Jobudvikling og -glidning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Screening – fremtidige udfordringer inden for tarmkræft
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
Digital Spildfilmsanalyse - Knogleundersøgelser
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2009 under FS K&T
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Implementering på Fenrishus
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Intern survey uge 45.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Tillid Temadag for AMIR
Hukommelsesklinikken
Sygeplejerskeuddannelsen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Kliniske retningslinjer!
Fejlplaceret ernæringssonde
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Kompetent til at støtte livet med kræft
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Set fra to studerende Lene Delf Nielsen og Tine Abildgaard Poulsen Studerende fra UCL, Odense.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Uddannelseslæger i front
Mange bække små…. Hvad gjorde vi i med. afd.? Inventering Foråret 2013: Fokus på kontrolbesøg Foråret 2014: Fokus på forhindringer, som sætter begrænsninger.
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Jobudvikling og –glidning
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, Tage Søndergård Kristensen Task-Consult.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Fusionsprocessen Neurologi-Fysio- og Ergoterapi 10. juni 2014 JFB.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Balance mellem arbejdsliv og privatliv Radiologisk afd. Sydvestjysk Sygehus Region Syddanmark Konference 31. August 2010.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Jobglidning. Jobglidning arbejdsstyrkens sammensætning lægeprognoserne.
Uddannelseansvarlige
Hvad gør os arbejdsglade?
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Sklerodermiteamet Nu- og fremtid
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Tværprofessionelt samarbejde i sundhedsuddannelserne i klinisk praksis. Tina Munkegaard Tipsmark, Afdelingsradiograf
Kvalitetsudvikling hvordan
FAM – Esbjerg - Grindsted
Uddannelsesgivende afdelinger
Instruktion til mødeledere
Intelligent opgaveglidning
Præsentationens transcript:

Jobudvikling og -glidning Baggrund og overvejelser Tina Ormstrup

Røntgenafdelingen i tal 125.000 undersøgelser om året 14 overlæger/speciallæger 3 uddannelsessøgende læger Ca 70 radiografer/sygeplejersker Sekretærer Arkivmedarbejdere

Røntgenafdelingen Undersøgelsesantallet øges med 5-10% pr år Nationalt vil antallet af radiologer om 15 år igen være oppe på det nuværende antal. Nedgangen i antallet af radiologer i mellemtiden vil være 10-20%

Røntgenafdelingen 3 løsningsmodeller Jamremodellen Strudsemetoden Tanketyveri-tilgangen

Tanketyveri Opgaveglidning Kan vi lære radiografer at lave UL? UL på andre afdelinger/institutioner Kan man lære radiografer at beskrive røntgenbilleder?

Overvejelser Uddannelse af yngre læger Bliver yngre læger overset? Får de erfaring nok? Vil deres uddannelse blive overset? Kvalitet Er radiografer dygtige nok? Skal vi dele et fagområde med andre? Con amore undersøgelser for læger ”Contemplation” Miles Halpern

Radiografer i UL Mindre kontroversielt Ingen standard for uddannelse i DK Vi gjorde sådan: 2 radiografer Introduktion i UL internt og eksternt 1 måned Basiskursus i UL, kurser i sundhedsjura, evidensbaseret praksis og kvalitetsudvikling 300 superviserede undersøgelser 100 ”eksamenspatienter” Kvalitetsmål 90% korrekt 99% korrekt Uddannelsesforpligtelse som del af funktionsbeskrivelse

Virkeligheden De på henvisningen sværere undersøgelser i UL1 De på henvisningen nemme undersøgelser hos radiografen i UL2 Resultat Fra 1 til 2 åbne rum minimum 2 dage/uge Fra 21 til 28 undersøgelser/dag ved 2 åbne rum Mindre presset dag i UL1 Bedre plads til uddannelse af yngre læger Bedre service til indlagte/akutte Bedre service for patienter fra praksis

Beskrivende radiografer Beskrivende radiografer til røntgen af skelet Processen startede i 1998 Første hold startede i 2003 Mere kontroversielt både internt og eksternt Konsensus internt om ideens bæredygtighed og funktionen -ordning

Beskrivende radiografer Universitetet i Birmingham udbyder uddannelse for radiografer i beskrivelse af Perifert skelet Axialt skelet Flere andre aktuelt ikke interessante moduler Afsluttes med eksamen og certificering i UK Varighed ca 1 år Er ikke godkendt i DK

Beskrivende radiografer 3 radiografer gennemførte kurset i perifert skelet Beskriver aktuelt undersøgelser på den ledende overlæges ansvar i henhold til loven om lægelig medhjælp De 3 er aktuelt på kursus i axialt skelet 1 ny er startet på perifert skelet

Beskrivende radiografer Funktionsbeskrivelse Gennemført og bestået eksamen fra Birmingham Afholde skadekonference Uddannelsesforpligtelse Kvalitetsudvikling og –dokumentation Tværfagligt samarbejde

Virkeligheden 3 faste radiografer til skadekonference Kender rutinerne Kender problemerne Underviser yngre læger (rtg + ortopæd) Laver procedurer Kvalitetsmåler og -sikrer Udvikler og underviser kolleger Bedre billeder

Overvejelser Uddannelse af yngre læger Bliver yngre læger overset? Får de erfaring nok? Vil deres uddannelse blive overset? Kvalitet Er radiografer dygtige nok? Skal vi dele et fagområde med andre? Con amore undersøgelser for lægerne

Erfaringer Uddannelse af yngre læger Yngre læger bliver ikke overset. Øget fokus på supervision og evaluering. Deres uddannelse er blevet bedre. De opnår niveauet beskrevet i målbeskrivelserne. Kvalitet Kvalitetsmål overholdes Skal vi dele et fagområde med andre? Der er nok con amore undersøgelser

Konklusion Gavner det patienten? Øget produktivitet Kortere ventetid Forsyningssikkerhed Spin off Bedre uddannelse af yngre læger Fleksibel udnyttelse af tid og evner Mindre stress Retro-overlægen genindført Kvalitet Con amore diskussionen fortsætter