Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brøndby Lærerforenings

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brøndby Lærerforenings"— Præsentationens transcript:

1 Brøndby Lærerforenings
Velkommen til Brøndby Lærerforenings Skolerunder om Arbejdstidsaftalen 08

2 Historik om lærernes arbejdstid
OK 93: Aftale om U, F og Ø-tid gLærerarbejdet som lønarbejde OK 99: Aftale om individuel tid og udviklingstid gPædagogisk målsætning ’En skole på vej” 2001: Vedtagelse af professionsidealet i DLF gMål: lærerarbejdet som en profession OK 02 - OK 08: Debat om lærernes undervisningstid OK 08: Ny arbejdstidsaftale – bygger på professionsidealet

3 Baggrund for Arbejdstidsaftalen 08
Folkeskolen oplever et stigende rekrutterings- og fast-holdelsesproblem, der risikerer at skabe massiv mangel på uddannede lærere inden for ganske få år. En ny aftale skal derfor medvirke til at skabe respekt om lærerarbejdet og gøre det mere attraktivt ved at give lærerne mulighed for selvstændigt at løse undervisningsopgaven. Arbejdstidsaftale 08 bygger på tillid, dialog og samarbejde mellem skoleledelsen og lærerne.

4 Intentionen i Arbejdstidsaftale 08
Intentionen er at skabe gode rammer for folkeskolens udvikling og understøtte folkeskolen som en attraktiv arbejdsplads. Dette gøres ved at give lærerne ansvaret for selv-stændigt og professionelt at løse den samlede undervisningsopgave og at give skolelederen ansvaret for at udvise klar og tydelig ledelse og for at sætte mål og give retning for lærernes arbejde. Udgangspunktet er, at rammen udfyldes af læreren og lærerteamet, og at ledelsen og lærerne har løbende dialog om mål og resultater i undervisningen.

5 De tre ”kasser i Arbejdstidsaftalen 08 Undervisningsopgaven
Opgaver i tilknytning til undervisningen er en centralt aftalt kommunal akkord, der beregnes som en omregningsfaktor pr. undervisnings-lektion Opgaver i Tilknytning til undervisningen Undervisning Andre opgaver

6 Undervisningsopgaven 1
Undervisningen omfatter: klasseundervisning holdundervisning individuel undervisning i klassens fag specialundervisning Vikartimer Nyansatte, nyuddannede lærere får 30 timers nedsættelse af det årlige undervisningstimetal i de første to år, som udmøntes ved en højere omregningsfaktor.

7 Undervisningsopgaven 2
Opgaver i tilknytning til undervisningen omfatter: Forberedelse og efterbehandling af undervisningen alene og sammen med andre Samarbejde og udvikling uanset form om alle forhold vedrørende undervisningen og øvrige opgaver i relation til undervisningen med alle relevante parter – lærere, ledelse, andre faggrupper, forældre og faglig ajourføring Klargøring og tilfældige forlængelser af skoledagen Opgaver mellem undervisningsopgaver – f.eks. gårdvagt Andre opgaver i tilknytning til undervisningen – f.eks. elevplane og revisitation.

8 Andre Opgaver 1 Tiden til løsning af andre opgaver indregnes i lærernes arbejdstid som 1 = 1. Tiden kan aftales som en kommunal akkord , som en skoleakkord mellem TR og skoleledelse eller tildeles konkret gennem dialog mellem lærer/lærerteam og skoleledelse.

9 Andre Opgaver 2 Andre opgaver omfatter:
Deltagelse i møder fælles for alle lærere – fx pædagogisk råd og pædagogiske dage Efter- og videreuddannelse Tillidshverv – fx TR, SiR, medlem af SU og af skolebestyrelse Konkrete opgaver eller funktioner – fx skolebibliotek, vejleder-opgaver, konsulentopgaver, tilsynsopgaver o. lign. Deltagelse i udviklingsprojekter/udvalgsmøder uden for egen skole – fx deltagelse i kommunale eller tværkommunale udviklingsprojekter og kommunale udvalg f.eks. idrætsudvalg Pædagogiske/administrative opgaver

10 Andre Opgaver 3 Andre opgaver omfatter endvidere:
deltagelse i møder og udvalg vedrørende skolens virksomhed – fx skolens værdigrundlag og indsatsområder, samt skolens generelle drift – F.eks. økonomi- og legeplads-udvalg m.m. Klasselærerfunktion lejrskoler Afgangsprøver

11 Andre Opgaver 4 For lærere, der er fyldt 60 år kan der søges om aldersreduktion. For fuldtidsansatte er det 175 timer, der fratrækkes i andre opgaver. For deltidsansatte reduceres de 175 timer forholdsmæssigt. Tiden medregnes fra det skoleår, hvori læreren fylder 60 Der vil stadig være mulighed for at søge om seniorordning.

12 Et eksempel på en opgaveoversigt
Omregningsfaktor (1+1,165)=2,165 2,25 Andre opgaver Undervisning Max. Undervis- ningstimetal 776 746,67 6. ferieuge 37 17,09 16,44 PR, pæd.dage/weekend 15 6,93 6,67 Klasselærer 37,5 17,32 16,67 Kursus/ (aldersreduktion) (80.83) Undervisningstimer 734,66 706,89

13 Omregnet til lektioner pr. uge: 734,66/0,75 / 40 = 24,49
Med aldersreduktion: Omregnet til lektioner pr. uge: 653,83/0,75 / 40 = 21,79 Ny uddannede 1. og 2. år: Omregnet til lektioner pr. uge: 706,89 / 0,75 / 40 = 23,56

14 Ny Arbejdstid Løn Forhandlings forslag:
Professionstillæg til alle (Selvstyrendeteam) Funktionstillæg til bibliotek Funktionstillæg til specialklasser/grupper Funktionsløn til gårdvagter – Faste gårdvagter


Download ppt "Brøndby Lærerforenings"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google