VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
”FORRETNING OG LEDELSE”
”FORRETNING OG LEDELSE”
Anette Schjødt Thorsen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Siamak Amjadi …. baggrung
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Ledelse af forandringer
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
”FORRETNING OG LEDELSE”
It-ledelse for ikke-it-chefer
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Offentlig ledelse New public management
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Orientering 4. semester 2008  Hvilke valg skal der træffes  Hvilke overvejelser kan man gøre sig  22. april sidste frist for valg  We´ll be back (Pol/Adm)
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Den Regionale LEAN Enhed
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Business cases.
Øvelsestimer (opgave 7) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1

Introduktion af deltagerne : 1)Alle studerende Navn Stilling og evt. Firma Studietype (Master, enkeltfag, kandidat) 2)Carsten Hansen 3)Jimmy Kevin Pedersen

Forretning og Ledelse – Lektion1 Carsten Hansen B AGGRUND Erhverv • Copenhagen Business School (CBS) • KPMG Consulting • Deloitte Consulting Uddannelse • Ph.D. • Cand. Merc. Ophold på: London Scool of Economics, UK Standford University, US

Forretning og Ledelse – Lektion1 • Samfundsvidenskabelig kandidat fra RUC, 1987 Finansministeriet, Budgetdepartementet Ernst & Young Management Consulting Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S Implement A/S Finansministeriet, Digitaliseringsstyrelsen Erfaring fra Stat, kommuner og konsulentvirksomheder 16 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse Underviser også på ITU i faget ”Personlig ledelse og Forandringsledelse” Jimmy Kevin Pedersen

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Forretning og ledelse – styringsvilkår i private og i offentlige virksomheder Kurset dækker bredt, ikke i dybden! I kan/skal hjælpe med jeres egne erfaringer. I skal også læse Erhvervstillæg, Børsen, Berlingske Business og lignende eller blot følge med

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Efter kurset skal den studerende kunne: 1. Forklare de strategiske omgivelser for en given virksomhed med brug af relevante modeller. 2. Give en begrundet anbefaling om strategi for en given virksomhed ved brug af relevante modeller. 3. Analysere en virksomheds ledelsesmæssige system og organisation fra interessenternes strategiske krav til operationelle mål. 4. Opstille valgmuligheder og begrunde en strategisk beslutning 5. Analysere og redegøre for indholdet af en række øvrige virksomhedsfunktioner samt hvorledes disse praktisk skal indrettes for at understøtte virksomhedens mål. 6. Redegøre for principper inden for offentlig ledelse og kunne analysere en offentlig ledelsessituation, herunder redegøre for forskellene i rammevilkår for offentlig ledelse og ledelse af privat virksomhed

Forretning og Ledelse – Lektion1 Eksamensform Eksamen er mundtlig og case baseret med forberedelse. Svarer til en lille hjemmeopgave. 20 min. Forberedelse og 20 min fremlæggelse inkl. votering

Forretning og Ledelse – Lektion1 Undervisningsmateriale Bog – Exploring Strategy, 9th edition Kompendium Forretning og ledelse e2012 Kursets hjemmeside/bloggen: E2012https://blog.itu.dk/SFOL- E2012 Slides Avis artikler og andet materiale der støtter undervisningen Pensum: Bogen og Kompendium

Forretning og Ledelse – Lektion1 En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger En lektion består af: •Opfølgning af sidste lektion •Generelle kommentarer til hjemmeopgave, når de er rettet •Gennemgang af nyt pensum •Start på hjemmeopgave (brug nu tiden her!) Hjemmeopgaver er i snit beregnet til ca. 2 timer. De afleveres pr. mail til underviser der har stillet opgaven. Den må maks. fylde 2 sider I skal aflevere dem i grupper. Vi bestræber os på at udarbejde opgaverne således at I kun behøver at mødes i forbindelse med forelæsningerne. Opgaverne er frivillige. Det forventes i alle opgaver at man anvender en eller flere af de gennemgåede modeller Vi bruger KMD som gennemgående case.

Forretning og Ledelse – Lektion1 Lektionsplanen

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. (Bogen Kapitel 1)

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Hvad er strategi? •Long-term direction, goals and objectives of an enterprise (bogens def. (A. D. Chandler)) •Being different (M. Porter) •A pattern in af stream of decisions (Henry Mintzberg) •Long-term direction of an organisation (bogens def.)

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Drift Environmetal Change

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategi niveauer: •Corporate-level strategy •Business-level strategy •Operational strategies Strategiformulering: (handler om valg og fravalg) Mission – vision – strategi/mål Strategisk, taktisk og operationelt

Forretning og Ledelse – Lektion1 Bogens strategi-mode: Den røde tråd: context, content og process (non-linear) con

Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Lenses •Strategy as design (logisk og analytisk) •Strategy as experience (historik og kultur) •Strategy as variety (udvikler sig i nede fra og op) •Strategy as discourse (hvad der italesættes)

Forretning og Ledelse – Lektion1 Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor startende i slutningen af 1980 – ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) Administrative reformer, der tager udgangspunkt i hvordan den private sektor virker Ønske om mindre bureaukrati (Weber) og større fleksibilitet og responsiveness Fra borgere og klienter til (for) brugere Strategi og styring i den offentlige sektor ”New” Public Management – et hurtigt overblik

Forretning og Ledelse – Lektion1 Ledelsesreform, performancebaseret ledelse Strategier Incitamentsstyring, resultataflønning Resultatkontrakt og virksomhedsregnskaber Evaluering og benchmark analyser Måling og registrering af aktiviteter og resultater Dokumentationskrav og kvalitetsprogrammer Rigsrevisionen: forvaltningsrevision: 1) sparsommelighed, 2) produktivitet og 3) effektivitet/effekt – fortsat mest fokus på 1 og 2. Brug af business-cases for alle investeringer – ex. IT- investeringer New Public Management – et hurtigt overblik

Forretning og Ledelse – Lektion1 Gruppedannelse I skal: 1)Fordele jer i grupper, sætte jer ved bordene uden for i hver gruppe. 2)Vælge gruppeformand 3)Udveksle navne og mail adresser 4)Gruppeformand mailer navnene i gruppen til -Inden i gør det skal I lige have en øvelsesopgave! -Opgaven er at sætte jer ind i vores gennemgående case; KMD

Forretning og Ledelse – Lektion1 Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Gå på nettet og find relevant materiale om KMD – lav en lille læseplan og kom på omgangshøjde med KMD som virksomhed; udfordringer og strategi for at løse de problemer de står med m.m. Konkret bedes I sætte jer ind i udviklingen i KMD fra år 2006 til i dag i forhold til: • Ændrede omverdensforhold • Omsætning • Markedsforhold • Ejerforhold - god fornøjelse !