Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Velkommen til vejledertræf
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Ændringer i LUP.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Sygeplejerskens virke
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Det primærkommunale arbejdsområde
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Social- og sundhedshjælper retning
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Nye ældre – nye muligheder
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
KL´s visioner for kroniske patienter
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
GF 2 - sosu Udkast.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitet i plejen.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever – ajourføring
Præsentationens transcript:

Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012 For praktikvejledere i Silkeborg, Skanderborg og Favrskov kommune den 13. nov. 2012 v. Karen Therkildsen, PASS

Mål for revisionen Det primære mål med revisionen har været at sikre, at uddannelsen giver eleverne de kompetencer, der er brug for på arbejdsmarkedet Der har været fokus på at styrke elevernes sundheds-faglige kompetencer og deres kompetencer i forhold til rehabilitering og sundhedsfremme Alle interessenter har bidraget (lang proces) Stor tilfredshed med resultatet Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Baggrunden for revisionen

…pba. erhvervsmæssig udvikling og dermed ændrede (arbejdsmarkeds)forhold i sundhedssektoren – både inden for det somatiske og psykiatriske område FX: Ny sygehusstruktur Kortere indlæggelsestider Mere ambulant virksomhed Flere behandlingsopgaver i kommunerne Flere borgere med komplekse behov for pleje Flere kronikere Øgede krav til samarbejde over sektorgrænser Velfærdsteknologiens indtog Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Demografi Hver 4. dansker vil i 2013 være +65 år Frem til 2050 vil andelen af +75 årige stige markant Alderssammensætningen indebærer behov for øget pleje og behandlingsaktivitet i hele sundhedsvæsnet Samtidig falder andelen af erhvervsaktive Den offentlige sektor kan forvente at stå overfor betydelige rekrutterings udfordringer

Demografi 2

Flere kronikere Andele af borgere m. kroniske lidelser er stigende – kræver vedvarende opfølgning og støtte i mestring af at leve med sygdommen Andelen af borgere med livsstils relaterede sygdomme stiger Andelen af ældre borgere med demens stiger

Flere kronikere Forekomst af de 5 mest udbredte kroniske sygdomme i befolkningen i 2011

Øget pres på økonomien Udgifter til indlæggelser af ældre medicinske patienter, 2007-2010

Økonomi 2 Sundhedsudgifter pr. indbygger fordelt på aldersgrupper.

Fokus for revision Kvalitet i opgavevaretagelsen Tværgående og tværfaglig indsats Inddragelse af borgere og pårørende Rehabiliterende indsats Centralisering og specialisering Øgede krav til faglig kompetence

Den reviderede social- og sundhedsuddannelse

EUD Lovkomplekset og ansvar for ændringer Udarbejde i samarbejde mellem MBU og PASS. MBU godkender og udsteder bekendtgørelsen Hoved- Bekendtgørelse Bek. om uddannelser i den erhvervsfaglige indgang: Sundhed, Omsorg og Pædagogik ”Indgangsbekendtgørelse” (med bilag) Udarbejdes af PASS og PASS udsteder UO Uddannelsesordninger for hver enkelt uddannelse i indgangen Hovedbek og bekendtgørelse for indgangen har lige status. I indgangsbek. er særlig adgang til fx sosu beskrevet. Indgangsbekendtgørelse med bilag over indgangens uddannelser Der ud over er der to andre bekendtgørelser, der gælder for os: 1.Bekendtgørelse om grundfag og centralt udarbejdede valgfag i EUD. Nr. 882 06/07/2007 2. Bekendtgørelse om prøver og eksamen i EUD Nr. 766 26/06/2007 Udarbejdes af skole i samarbejde med LUU og offentliggøres på skolernes hjemmesider Lokale undervisningsplaner Rammer fremgår af hovedbekendtgørelsen 1514 af 15/12/2010 kap. 6 §§ 40,41

Hvad bliver forandret? Det der IKKE er forandret: Varigheden af uddannelsen Strukturen af uddannelsen Adgangen til uddannelsen Grundfag Det der ER forandret: Kompetenceområderne, kompetencemål, praktikmål og mål for områdefagene er blevet ajourført Områdefagene får nye navne og varighed Nye valgfri specialefag Grundforløbet blevet mere præcist Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Kompetenceområderne Eleverne skal opnå viden og færdigheder inden for: Borgerrettet og patientrettet sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse Det social- og sundhedsfaglige myndighedsområde Personlig og praktisk hjælp og støtte til egenomsorg Professionel omsorg, pleje og sygepleje Aktivitet i hverdagslivet og rehabilitering Kommunikation, dokumentation, vejledning og instruktion Koordinering, administration og styring Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Kompetencemål Kompetencemål for hovedforløb er revideret Mål 1 – 12 gælder for social- og sundhedshjælper Mål 13 – 24 gælder for social- og sundhedsassistent Kompetencemål er grundlag for afsluttende prøve. Fag på skolen med selvstændig prøve Praktikmål med praktikerklæringer Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Områdefag, trin1 Social- og sundhedssektoren, 2 uger Pleje og dokumentation, 5 uger Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats, 3,5 uger Psykologi og kommunikation, 2,5 uger Arbejdsmiljø og ergonomi, 1 uge Grundfag uændret Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Områdefag trin 2 Koordinering, kvalitetssikring og dokumentation, 3 uger Sygepleje, 5 uger Somatisk sygdomslære og farmakologi, 4 uger Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi, 3 uger Forebyggelse og rehabilitering, 3 uger Sundhedspædagogik og kommunikation, 3 uger Grundfag uændret Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Valgfri specialefag Trin 1 Borgere med psykisk sygdom Palliation 1 Demens 1 Rehabilitering 1 Velfærdsteknologi 1 Trin 2 Den opererede borger Palliation 2 Demens 2 Rehabilitering 2 Velfærdsteknologi 2 Organisation og ledelse Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Nye praktikmål Stadig vejledende standpunktsbedømmelse for 1. praktik på trin 1 På trin 2 skal hver praktikperiode stadig bestås hver for sig. Tydeligere skelnen mellem opgaver inden for sundhedsloven og lov om social service. Overordnede ændringer af praktikmål: Flere mål er et udtryk for præciseringer Trin 1: 9 til 19 og Trin 2: 15 til 16 Mere målbare mål Tydeligere niveaustigning mellem trin 1 og trin 2 Nye mål der matcher kompetencebehovene Gamle mål er omskrevet Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Eksempel på sammenhæng trin 1: Kompetenceområde: Aktivitet i hverdagslivet og rehabilitering Fx kompetencemål 3. Eleven kan udføre praktisk og personlig hjælp til borgere ud fra borgerenes evne til egenomsorg Fx kompetencemål 5. Eleven kan i samarbejde med borgeren arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i udførelsen af de planlagte opgaver. Fx kompetencemål 10. Eleven kan understøtte borgeren i sociale, kulturelle, fysiske og kreative aktiviteter med respekt for borgerens ressourcer og selvbestemmelsesret. Praktikmål: 10/trin 1. Eleven kan under hensyntagen til borgernes selvbestemmelsesret arbejde rehabiliterende herunder motivere borgeren til egenomsorg med henblik på at bevare trivsel og praktiske funktionsevner i hverdagen i videst mulig omfang. Områdefag: Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats - inklusive fagets mål. Grundfag: som støtte Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Hvad er det nye i praktikken? De personlige kompetencer: Eleven skal under uddannelsen udvikle en erhvervsfaglig kompetence, som betyder, at viden og færdigheder omsættes til en kompetence, der er farvet af elevens personlighed Tilgang til patienten og borgeren: støtte til egenomsorg, ikke gøre alt for patienten/borgeren Fokus på udvalgte sygdomme og plejeområder: konkretiseret for at sikre minimum Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Hvad er det nye (2) Styrkelse af faglig professionalitet og systemforståelse - stigende kvalitetskrav til fagperson og autoriseret person - delegationsbegrebet står centralt - kender sin rolle i det samlede sundhedsvæsen - kan sit fagsprog Servicelov og sundhedslov skelner mellem pleje og sygepleje - sosu-hjælpere har fokus på serviceloven (pleje) - sosu-assistenter har fokus på både serviceloven og sundhedsloven (grundlæggende sygepleje) Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Hvad er det nye (3) Dokumentation - Eleverne skal tænke dokumentation som en naturlig del af deres opgaver Kunne fagsprog og bruge arbejdsstedets dokumentationssystemer Hvad og hvordan og hvad er logikken i systemet? Sundhedspædagogik og rehabilitering at skabe fysisk, psykisk og social udvikling eller vedligehold af færdigheder følge (trin 1) og udfærdige (trin 2) handleplaner Både somatiske og psykiatriske lidelser Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

Hvad er det nye (4) Styrkede kliniske kompetencer sosu-hjælperen skal kunne reagere hensigtsmæssigt på ændringer i borgerens fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand og handle/videregive sine observationer sosu-assistenten skal på baggrund af sine observationer kunne identificere og begrunde hvilke behov for sygepleje en patient/borger har og iværksætte handlinger Skelne mellem komplekse og ikke komplekse borgerforløb (mål 8 og mål 5) Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012

God arbejdslyst Revisionen af social- og sundhedsuddannelsen 2012