Fusion Forandringer, følelser – og fremtid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Anerkendende refleksion
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Talehørelæreren - og konsultativt arbejde
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Arbejdspladsudvikling
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Børn, bevægelse og motivation
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
PSS-Promoting Social Skills
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Inspiration til reformarbejdet
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Møllevangskolen 22. November 2012
Forudsætninger for en god samtale
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fusion Forandringer, følelser – og fremtid Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Minds Alt er del af noget større Vi er i kraft af hinanden Samspillets betydning Det fælles ansvar At blive set, som det man (ønsker) at blive set som Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Hvad kvalificerer os? Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

At skabe et godt lærings- og udviklingsmiljø ”Det vigtigste fag i skolen, kulturelt set, er skolen selv. Sådan oplever de fleste elever det, og det bestemmer, hvilken betydning de tillægger den” (Bruner, 1999) Kvaliteten…har afgørende betydning for barnets sociale udvikling (Rutter, 1997) Skolen som samlende fællesskab i en fragmenteret tid (Rasmussen, 2009) Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk En skole Børnenes udviklings- og læringsrum Personalets arbejdsplads Et fællesskab for læring, udvikling og bevægelse I dag: mange komplekse opgaver Dette klares ikke alene Omgivelsernes kompetencer er afhængige af egne omstændigheder/kontekster/historier Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

It takes a whole village to educate a child Et barns udvikling kan kun forstås i den sammenhæng, det lever i/den sociale kontekst, det vokser op i Den mindste analyseenhed må ikke være individet Børns trivsel afhænger af samspillet mellem individ, familie og øvrig kontekst Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Alt er i bevægelse Mellem ændring, fornyelse og bevarelse Mellem det kendte og det ukendte Mellem det faste og det flydende Mellem selvbestemmelse og fremmedbestemmelse Mellem fortid, nutid og fremtid Mellem den tunge og lette kapital Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Vygotsky (1896-1934) ”We are always in the process of becoming” Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Cooperrider, AI ”Vores ideer om fremtiden er en lige så magtfuld kausal aktør i forhold til vores nutidige handlinger, som den historie vi står på.” ”Folk lærer at tænke på fremtiden som betingelser der kan skabes og påvirkes intensionelt.” Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk En fælles opgave Samarbejde: ikke et mål, et middel til at løse en opgave Samarbejde: ikke (alene) et spørgsmål om teknik og metode, mere en måde at forholde sig til hinanden på: at få det bedste ud af hinanden Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk At møde hinanden anerkendende Forskelle som berigelse Emotioner: et udtryk for moralske værdier Perspektivskifte og nysgerrighed Antropologisk nysgerrighed Altid lære – også om os selv Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Sprog skaber virkelighed Kommunikation: et indholdsaspekt et relationsaspekt At møde mennesker hvor de er, og der hvor de er på vej til at blive Bag ethvert problem ligger en frustreret drøm Inkongruens Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Narrative tilgange Livet er skabt af de historier, vi skaber om os selv, andre og praksis…. Narrativer: kraftfyldte og magtfyldte fortællinger med morale; en intention Narrativer er formative Identity - og we-dentity Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Vi påvirkes af fortællinger Vi er aktive medskabere Erfaringer føjes ind i billedet af os selv; organiseringen heraf er bestemmende for nye erfaringer, der gøres Menneskets historie er under indflydelse af den dominerende diskurs ”Aldrig mere skal en historie fortælles som om den er den eneste..” (Berger i Roy, 1999: De små tings Gud) Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Det, vi fokuserer på bliver vores fremtid Cooperrider: det, vi fokuserer på, bliver vores virkelighed Unikke undtagelser: uanset omfang, er der undtagelser fra problemet, der kan bygges videre på Det heliotropiske princip: medlemmernes handling har tendens til at bevæge sig i den retning, som deres forestillinger om fremtiden peger imod At skabe positive/værdige forventninger om fremtiden i systemerne er den enkeltstående mest afgørende handling en org. kan foretage, hvis målet er positiv udvikling og fremtid Best practice Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Fokus Hvordan skaber vi et berigende, narrativt miljø i familier, skoler, institutioner? accept af forskellighed mestring af ændringer udvikling af responsiv og ansvarlig interaktion Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Narrative færdigheder Autonoetisk bevidsthed Artikulerethed Refleksivitet Meningsdannelse Forhandling og samskabelse af mening Åbenhed, åbent sind Forståelse af andre Opmærksomhed Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Kollegialt Den enkelte har en ansvarsfølelse, der omfatter mere end éns eget arbejde Den enkelte sætter sig i bevægelse og henvender sig ved undren Den enkelte følger også med i de andres arbejde for at kunne lære Den enkelte søger hjælp og beder om assistance I gruppen rejses forhold som fælles problemstillinger Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

En sammenhængende indsats Teori/forståelse Organisation Metodik Personlige kompetencer Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Udviklingsorienteret indsats At møde børn og unge som de er på vej til at blive Vi er i kraft af hinanden: fra essentialisme til samskabt bevægelse Forholdet mellem empiri og imagination Trivsel Samtænkning mellem det almindelige og det særlige område Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Fokus på inkongruens At deltage i samskabende processer om udvikling, ikke kompensation Diskursanalyse Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Forskning Moderne udviklings- og tilknytningsteori Moderne hjerneforskning; en bio-psyko-social tilgang Resilienceforskningen Forskningen om recovery Forskningen om beskyttende faktorer Evidensbaserede metoder Relationernes og kontekstens betydning Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Hvorfor får man priser? En pris for at kunne skabe rammer for læring, udvikling og bevægelse, for at kunne se muligheder En pris for at gå ind i andre menneskers liv En ære at være sammen med mennesker, der blander sig og har et blik for det, der er bagved og det, som kan blive Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk Hvad med priserne? RESPEKT Jørn Nielsen aut. psykolog ph.d. PsykCentrum.dk