7 Efterspørgselsforhold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Afsætning HHX - Lene Baake.
Advertisements

Logistik Mål og strategier
10 Konkurrencesituation
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Produktion og Logistik
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Accessoriske kontrakter
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
8 Segmentering og målgruppevalg
1. Virksomhedens strategiske planlægning
26.2 Kapacitetsomkostninger
Afsætning grundforløb
Salg og service Dag 1.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Potentialevurdering.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Segmentering på producentmarkedet
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
12 Serviceydelser Oversigt
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
1 Afsætningsfaglig metode
8 Segmentering og målgruppevalg
AFSÆTNING A – Schønberg
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
ESH-Consult Arbejdsmarked, formidling, samarbejde Kurt Klaudi Klausen: Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse. Odense Universitetsforlag Om hvordan.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om uddannelsesplaner.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Opstart – Intro – hurtig brainbreaker
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
Konkurrenceforhold afsætning.
Købemotiver og gruppepåvirkninger
12 Serviceydelser Oversigt
12 Serviceydelser Oversigt
10 Konkurrencesituation
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
Hvad forstår man ved et producentmarked?
Salgets forudsætninger
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

7 Efterspørgselsforhold Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked Det effektive marked Det latente marked Konsumentmarkedet og producentmarkedet Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet 7 Efterspørgselsforhold

7 Efterspørgselsforhold Markedets størrelse Konsumentenhed Den eller de personer, der har teknisk eller fysisk mulighed for at bruge produktet Husstand: en person, flere personer, familie Totalmarkedet Markedets overordnede attraktivitet Afhænger af: hvor mange konsumentenheder, der efterspørger produktet hvor meget hver enkelt konsumentenhed efterspørger. 7 Efterspørgselsforhold

Det potentielle marked Består af alle de mulige forbrugere, der kan tænkes at købe eller bruge produktet. Kan opdeles i: Det effektive marked, der udgør de konsument-enheder, der bruger produktet. Det latente marked, der udgør de konsument-enheder, der ikke bruger produktet. 7 Efterspørgselsforhold

Konsument- og producentmarkedet Konsumentmarkedet Er det marked, hvor kunderne er private forbrugere, der køber med det formål at dække deres personlige behov. Kaldes også B2C-markedet Producentmarkedet Er det marked, hvor kunderne/brugerne er virksomheder, organisationer (fx foreninger) og offentlige institutioner, der køber med det formål at opfylde afledte behov og dermed virksomhedens/organisationens målsætninger. Kaldes også B2B-markedet 7 Efterspørgselsforhold

Konsumentmarkedet og producentmarkedet 5 7 Efterspørgselsforhold

Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet Problemstilling Konsumentmarkedet Producentmarkedet Formål med købet Privat forbrug Erhvervsmæssig brug – forbrug eller videresalg Antal kunder Mange (ofte stort alle husstande) Få (virksomheder, offentlige institutioner og organisationer) Købskvantum Lille kvantum pr. kunde Køb i større mængder Købsadfærd Blanding mellem rationel og følelsesmæssig adfærd Primært rationel adfærd 7 Efterspørgselsforhold