Hvem er vi?
En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er afsnitsopdelt, indskoling, mellemtrin og udskoling 36% to-sprogede elever Enkeltintegrerede elever med støtte
Inklusionsklasserne
Definitionen på en inklusionsklasse: En almindelig folkeskoleklasse + en specialklasse Børn med generelle indlæringsvanskeligheder Visiteret af centralt visitationsudvalg
Inklusionsklasserne
Formålet:
Alle elever skal opleve sig selv og hinanden som en naturlig del af det fællesskab, som skolen repræsenterer
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning Differentieret undervisningsstof
Hvad kræver det af lærerteamet?
Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision Samarbejde med andre fagfolk
Praksis
Vi har 8 inklusionsklasser Vi har ingen færdige løsninger for praksis - børn er forskellige - lærere er forskellige Der er stor forskel på inklusionsklasserne, - men alle specialklasseeleverne har svømning fredag morgen
Udfordringerne
Fejl i visitationen
Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser
Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser Normalklassen er for lille/for stor
Glæder
Opbakning fra forældregruppen i normalklassen Glæden hos forældrene i specialklassen 2 lærere til at dele ansvaret
Forudsætninger for inklusion
Efteruddannelse af lærere Opbakning fra ledelsen Gode fysiske rammer
Fremtid
Udskolingen – hvor langt kan inklusionen bære?
Fremtid