Download præsentationen
1
Stormøde om reformen Gjøl skole
Onsdag den 18. juni 2014 kl Gjøl skole
2
Mødet vil indeholde: Gennemgang af mål og nye tiltag i reformen Hvordan tænker vi praksis på Gjøl skole Lærernes nye overenskomst og konsekvenser for skole-hjem samarbejdet Eksempler på elevskemaer Konsekvenser for SFO Mulighed for spørgsmål undervejs
3
På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1
På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1. august skal reformen være fuldt implementeret - Vi træder stien mens vi går
4
Danmark har en god folkeskole, men den skal udvikles, så den bliver endnu bedre
5
Tre overordnede mål med reformen
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes
6
Længere og mere varieret skoledag
Undervisningstimetallet har gennem flere år været faldende – det hæves nu Skoletid og fritid har ikke været sammentænkt – det bliver det nu Den gennemsnitlige skoleuges længde: 30 klokketimer i 0. – 3. klasse (heraf 2 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse) 33 klokketimer i 4. – 6. klasse (heraf 3 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse)
7
En længere og mere varieret skoledag
Bevægelse i fagene
8
En længere og mere varieret skoledag
Bruger naturen
9
En længere og mere varieret skoledag
Lokaliteter Læring og undervisning kan foregå alle steder: På skolen, i hallen, på havnen, i skoven, på en mark etc. Samarbejdspartnere Lokale virksomheder, lokale foreninger af alle slags
12
Faglighed og timetal Antallet af undervisningstimer hæves( 1 ekstra ugentlig lektion i dansk og matematik fra 4. klasse, flere lektioner i idræt, musik , håndværk og design og natur og teknologi på udvalgte klassetrin) Nye fag kommer til: Engelsk fra 1. klasse 2. fremmedsprog(tysk) fra 5. klasse Nye fagbetegnelser (Håndværk og Design, Madkundskab, Natur og teknologi)
13
Faglighed og timetal G Gjøl Skole er nr. 4 fra Venstre
14
Dansk 4. klasse Gjøl Skole
15
Dansk 4. klasse Gjøl skole G
16
Understøttende undervisning USU
Skal sikre at Eleverne møder flere måder at lære på Der er tid til faglig fordybelse Det faglige niveau hæves Den obligatoriske undervisning i fagene bliver suppleret og understøttet
17
USU varetages af både lærere og pædagoger og kan f.eks. være:
Obligatoriske emner (færdsel, sundhed, arb. Markeds ori…..) Alsidig udvikling, motivation og trivsel Styrke klassefællesskab Kobling af teori og praksis Tid til at videreudvikle faglige kompetencer fra fagene Virksomhedsbesøg Bevægelse
18
Understøttende undervisning
Opsamling fra pædagogisk aften: Vi skal tage udgangspunkt i det vi er gode til! At opretholde et højt fagligt niveau. Stærkt samarbejde i kompetenceforum. Opmærksomhed på trivsel. At være rummelige. Differentiering. Respekt for forskellighed. Idékatalog udarbejdet i fællesskab
19
Understøttende undervisning
Lærere og pædagoger samarbejder i teams Godt samarbejde på tværs/god dialog. Respekt for forskellighed. Gode til at spotte de børn, der har brug for ekstra hjælp.
20
Understøttende undervisning
21
PAUSE
22
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Skal målrettes både de fagligt stærke og de fagligt mindre stærke elever(træning – udfordringer) Skal ligge i ydertimerne Er indtil videre frivillig for eleverne Det er dog forældrene, som tager stilling til evt. fravalg og meddeler dette til lærere/pædagoger Hvis tilbud fravælges, skal vi tilbyde pasning 2 timer ugentligt til 0. – 3. klasse 3 timer ugentligt til 4. – 6. klasse
23
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Hvad skal barnet hedde?? (Supertræner??) Lærere + pædagoger samarbejder. Pædagoger deltager i almindelige fag-timer, så de også kan hjælpe eleverne fagligt Aftale med forældre – hvornår deltager eleven – og hvornår ikke! Evt. projektarbejde kan laves i umiddelbar forlængelse af skoledagen Dygtige elever /nørder
24
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Tid og rum til at nørde
25
Motion og bevægelse Fremme motivation, læring og sundhed
Skal integreres i skoledagen Gennemsnitligt 45 min. dagligt inkl. Idræt Kan indgå i både fagdelt undervisning og/eller USU
26
Motion og bevægelse Natek, musik, dansk og matematik er godt i gang – andre fag er så småt startet Udeordning i frikvartererne. Dermed bevæger alle sig. Multibanen meget benyttet – men tæller ikke Fordybelsesuge om motion og sundhed
27
Motion og bevægelse
29
Den åbne skole Skolerne skal åbne sig mere over for det omgivende samfund Fremme den lokale sammenhængskraft Inddrage f.eks. Idrætsforeninger, musik - og billedskoler, andre foreninger, museer, lokale virksomheder Forpligtende gensidigt samarbejde
30
Den åbne skole Kan f.eks. være: Virksomhedsbesøg Kulturskole!!
Sejlklub Kor GGB Andre aktører
31
Virksomhedsbesøg
32
Lærernes nye overenskomst
Lockout og lovindgreb forår 2013 Lærerne har tilstedeværelsespligt på skolen i hele arbejdstiden Lærerne skal tildeles et sted på skolen, hvor de kan arbejde og forberede sig Lærerne skal have mere undervisning= tid sammen med eleverne Lærerne skal have løntillæg for alle aktiviteter efter kl. 17
33
Lærernes nye overenskomst
Praksis på Gjøl skole 1.: Vi indfører en del arbejdsdage på elev- fridage Lærerne vil skulle arbejde på skolen i al fald to dage om ugen til omkring kl. 17. De andre ugedage er lærerne på skolen så længe, der er undervisning Lærerne har mulighed for at aftale med skolens ledelse, at en arbejdsopgave lægges et andet sted end på skolen Lærerne er i deres klasse kl hver morgen
34
Lærernes nye overenskomst
Praksis på Gjøl skole 2. : Lærere og pædagoger arbejder sammen i teams omkring elever og undervisning Kontakt mellem forældre og lærere skal foregå inden kl Forældresamtaler planlægges, så de er færdige inden kl De eneste aktiviteter, som fortsat vil ligge efter kl er forældremøder, skolefest og bestyrelsesmøder
35
Sådan ser to klassers skema ud
Elevskema Sådan ser to klassers skema ud
36
Elevskemaer Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen
37
Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen
38
SFO – 1. august 2014 Pædagoger med i skoledelen SFO åbner senere
Struktur Aktiviteter i SFO
39
SFO takster pr. 1. august 2014 Morgenpasning kr. 377 ( i dag kr. 345 )
Eftermiddagspasning kr ( i dag kr ) Fuldtid kr ( i dag kr )
41
SPØRGSMÅL ??????????????
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.