Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hukommelsesklinikken
Neurocentret, RH Neurologisk Klinik Hukommelsesklinikken Klinisk Kvalitetsdatabase for demens Central visitation og hotline Sekretariat Samarbejdsmodel for demens Diagnostik og Behandling Forskning og Udvikling Vidensformidling og Uddannelse DemensDagene Studiebesøg Undervisning og kurser Konsulentfunktioner Nationalt - Internationalt - Højt specialiseret funktion Hovedfunktion
2
Hukommelsesklinikkens historie
1995 oprettet på fondsmidler 1 læge, 1 sygeplejerske, 1 neuropsykolog,1 sekretær 2003 fast forankret i neurologisk klinik som en selvstændig enhed 2007 vi er nu 27 personer ansat.
3
Patienter 2006 Nye (heraf ca. 200 højt specialiserede): 642
Antal besøg i alt: Antal patienter som er tilknyttet: 1153
4
Daglig visitation af pt.
Henvist fra egen læge Henvist fra anden hospitalsklinik Second opion Arvelige demenssygdomme
5
Henvisninger Nøgletal H:S Hukommelsesklinikken 2004 2005 2006
Nøgletal H:S Hukommelsesklinikken 2004 2005 2006 Antal nye henvisninger 627 737 802 Antal diagnostiske udredninger 439 640 642 Antal besøg i alt 3559 3851 4015 Antal patienter tilknyttet klinikken 917 1087 1153 Maksimum ventetid til forundersøgelse 14 uger 8 uger
6
Formål med demensudredning
Identificere behandlelige tilstande: depression strukturelle sygdomme (rumopfyldende eller iskæmiske) medicinske sygdomme Identificere type af kognitivt svigt og/eller demenssygdom Iværksætte behandling mod demenssygdom
7
1 forskningssygeplejerske 1 socialrådgiver 4 neuropsykologer Læger
Den daglige klinik 4 teams (sygeplejerske og lægesekretær) 1 forskningssygeplejerske 1 socialrådgiver 4 neuropsykologer Læger 6 Neurologer – flere ½ tids forskning 1 Psykiater 1 Geriater
8
Løbende proces Kvalitetsudvikling Ex. Forundersøgelsen
Tiden til den enkelte pt. Forsamtale med sygeplejerske Herunder sygeplejeark og forløbsskema
9
Patient forløb Kvalitetsudvikling Max. 8 uger fra 1 besøg til info
Nyt pilotprojekt Max 4-5 uger Undersøgelser bookes inden forus. Fokuseret visitation
10
Kontaktsygeplejerske/læge
Kvalitetsudvikling Fælles ansvar for pt Sekretær Sygeplejersker Læger Kontaktsygeplejerske/læge visitkort
11
Pårørende inddrages i pt. forløb
Kvalitetsudvikling Pårørende inddrages i pt. forløb Pårørende grupper Pårørende undervisning Pt. kurser til nydiagnostiserede Tæt samarbejde med primærsektor
12
Kvalitetsudvikling Høj faglighed Subspecialisering Demenskoordinator
3 typer speciallæger tilknyttet Kvalitets database etableret 2006 i H:S Forskning i klinikken Daisy – kvalitet af pårørende og pt. undervisning Trials Genetik
13
Forudsætning for kvalitetsudvikling
Medarbejdere er omstillings parate Medarbejder involvering Morgenmøder Klinik/team møder (daglig ledelse) Personalemøder
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.