal øve sig i at stille de rette kliniske spørgsmål. *Søge litteraturen efter forskningsresultater. *Vurdere forskningsresultater. *Bruge forskningsresultater i praksis og forbedre den. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh I sygeplejen må der gives RUM for at kunne diskutere sin sygepleje og have mod på at sætte sig selv på spil. LEDERENS rolle? *At sikre at sygeplejersker uddannes/ kvalificeres til at læse og forstå forskning. *Lederens rolle er at give vilkår og støtte for at samspillet mellem at anvende forskning i sygeplejepraksis kan ske. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Så - hvad skal der forskes i? Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh Så - hvad skal der forskes i? Mit bud er at starte i praksis. Ud fra undren - stille forskningsspørgsmål og dernæst vælges den bedst egnede metode. Som sagt af Margarethe Lorensen: ”Spørgsmålet bestemmer metoden”. Forbedre praksis – og kvalificere sygeplejersker til at forstå forskning. Samarbejde tæt forsker og praksis. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk

vi kjhh De stillede spørgsmål: Oplæg om Samspil mellem forskning og praksis? 1) De bachelorstuderende står med en konkret op gave, som de skal løse og bedømmes på. De skal udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde. Hvordan kan ”VI” hjælpe dem? 2) Hvilken rolle/ansvar har forskeren og hvilken rolle/ansvar har praktikeren for teoriudviklingen/forskningen? 3) Man må gøre sig teoriens ståsted klart. Hvordan er teoriens forklaringskraft! 4) Hvordan vi kan berige hinanden - forskeren og klinikeren? 5) Hvor skal man starte? Teoretisk eller praksis? Forskeren har et ansvar for at vælge relevante sygeplejeområder at forske i – dvs. de skal udspringe af en undren i praksis. Praksis kan berige forskningen bl.a. ved at stille de rigtige spørgsmål og selvfølgelig til gavn for patienterne!! 6) Hvordan skabe rum for at diskutere sin sygepleje og have mod på at sætte sig selv på spil. 7) Hvad er LEDERENS rolle? Lederens opbakning er vigtigt – skabe vilkår og støtte for at komme videre med sygeplejen. 8) Hvad skal vi forske i? Hvad er målet for sygeplejeforskning? Er der handletvang? Spørgsmålet bestemmer metoden ifølge Margarethe Lorensen. Målet er at forskning skal berige praksis og forbedre den, så patienten er tilfreds. Dorthe Overgaard Sygeplejeforsker, Ph.d. Hjertecentret RH/UCSF dorthe@overgaard.mail.dk