Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører."— Præsentationens transcript:

1 CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL CG.CBP@CBS.DK Partneskaber mellem offentlige og private aktører i internationalt perspektiv

2 Risiko og leveringsform i flg OECD Kilde OECD 2008

3 Offentlige-private partnerskaber: Lande ”foran” med idéer og udvikling af partnerskabsformer Storbritannien Australien Irland, Holland Canada, Spanien, Holland, Frankrig, Tyskland, Tyskland, USA Danmark, Belgien Mexico, Norge, Sverige

4 Antal og værdi af PFI projekter i Storbritannien Kilde HM Treausry

5 OPP i Storbritannien Kilde: OECD. 2008. rapport

6 Eksempler på innovation i partnerskaber Hospitaler – samarbejde om mellem offentlig og privat om udnyttelse af kapacitet Skoler – udnyttelse af bygninger på nye måder Transport – samarbejde om innovative løsninger i design, finansiering og operationaliseringsfasen Se links til UK på www.cbs.dk/partneringwww.cbs.dk/partnering

7 OECD oversigt OPP projekter Kilde OECD.2008.rapport

8 Public partner Private partner (Profit or non-profit, local, national or global provider Partnership contract Mix of formal and informal rules Short term or long term Institu- tional rules: -Formal institutions - Informal institutions General policy on public- private partnerships and level of political sensivity Consumption among users/customers Regulation of public-private partnership Legal, political, managerial, professional and market accountability Figure: Partnering for public service delivery. Source: C. Greve. 2007. Contracting for Public Services. London: Routledge

9 Et internationalt perspektiv: afsluttende kommentarer Lande som Storbritannien, Australien, Holland og Irland m.fl har haft mange OPP-projekter (Storbritannien over 700). Mange lande er ved at komme efter det, men det danske aktivitetsniveau er meget begrænset sammenlignet med andre lande. Der er påvist gevinster ved at bruge OPP, når det gælder kvalitet for pengene (value for money) og risikodeling m.m., men der kan også findes kritiske røster, og der findes stadig ikke tilstrækkeligt med forskningsbaserede evalueringer, bl.a. pga OPP- projekters kontraktperioder på 30 år mv., til kunne give præcise svar på ”om OPP virker”. Internationale organisationer som EU, OECD og Verdensbanken giver forsigtig opbakning til OPP-muligheden, men mener ikke, at OPP vil løse alle problemer med infrastrukturprojekter, og at OPP kræver grundighed, forberedelse og hårdt arbejde før de kan lykkes.

10 Hvad kan vi lære i Danmark af udlandets erfaringer? Skab en stabil institutionel ramme om innovationen Søg innovation over en længere periode Find ud af hvordan de kontraktlige spilleregler kan give basis for udvikling og nytænkning Arbejd seriøst med partnerskabsbegrebet og sæt ressourcer af til at støtte processen Gør det klart, hvilke interesser parterne har i projektet – og hvilke andre projekter de også skal pleje Søg klare politiske signaler og opbakning Skab en sammenhæng til den øvrige samfundsudvikling


Download ppt "CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google