Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejdstid Kommunale område

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejdstid Kommunale område"— Præsentationens transcript:

1 Arbejdstid Kommunale område
TR-kursus Modul 1A Arbejdstid Kommunale område

2 Indhold Lov 409 (OK13) Det politiske papir om arbejdstid (OK15)
Muligt at indgå lokalaftaler Drøftelser om arbejdstid Drøftelse af planlægning (OK18) Proces og redskaber Undersøgelseskommission Gruppearbejde

3 Arbejdstid i 2018/19 Centrale niveau: Lov 409 – Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne – OK § 14 Bilag 4, politisk papir om arbejdstid – OK s. 43/45 Kommission Lokale niveau: Evt. udmøntning (på skrift (evt. aftale) eller uformelt)

4 Lov 409 – tankesættet bag Ledelsen leder og fordeler arbejdet Arbejdet foregår på arbejdspladsen Tilstedeværelse = arbejdstid Medarbejderen skal så tidligt som muligt kende AT Årsnorm = antal hverdage x 7,4 timer minus ferie (ca timer) Arb. udover årsnorm honoreres 1:1,5 (leder bestemmer om udbetaling el. afspadsering)

5 Tillæg for arbejde på ”skæve” tidspunkter
SPROGCENTRE Ulempegodtgørelse (AT § 11): 25% for arbejde ml. kl samt weekend Udgangspunkt: betaling. Alternativt: Aftalt afspadsering Weekendgodtgørelse (AT § 12): 50%. Ledelsen beslutter, om afspadsering eller udbetaling. UNGDOMSSKOLEN AT §§ gælder ikke. For arbejde ml og weekend ydes fast ulempegodtgørelse: 1002,50 kr. ( ) pr. år, jf. OK § 15 Lejrskoletillæg (AT § 14): 127,33 kr./289,62 kr. pr. dag ( )

6 Opgørelse af arbejdstid
Fra mødetidspunkt til man går hjem Pauser medregnes (under 30 min. + står til rådighed)* Kursustid medregnes fuldt ud Rejsetid medregnes, dog højst med 13 t pr. døgn Lejrskoler medregnes m 14 t pr. døgn + 10 timers rådighedstjeneste Rådighedstjeneste: Hjemme 1/3, arbejdsplads 3/4 Afspadsering og ferie (inkl. 6. ferieuge, hvis afholdes) medregnes Ret til fravær medregnes med planlagt tid el. 7,4 t

7 Pauser (1) Lærernes pauser = arbejdstid (AT) = betaling hvis:
Varer mindre end ½ time + lærer står til rådighed Arbejdsmiljøloven: Når arbejdsdag over 6 timer: Ret til pause af sådant omfang + sådan placering at pausens formål tilgodeses AML siger intet om betaling

8 Pauser (2) Elevernes/kursisternes pauser
Står lærerne til rådighed/har opgaver? Så: ikke egen pause arbejdstid Hvilken slags opgaver? Tilsyn Undervisning (uv-tillæg, det udv. uv-begreb)

9 Det udvidede undervisningsbegreb
Undervisning foregår, når læreren skaber og fremmer processer, der øger elevens kompetencer. Undervisning finder i princippet sted ved alle aktiviteter sammen med eleven/eleverne uanset organiseringen, eksempelvis gennem følgende aktiviteter: gruppearbejde rådgivning/sparring/vejledning løbende evaluering målfastsættelser og evaluering elev/kursistsamtaler lejrskole/ekskursioner sociale og kulturelle engagementer” Kilde: Aftale om arbejdstid A05, § 3, stk. 1

10 Timebaseret undervisningstillæg
Mange undervisningstimer – strafporto 90 kr. ( ) for hver time: Over 680 timer for lærere på sprogcentre Over 750 timer for lærere i ungdomsskolen Dagsorden:

11 Værnsregler i lov 409 Opgaveoversigt. Udarbejdes af ledelsen efter dialog med læreren – forud for normperioden Arbejdstilrettelæggelsen. Størst muligt hensyn til den ansatte Ved væsentlige ændringer drøftes konsekvenser snarest mellem ledelse og lærer Ved principielle ændringer inddrages TR Arbejdet tilrettelægges normalt på hverdage i dagtimerne Den daglige arbejdstid skal så vidt muligt være samlet Fuld tilstedeværelse afskærer ”det grænseløse arbejde”

12 Fravigelse af lov 409 ? Lov versus virkelighedens verden
Jeres erfaringer Fuld skemalagt tilstedeværelse (”ren” lov 409 ?) Hvis ”papir” – hvad kaldes det ? Elementer som lov 409 ikke lægger op til ? Flekstid ? Hjemmearbejde ? Puljer ? Akkorder ? Andet ? Tidsregistrering ?

13 Regelsæt Lov 409 gælder fortsat, jf. OK § 14 – men er suppleret
Bilag 4 til overenskomsterne (OK15) Forholder sig til lærerarbejdet Tilrettelæggelse af arbejdstid ses i en større sammenhæng Kommission og ‘ny start’ (OK18) Forpligtende undersøgelse Forpligtende forhandlingsforløb

14 Indhold – det politiske papir
3 overordnede mål: Kvalitet i undervisningen – Godt arbejdsmiljø – Øget social kapital Redskaber: En overordnet drøftelse om principper for arbejdstidstilrettelæggelsen 14 initiativer eller hensigtserklæringer om: Planlægning af skoleåret (opgaveoversigt) – Arbejdstidens tilrettelæggelse (forberedelse) – Arbejdstidens opgørelse Lokalaftaler kan indgås, hvis de lokale parter ønsker det

15 Opgaveoversigten Lov 409, § 5, stk. 1
Forud for hver normperiode udarbejder ledelsen en opgaveoversigt til den ansatte. Opgaveoversigten skal overordnet angive de arbejdsopgaver, den ansatte påtænkes at løse i normperioden. Bemærkning: Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog med ledelse og lærer, hvor der bl.a. afstemmes forventninger til, om lærerens samlede arbejdstid er fyldt op med de tildelte opgaver. Der gives ikke med opgaveoversigten et bindende tilsagn til læreren om, hvilke opgaver den pågældende skal løse. OK18 – LC/KL forlig Forud for skoleåret drøfter leder og TR, hvordan planlægningen af skoleåret foregår på skolen, herunder hvordan skolen kan strukturere dialogen om opgaveoversigten Det politiske papir, pkt Vurdering af opgavernes omfang og kvalitet – inddragelse af en række konkrete faktorer Lærerens samarbejdsopgaver – skal der tages højde for Det forventede tidsforbrug til forberedelse og øvrige opgaver indgår i drøftelserne Retfærdighed og forståelige, gennemskuelige og saglige kriterier

16 Forberedelse – det politiske papir
Læreren skal have mulighed for sammenhængende og effektiv tid til forberedelse Planlagt forberedelse skal som udgangspunkt respekteres I planlægningen skal der være opmærksomhed på, at lærerne får reelle muligheder for at mødes om opgavevaretagelsen

17 Arbejdstidens opgørelse – det politiske papir
Ledelsen skal løbende være opmærksom på lærerens præsterede tid Læreren skal have mulighed for at få kendskab til tiden

18 Undersøgelseskommission
Kommissionsformand Per B. Christensen Sekretariatsmedarbejdere fra KL og fra LC Undersøgelse Anbefalinger Forpligtende forhandlinger Afrapportering som baggrund for forhandlinger ved OK21

19 Undersøgelseskommission
Afdækning af arbejdstidsregler og lokale aftaler med blik for kvalitet i undervisning, godt arbejdsmiljø, anerkendelse, retfærdighed og stærk professionel kapital Kortlægning af lokale beslutninger og aftaler, og hvilke effekter de giver Gennemsigtighed i forhold til sammenhæng mellem opgaver og tid

20 Undersøgelseskommission
De første møder blev holdt i juni 2018 Afdækningen afsluttes ultimo 2019

21 Tillidsrepræsentantens rolle
Drøftelse omkring de overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelse – TR mulighed for at sætte dagsorden Drøftelse af planlægningen af skoleåret Skal der indgås lokalaftaler om flekstid, akkorder, puljer mv – TR er den ene part TR og ledelse skal drøfte det politiske papirs implementering og effekten i forhold til målsætningerne

22 Forbundets hjælp til TR
TR-HÅNDBOGEN om ARBEJDSTID Tekster med regler og anbefalinger på en række områder vedrørende arbejdstid DIALOGVÆRKTØJ – fokus på opgaveoversigt tid til forberedelse tidsregistrering fleksibilitet nyansatte

23 Uddannelsesforbundets dialogværktøj
Værktøjet rummer: Inspiration til en god dialog med ledelsen Bud på, hvad man særligt skal være opmærksom på i forhold til mål og fokuspunkter Forslag til procesbeskrivelser Konkrete eksempler – og en del mere Brug værktøjet, når du skal drøfte arbejdstid og andre forhold med din ledelse

24 Opgave om opgaveoversigten
Dan grupper af 3-4 personer. Hver gruppe skal have adgang til en pc Sammenlign jeres egne opgaveoversigter indbyrdes Hvad fungerer ? Hvad savner I ? Overvej jeres muligheder for at få indflydelse på opgaveoversigten. Brug TR-håndbogen og dialogværktøjet AT-regler § 5, bilag 4 pkt. 1-3

25 Opgave om arbejdstidens opgørelse
Dan grupper af 3-4 personer. Hver gruppe skal have adgang til en pc - Hvordan opgøres arbejdstiden hos jer? - Fik I en arbejdstidsopgørelse sidste år? Var opgørelsen retvisende? Overvej jeres muligheder for at få indflydelse på, hvordan arbejdstiden opgøres. Brug TR-håndbogen og dialogværktøjet AT-regler § 7, bilag 4 pkt


Download ppt "Arbejdstid Kommunale område"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google