-gensyn med den professionelle lærer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Fredericia Lærerkreds
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Onsdag den 15. maj 2013 Uddannelsesforbundet HRS
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Principper Stenmagle skole
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til valgmøde
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Indledning Med Lov 409 og folkeskolereformen står vi over for store omstillinger, som den enkelte skole skal arbejde med. Derfor har parterne aftalt en.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Folkeskolereformen Uddannelsesudvalget ønsker at fastholde, understøtte og udvikle skolevæsenet i Kolding som et udbytterigt fællesskab. Oplæg ved skolechef.
Folkeskolereformen på vores skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Brøndby Lærerforenings
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse Ringkøbing-Skjern Kommune model.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Arbejdstid - frihed og rammer
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Arbejdstid Kommunale område
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Dialog om betydningen af de ændrede rammer for Fælles Mål 2018
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

-gensyn med den professionelle lærer Arbejdstidsaftale ’08 -gensyn med den professionelle lærer Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Aftalens grundlag At tilbagegive læreren professionalismen, dvs. at erstatte kontrol med råderum og fagligt ansvar At skabe pædagogisk ledelse, dvs. at erstatte bureaukrati og timetælleri med synlig og klar pædagogisk retning og ledelse Glostrup Lærerforening

Aftalens grundelementer Maksimum og omregningsfaktor Den enkelte lærers undervisningstimetal Årligt timetal – grundskema Arbejdstidens placering Andre opgaver – tilrettelæggelse Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Fokuspunkter Drøftelse af mål og intentioner At understøtte folkeskolen som en attraktiv arbejdsplads At skabe rammer for fortsat skoleudvikling Hvilke muligheder tegner sig ? Hvilke udfordringer tegner sig ? Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Hvordan? Fokus på kærneopgaven – den samlede undervisningsopgave Fundamentet er dialog og samarbejde mellem lærere og skoleledelse Rammer – der understøtter den professionelle lærer Rammer – der giver rum til ledelse Enkel og ubureaukratisk planlægning Glostrup Lærerforening

Arbejdstidens placering Ikke traditionel møde-/tjenesteplansbestemmelser Ikke op til bureaukratiske regler om tilstedeværelse Udgangspunktet for planlægning af arbejdstiden – lærerne/teamet planlægger Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Tilstedeværelse Alle arbejdsopgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse, forudsat det giver mening Såfremt det skønnes hensigtsmæssigt kan lærer/lærerteam komme med et oplæg Den endelige plan bliver til i dialog mellem ledelse og lærer/team Skolelederen kan i sidste ende fastlægge planen for tilstedeværelse Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Ændringer i planen Hvis der i løbet af skoleåret opstår behov for at ændre på indhold eller omfang drøftes dette mellem skoleleder og lærer – ligeledes konsekvenser af ændringen Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Mulighed for aftaler Akkordaftaler på Kommune/Kredsniveau Akkordaftaler på Skole/TR-niveau Aftaler mellem Leder/Lærer Glostrup Lærerforening

Glostrup Lærerforening Andre opgaver Opgaver der hverken er undervisning eller opgaver i tilknytning til undervisningen Lejrskoler, klasselærerfunktion samt afgangsprøver og censur Der skal ved tidsfastsættelsen tages højde for hele opgavens omfang på baggrund af en dialog Glostrup Lærerforening

Elementer fra Glostrups aftale 1674 timer årligt Faktor 2,18 – max. uv. timetal 767/737 timer Kommunale akkorder Lokale akkorder Mellemtimer/min. mødetid pr. dag Uenighed om fortolkning Glostrup Lærerforening