Kultur i organisationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Ledelse af sociale bevægelser
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse og organisation Danmarks Forvaltningshøjskole 2009 W.L. Gore og deres organisation.
Sociologi – Individ og samfund
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Lidt om at flytte bjerge
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forandring og læring i organisationen
Procesværktøjer.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Pædagogisk udviklingsarbejde
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Refleksioner og opsamling ift. i går
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Et mærkeligt skib.
Shine og virksomhedskultur
Organisationens kultur, værdier og etik
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Inklusion og inkluderende processer
Samarbejde og konflikter
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Sygepleje og fagidentitet
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Socialisering Kapitel 5.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kultur i organisationer Den udviklende organisation

Hvordan har du oplevet læring i din organisation sidste siden sidst? Overvej 2 og 2 Hvordan har du oplevet læring i din organisation sidste siden sidst? Har det medført konkrete tiltag? Hvad har din rolle været Emnenavn 3. april 2017

- hvilke vigtige perspektiver der findes og deres forskelle Dagens gang …i indholdsoverskrifiter (vi prøver at ’glemme’ tiden): Mål for i dag: At lære om organisationskultur (baggrund) - hvilke vigtige perspektiver der findes og deres forskelle 2. Hvordan teorierne kan knyttes til egen praksis (anvendelse) forskellige interesser og hæmmende og fremmende faktorer for udvikling af forandring og deres betydning på et økonomisk, psykologisk og socialt plan

Leavitts organisationsmodel Intern organisering, kommunikations-mønstre, rettigheder, sanktioner, ledelsesforhold Struktur Metoder, pædagogiske fokuspunkter, bygninger, normeringer Kernemissionen Opgaver Teknologi Aktører Individerne i organisationen Samarbejdet og kulturen

Organisationskultur Schein har, i den korte version, defineret organisationskultur som: ”Organisationskultur er en fællesbetegnelse for de traditioner, holdninger, værdiopfattelser og adfærdsregler (normer), der kendetegner organisationen. 5

Kulturens funktion ”Kulturen er gruppens kollektive problemløsnings- og indlæringsproces for at overleve” Ekstern tilpasning: Overlevelse og tilpasse sig det eksterne miljø; Mission og strategi, mål, midler, måling, korrektion EKS. skibsværftsindustrien, B&W, amerikansk bilindustri Intern integration: Integrere sine interne processer for at for at sikre evnen til fortsat at overleve og tilpasse sig; Fælles sprog, magt og status, belønning og straf, ideologi At sikre intern integration af de interne processer (sikre brugsteorier - det der virker), for at opbygge fælles funktionsevne (performance), og dermed skabe mulighed for ekstern tilpasning Intern integration - de processer, der binder gruppen sammen internt…. 1. Fælles sprog - skal sikre ”enighed” og fælles kontekst - sprog, fagter, begreber, værdiladning af ord, etc. - fælles referenceramme og perception der giver ordet betydning… 2. Optagelseskriterier - hvem er inde og hvem er ude? - gruppen må udforme regler, der tydeliggør kriterier for medlemskab - hvem kan være potentielle og hvem kan ikke kan komme på tale? 1. Fordeling af magt og status (følelser og aggression) - hvordan tildeles magt i gruppen og hvordan mistes den igen? - gruppen må definere nogle spilleregler, som gør det muligt at styre følelser og aggression ift. magt og status… 4. Normer for samvær og relationer (intimitet, venskab og kærlighed) - spilleregler for samværet mellem kollegaer og mellem kønnene hvordan håndteres følelser som f.eks. hengivenhed og glæde? 5. Belønning og straf - hvilken adfærd er ønskværdig/uønskværdig - hvad betragtes som ekstraordinært og heltemodigt?... Eller som dessetør? - hvad forstår vi ved en belønning og hvordan tildeles/udmåles straf? 6. Forklaring af det ”uforklarlige” – ideologi og religion.. Hvordan forholder vi os til abstrakte fænomener og religiøse Fælles sprog og interne adfærdsregler skal modvirke den usikkerhed og utryghed, der ellers opstår, når der ikke er skabt en vis klarhed over gruppens fællesskab og identitet… Funktionalismen 6

Organisationskultur er et isbjerg… Tid, ritualer, historier, sprog symboler, adfærd, fysiske rammer, bureaukrati, moral, kønsfordeling, påklædning Artefakter Værdier Grundlæggende antagelser Værdier, normer, tro, attituder, følelser, risici, tryghed, hensyn, tillid, livssyn, grundlæggende antagelser Funktionalismen Emnenavn 7 3. april 2017

Artefakter – det man kan ”se” De fysiske udtryk bygninger, indretning, påklædningskodeks, udstyr Sproget jargon, metaforer, slogans specielle udtryk, slogans Synlige traditioner ceremonier, ritualer, faste roller Social traditioner, ledelsestraditioner Historier myter, legender, anekdoter Små historier fra det aktuelle hverdagsliv, fortællinger om de ”gode gamle dage” 8 Funktionalismen

Værdier og skueværdier – det man kan læse En organisations overbevisning og ideer Strategiplaner, formålsparagraffer, mål og filosofier Skueværdier: er det, man siger i bestemte situationer – ofte ude af trit med det man faktisk gør: F. eks. ”Vi er en innovativ organisation ... kan vise sig senere ikke at holde pga. grundlæggende antagelser om konfliktskyhed og at man ikke modsiger chefen Funktionalismen 9

Organisationskultur i følge Edgar Schein Kulturen er det ”klister” som medvirker til kulturens overlevelse Ledelse og kultur er tæt forbundet - kultur og lederskab er to sider af samme sag Ingen af dem kan forstås isoleret – ledelse er hjertefunktionen ved skabelse, vedligeholdelse og forandring af organisation kultur 10

Eksempler på kulturanalytiske spørgsmål Hvem bestemmer over hvem? Hvordan er retfærdighedsprincippet i organisationen? Hvordan fordeles arbejdet og opgaverne i organisationen? Hvordan lever man sammen? Hvordan er det indre liv i organisationen og i afdelingerne? Udvikler man en fælles reference-og forståelsesramme eller tænker og arbejder man i forskellige retninger ud fra forskellige tankegange? Hvordan udføres arbejdet? Hvilke frihedsgrader findes der? Hvilke principper gælder for arbejdets udførelse og hvilke principper udvikles? Hvordan udvikler man sig sammen? Er der respekt mellem individer og grupper ? Hvordan påvirkes organisationsstruktur af kulturen? 11

Evaluering over dagen/forløbet Individuel refleksion over følgende spørgsmål: Hvad har især gjort indtryk på dig – hvilke teorier, episoder, udsagn, øvelser husker du især? Hvad har de øvrige deltagere især bidraget med, som har gjort læring muligt for dig? Hvad har du først og fremmest fået ud af dagen(e)s læringsforløbet? Skiv refleksionerne ned i logbogen Derefter, find sammen to og to og fortæl til hinanden jeres refleksioner. Første runde: spørgsmål 1. Anden runden: spørgsmål 2. Og til slut spørgsmål 3

Emnenavn 3. april 2017