Strategiproces fra Fagligt Team

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Sprog/billeder på Internettet
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Nyt ansvar.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation / it.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
NOEA/Aalborg Universitet
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
Projektlederens rolle(r)
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Intern kommunikation PR og presse
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Vi har en flad hierarkisk struktur
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Gruppeudviklingssamtaler
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Teamledelse og personlighedsmodeller
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sportsmanagement November 2008
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Strategiproces fra Fagligt Team

Hvor skal vi hen du?? Baggrund Udviklingschefens spørgsmål: En retning i en kaotisk virkelighed, Fuld af muligheder Fuld af tilfældigheder

Mål Teamet: Klare mål og bevidsthed om styrker, kompetencer, roller, værdier og produkter, også for den enkelte. Mere gejst, internt samarbejde og sparring. Årets gang. Udlandstur. Vedligeholde og udvikle vores særlige profil. ”Vi vil være de bedste”. Mere offensiv, udadvendt rådgivning med stærke budskaber Fortolkning af vision og mission i vores sammenhæng

AI-principper Anerkendende forespørgsel Det vi fokuserer på bliver vores virkelighed I ethvert system, organisation eller gruppe er der noget, der fungerer Virkeligheden bliver skabt i nuet af mennesker, og der er mange virkeligheder Det er vigtigt at prise/værdsætte forskellighed Sproget vi bruger skaber vores virkelighed

Forberedelse Tendenser i omverdenen (medbringes til strategimødet) Du har til opgave at besvare disse spørgsmål: Hvilke tendenser i omverdenen får jeg øje på, og som har eller bør have indflydelse på vores dispositioner, uanset om vi kan lide dem eller ej? Er der i den sammenhæng helt specielle aspekter, i forhold til vores organisation / team, vi skal være opmærksomme på? Drømme om det bedste i fremtiden. (sendes rundt på mail senest fredag) Denne opgave er, at du skriver ½-1 side om følgende: ”Hvilke særlige håb og drømme har jeg, som vil gøre det næste år endnu mere spændende og berigende for mig selv og for teamet?”

Vigtigste tendenser: Gruppe 1 Procesrådgivning Valg af personlig rådgiver Værdibaseret rådgivning (hæve overliggeren) Gruppe 2 Missing link (Mangfoldighed, nye samarbejdsformer, Fødevareudvikling, Nye/unge økologer) Følg nysgerrigheden (procesrådgivning) Gruppe 3 Differentiering (hæve overlæggeren, mangfoldigheden, Lækre overbygning)

Stikord fra runde om ”drømme og håb for mig og teamet” Overskud Fordeling af kunder – hvordan? (geografi, anciennitet) Skabeloner for opgaver (effektivitet i opgaveløsning) Profiler/specialister/kompetencer Projekt/rådgivnings-balancen Nye opdelinger af indsatsområder (rådgivning, projekt, andet) Tværfaglig rådgivning, der sparker røv Fokus (så vi ikke spreder os på for meget) Internt samarbejde og sparring

Team Kommuni-kation Rådgivning Projekter Fokusområder

Udvikling af teamet Vi er et team I hvilket der tages individuelle hensyn samtidig med at den enkelte er loyal overfor teamets og ledelsens beslutninger. Hvor ”årsplaner” er afklarede og forhandlet på plads for den enkelte, og dette bidrager til en fælles forståelse for hinandens opgaver og roller. Hvor teammedlemmer udfordres fagligt, fordyber sig i faglige problemstillinger og udvikler spidskompetencer til gavn for den enkeltes arbejdsglæde og for kvaliteten af Fagligt Teams arbejde. Der er stolte af vores rådgivning- og udviklingsprojekter. Der har velfungerende systemer for administration og vidensdeling.

Kommunikation Om 1 år har vi: Formuleret en kommunikationsstrategi, der afdækker: Hvad vi vil kommunikere, til hvem (prioritering af målgrupper), med hvilket formål og ad hvilke kanaler (mobil, fagblade, web etc.). Vi har som del af teamets specialiseringsproces udpeget en kommunikationsgruppe, så dem der vil, skriver – og dem, der vil være fri, bliver fri. Vi har fastlagt de praktiske arbejdsgange omkring, hvordan vi kommunikerer. Vi har defineret og samarbejdet med KT og Ø&E, så vi supplerer, men ikke overlapper disse kanaler eller deres finansiering. Arbejdet med faglig formidling er finansieret. Arbejdet med faglig formidling er forventningsafstemt med ledelse og andre relevante parter.

Udvikling af rådgivning Fra projekt til rådgivning Vi udvikler flere rådgivningsprodukter ud fra vores projektresultater og –erfaringer. Vi fokuserer i højere grad fokusere på at en del af projekternes slutprodukter bliver til rådgivningsprodukter. Vi screener projektporteføljen for 2010 for at finde mindst to projekter, der kan danne basis for to rådgivningsprodukter i 2011. Tværfaglig rådgivning Vi har ny opmærksomhed på kunder, som får rådgivning fra flere af os (fælleskunder) eller som kunne få rådgivning fra flere af os (potentielle fælleskunder). Derfor koordinerer vi ad hoc opgaverne bedre mellem vores faggrene, og vi laver en årlig planlægning og fælles opgørelser for aktiviteter hos fælleskunderne. Vi udpeger en tovholder / kontaktkonsulent til at koordinere et logisk forløb af opgaverne. Vi skaber en sammenhæng med fokusområdet nye rådgivningsprodukter, så nogle af disse også bliver tværfaglige og udnyttes til fælleskunder.

Projekter med ressourcer og kvalitet Vi har tid nok til at gennemføre ethvert projekt, fordi vi hjælper hinanden med timebudgettet i ansøgningsfasen. Vores projektportefølje er så stor, at alle der vil kan lede et projekt. Vore projektledere er udpeget inden nytår, så projektplanlægningen kan realiseres. Vi leder alene et projekt ad gangen, så fokus og handling går hånd i hånd, og der bliver tid til fordybelse og læring. Vi udpeger projektgruppen i januar, så alle projekter får en god start og tidsplanen kan holdes. Vi udarbejder løbende projektlog, så afrapporteringen skriver sig selv. Vi har en fælles projektkalender, så alle kan orientere sig om årets gang. Vi har altid en kollega med i projektgruppen, så vi ikke står alene med udfordringerne. Vi orienterer løbende teamet om projektresultater, så vidensdeling bliver en realitet. Vi har udviklingsmøder med Markedsafdelingen og Kommunikationsteamet så projektsamarbejdet bliver godt og vi får hjælp til at imødekomme vores udfordringer.

GRUS Runde med fokus på hvert medlem i 10-15 min. Hvilken af de visionære strategier ønsker du at have hovedansvaret for at tilrettelægge og realisere? – og hvilke vil du være ressourceperson for? Hvilke idéer har du allerede nu til at arbejde med de udfordringer, der ligger i fokusområdet og strategien? Hvad har du brug for, for at det kan lykkes?

Hvordan kommer vi videre? Team Rådgivning Kommunikation Projekter Peter X Jørgen Poul Lise Nn yy Osv.