DSKL – Odense – 27.03.07 Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Tidsplan for implementering af DDKM
Hvad er det gode skolelederliv?
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Hvad er det gode skolelederliv?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Rapportskrivning og fund
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

DSKL – Odense – 27.03.07 Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen

356 standarder og 1200 indikatorer ?? Standard tyranni?? 356 standarder og 1200 indikatorer ?? www.kvalitetsinstitut.dk

Vi er ikke helt så tyranniske www.kvalitetsinstitut.dk

Vi er ikke helt så tyranniske Ca. 120 standarder Knapt 700 indikatorer www.kvalitetsinstitut.dk

Vi er ikke helt så tyranniske Ca. 120 standarder Knapt 700 indikatorer Men det er nok alligevel en udfordring www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

Faser i Den Danske Kvalitetsmodel Uddannelse nøglepersoner og surveyors Prøve- akkreditering 1. år 2. år 3. år ∞ Standardudvikling Implementering Akkreditering Standardudvikling Høringsrunde (standarder) Redigering af standarder Pilottest Redigering (evt.), klargøring af standarder til udsendelse Selvevaluering mhp. handleplaner Udviklingsperiode Selvevaluering Udviklingsperiode (evt. tiltag) Ekstern vurdering Tilbagemelding til organisationerne /rapport Tiltag ved kvalitetsbrist Akkreditering Offentliggørelse www.kvalitetsinstitut.dk

Disposition for det følgende Hvad er det, der skal implementeres ? Ideer til implementeringsfasen Hvordan evalueres implementeringen ? Hvad er jeres og IKAS’ rolle i processen ? Hvordan ser tidsplanen ud – netop nu ? www.kvalitetsinstitut.dk

Hvad er det, der skal implementeres ? www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

Opbygningen af standarderne Alle standarder er bygget op i fire trin: Forekomst af retningslinjer Implementering og anvendelse af retningslinjer Kvalitetsovervågning Kvalitetsforbedring www.kvalitetsinstitut.dk

Opbygningen af standarderne (2) Alle standarder er bygget op i fire trin: Svarende til de fire trin i kvalitetscirklen: www.kvalitetsinstitut.dk

Opbygningen af standarderne (3) Standarderne understøtter tankegangen IHI’s Improvement Model, som bl.a. er udmøntet i gennembrudsmetoden og i Operation Life Hvad er det, vi vil opnå ? Hvordan kan vi vide, at en forandring er en forbedring ? Hvilke forandringer kan vi gennemføre, som vi føre til en forbedring ? Teste og udvikle med kvalitetscirkelen P – D – S – A www.kvalitetsinstitut.dk

Hvad går kvalitetsmodellen så ud på – i få ord ? Der skal arbejdes systematisk efter retningslinjer Kvaliteten skal monitoreres løbende, og denne monitorering skal anvendes som grundlag for stadig udvikling af kvaliteten www.kvalitetsinstitut.dk

Ideer til implementeringsfasen www.kvalitetsinstitut.dk

Overblik over standardsættet Organisatoriske standarder Overordnede standarder, der sætter rammen for arbejdet med Den Danske Kvalitetsmodel Ledelse Kvalitets- og risikostyring Politikker og retningslinier Data- og dokumentstyring Tværgående opgaver Hygiejne Teknik og apparatur Beredskab og forsyninger Rekruttering, uddannelse og kompetenceudvikling Patienttransport Bygninger og faciliteter www.kvalitetsinstitut.dk

Overblik over standardsættet (2) Generelle patientforløbsstandard Temaerne følger patientens rejse gennem systemet Sygdomsspecifikke standarder Bygger på NIP og andre eksisterende databaser www.kvalitetsinstitut.dk

Særlige opgaver til trin 1 Har sygehuset de retningslinjer, der kræves? Lever retningslinjerne op til de generelle krav for retningslinjer? Lever retningslinjerne op til de specielle krav til de enkelte retningslinjer? Bør afdelingsspecifikke retningslinjer slås sammen til sygehusfælles? Hvem fylder hvilke huller ud? www.kvalitetsinstitut.dk

Særlige opgaver til trin 2 Gabet mellem det vi siger vi vil og det vi gør www.kvalitetsinstitut.dk

Særlige opgaver til trin 3 Hvilke databaser skal vi indberette til? Hvilke data skal vi trække fra PAS o.lign.? Hvilke journalaudits skal gennemføres? Andre særlige krav om kvalitetsmonitorering www.kvalitetsinstitut.dk

Særlige opgaver til trin 4 Bruger vi de data, vi har indsamlet på trin 2 og 3 som grundlag for kvalitetsudvikling? www.kvalitetsinstitut.dk

Bud på en opgavefordeling Trin 1 - retningslinjer Kvalitetsafdeling som koordinator og fordeler af opgaver Trin 2 – implementering af retningslinjer Lokale ledelser Trin 3 – kvalitetsovervågning Kvalitetsafdeling som koordinator, facilitator og fordeler af opgaver Trin 4 - kvalitetsforbedring Ledelser på alle niveauer www.kvalitetsinstitut.dk

Udfordringer Alle dele af organisationen skal bidrage Gode løsninger skal deles tidligt, så alle kan lære af dem Nogle arbejdsgange skal evt. ændres Tidsramme skal overholdes www.kvalitetsinstitut.dk

Hvordan evalueres implementeringen ? www.kvalitetsinstitut.dk

Evaluering af standardopfyldelse Selvevaluering Internt survey Indsendelse af selvevalueringsmateriale Eksternt survey (peer review) www.kvalitetsinstitut.dk

Selvevaluering Systematisk vurdering af opfyldelsesgraden af de enkelte indikatorer i kvalitetsmodellen En lang række spørgsmål, som kan besvares med at man ”Helt”, ”Delvist” eller ”Ikke” opfylder kravene i indikatoren Fuld nytte kræver, at man ikke blot checker svaret af i en checkliste, men for en del spørgsmåls vedkommende også beskriver, hvorfor man svarer, som man gør www.kvalitetsinstitut.dk

Internt survey Internt peer review Understøttes af uddannede surveyore Foretages før det eksterne survey Identificerer gode løsninger og områder, hvor der kræves yderligere indsatser Foranlediger udarbejdelse af handlingsplaner www.kvalitetsinstitut.dk

Eksternt survey Eksternt peer review Sker på baggrund af indsendt dokumentationsmateriale Vurderer standardopfyldelsen punkt for punkt, og giver således grundlaget for vurdering af opnåelse af akkreditering Identificerer gode løsninger og områder, hvor der kræves yderligere indsatser Kan behøves fulgt op af yderligere evaluering www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

www.kvalitetsinstitut.dk

Hvad er jeres og IKAS’ rolle i processen ? www.kvalitetsinstitut.dk

IKAS overdrager evalueringsgrundlaget til sygehusene Sygehusene har ansvaret for at implementere standarderne   www.kvalitetsinstitut.dk

IKAS overdrager evalueringsgrundlaget til sygehusene Sygehusene har ansvaret for at implementere standarderne - men vil ikke være helt overladt til sig selv  www.kvalitetsinstitut.dk

To forskellige processer: Implementering af selve indholdet af standarderne – det, der skal ske ude i organisationen Implementering af akkrediteringsprocessen Fordeling af standarder i organisationen Hvem er ansvarlig for det, der skal implementeres? Hvem er ansvarlig for at monitorere standardopfyldelsen? Selvevaluering og opfølgning på denne www.kvalitetsinstitut.dk

Sygehuset skal have en organisation for at støtte akkrediteringsprocessen Procesleder på sygehusniveau – står for kontakten til IKAS Proceskoordinatorer på afdelingsniveau Opsamling af dokumentation vedrørende standardopfyldelse Løbende vurdering af status Overblik over og koordinering af handleplaner www.kvalitetsinstitut.dk

Bistand fra IKAS ”Client manager” www.kvalitetsinstitut.dk

Bistand fra IKAS ”Client manager” IT-system (TAK-systemet) Selvevaluerings-del Status vedr. opfyldelse af kravene i de enkelte indikatorer Overblik over den skriftlige dokumentation Overblik over handleplaner Journalaudit-del Indsamling og bearbejdning af data fra journalaudits (ca. 80 parametre) www.kvalitetsinstitut.dk

Hvordan ser tidsplanen ud – netop nu ? www.kvalitetsinstitut.dk

2007 – Udviklingen af standarderne Høring april/maj Pilottest juni-oktober Endelig godkendelse i IKAS’ bestyrelse Overdragelse til implementering ultimo 2007 www.kvalitetsinstitut.dk

2007 – implementering af akkrediteringsprocessen Uddannelse af nøglepersoner (ca. 400 personer i hele landet) maj/juni + august/oktober Rekruttering og uddannelse af surveyors 100-125 Opslag og udvælgelse af deltagere i uddannelsen (maj-juni) uddannelse (slutningen af 2007) Informationsmøder - ledelser It-værktøj (TAK) www.kvalitetsinstitut.dk

Nøglepersonuddannelse - 2 dages kursus - Principperne for DDKM - Evaluering af kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser på grundlag af standarder og indikatorer - Akkreditering i sundhedsvæsenet - Selvevaluering i DDKM - Datarapportering - It-understøttelse - Hvordan kan man forberede sig på en akkreditering www.kvalitetsinstitut.dk

Tak for opmærksomheden www.kvalitetsinstitut.dk