Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne."— Præsentationens transcript:

1 Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne udføres - løbende dialog Opgørelse af arbejdstiden mm. Evaluering SKOLEÅRETS GANG ARBEJDSTIDEN

2 Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Indledning til arbejdstidsprotokollatet ……det er forudsat, at planlægningen foretages i samarbejde med lærerne ud fra de rammer der er udstukket i skolens bestyrelse. Tillidsrepræsentanten skal have mulighed for at gøre sig bekendt med forslag til arbejdsfordelingen og ændringer heri. Ved tilrettelæggelsen tages der hensyn til skolens opgaver, type, fysiske rammer og arbejdsform samt lærernes mulighed for at tilrettelægge undervisningen mv. pædagogisk forsvarligt. Tilkendegivelser fra OK15 (bilag c): Det er væsentligt, at der på skolerne finder en drøftelse sted omkring de overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelsen. Den almindelige adgang til at indgå lokale aftaler gælder. Med henblik på at sikre et godt arbejdsmiljø skal arbejdsopgaverne så vidt muligt fordeles jævnt hen over normperioden.

3 Tilkendegivelser: Forståelige, gennemskuelige og saglige kriterier. Dialog om omfang og kvalitet samt lederens overordnede vurdering af tidsforbruget til opgaverne Ved opgavefordelingen og ved udarbejdelsen af opgaveoversigten er det vigtigt at sikre: At lærerne har reelle muligheder for at nå målene med uddannelsen. At der planlægges, så læreren har mulighed for sammenhængende og effektiv tid til forberedelse. At det er muligt at følge op på undervisningen i forhold til planlægningen af de kommende undervisningsforløb i faget. At der er opmærksomhed på, at lærerne får reelle muligheder for at mødes om opgavevaretagelsen. Opgaveoversigt til læreren Værn mod det grænseløse arbejde for læreren Dialog lærer og ledelse – forventningsafstemning – forgår forud for normperioden

4 Tidstilrette- læggelse Tilrettelæggelse Modeller: Fuld tilstedeværelse i alle arbejdstimer Lokalaftaler Der er rammer om den enkelte arbejdsdag, herudover er læreren fritstillet i forhold til, hvor arbejdstimerne erlægges. Arbejdet tilrettelægges og udføres på skolen Hviletidsbestemmelserne. … størst muligt hensyn til den ansatte ved den konkrete arbejdstilrettelæggelse Planen skal bekendtgøres så tidligt som muligt, og ændringer heri skal varsles så tidligt som muligt. Fridage Sammenhængende arbejdsdag/ pausetid 1/3 Ferie

5 Opgaverne udføres - løbende dialog Opgaveoversigten er ikke et bindende tilsagn til læreren. Væsentlige ændringer i indhold eller omfang drøftes, herunder konsekvenserne. Gennemskuelig opgaveoversigt gennem hele skoleåret. Tillidsrepræsentanten skal have mulighed for at gøre sig bekendt med forslag til arbejdsfordelingen og ændringer heri. Tillidsrepræsentanten skal orienteres, hvis det overvejes at gennemføre mere principielle ændringer i arbejdstilrettelæggelsen, således at den pågældendes eventuelle bemærkninger kan indgå i overvejelserne. Tilkendegivelser Planlagt forberedelsestid bør som udgangspunkt respekteres. Når der er behov for at ændre lærerens tid til forberedelse, skal ledelsen forholde sig til, hvordan læreren får mulighed for at forberede undervisningen.

6 Opgørelse af arbejdstiden mm. § 7 Arbejdstidsopgørelsen Opgørelse af præsteret tid Overtid (over 1687 timer) plus 50 % tillæg Udbetales eller Afspadseres Timebank Opsparingsdage Merarbejde (deltid/aldersreduktion op til 1680 timer) ikke tillæg. Særlige regler om inddragelse af fridage Tilkendegivelser: Ledelsen skal løbende være opmærksom på lærernes præsterede tid, og læreren skal have mulighed for at få kendskab til denne

7 Evaluering Tilkendegivelser: En del af tilrettelæggelsen er også at følge op og evaluere hvordan målsætningerne, om at skabe størst mulig kvalitet i undervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke den sociale kapital, nås. Det er væsentligt, at der på institutionerne/skolerne finder en drøftelse sted omkring de overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelsen. Den almindelige adgang til at indgå lokale aftaler gælder.

8 8 Fridage – efterskoler § 15 26 fridage i hvert af de fire kvartaler 1.januar-marts 2.april-juni 3.juli-september 4.oktober-december

9 9 Fridage – efterskoler § 15 I en del af et kvartal regnes forholdsmæssigt, idet der tages udgangspunkt i antallet af lørdage/søndage i perioden. Eks. : 1. august til 30. september 2017 beregnes 17 fridage Hvis der indgås lokalaftaler om fridagenes fordeling, skal man tage hensyn til, at bestemmelsen er en arbejdsmiljømæssig beskyttelse.

10 10 Fridage – efterskoler § 15 26 fridage er 26 fridage Manglende fridag = inddraget fridag = mindst 6 timer + 50%, som udbetales/afspadseres Timerne indgår ikke i den almindelige arbejdstidsopgørelse, men godtgøres særskilt

11 11 Fridage – efterskoler § 15 De 26 fridage i kvartalet skal kendes på forhånd. Planlægning af dagene skal ske i rimelig tid.

12 12 Fridage – efterskoler § 15 Mindst 26 fridage i kvartalet + evt. søgnehelligdage En fridag er mindst 36 timer hvis der indgår et helt kalenderdøgn [Tirsdag kl. 18 – torsdag kl. 06 ] Ellers mindst 40 timer [Tirsdag kl. 07 – onsdag kl. 23 ] Så vidt muligt 2 fridage i sammenhæng Mindst 30 fridage på søn- og helligdage om året

13 Lejrskoler/ekskursioner Planlægning af hver enkelt lærers arbejdstid – Arbejde (1:1) – Stå til rådighed på arbejdsstedet ¾ tid – Stå til rådighed hjemme 1/3 tid – Fri (0 – men husk pauseregler) Eller Indgået lokalaftale (akkord) for ekskursionen 13Dialog, Samarb. og Tillid

14 Pauseregler Læreren skal stå til rådighed Læreren skal IKKE stå til rådighed Pauser under ½ timeMedregnes fuldt ud i arbejdstiden, jf. Tjenestemændenes Arbejdstidsaftale § 7 nr. 1. Medregnes ikke i arbejdstiden. Læreren har fri i pausen og har ret til at forlade skolen i pausen. Pauser over ½ timeRådighedstjeneste i hjemmet: 1/3 tid Rådighedstjeneste på arbejdsstedet: 3/4 tid. Jf. Tjenestemændenes Arbejdstidsaftale § 7 nr. 4. Medregnes med 1/3 tid. Sammenlagt kan der dog højst indregnes i alt 2 timer pr. dag, jf. arbejdstidsprotokollat § 5, stk. 5. 14Dialog, Samarb. og Tillid

15 Planlægning lærere på ekskursion 15 Lærer 1Lærer 2 Arbejde kl. 7.00-14.00: 7 timerFri kl. 7.00-14.00: 0 timer Fri kl. 14.00-21.00 (Pause) 1/3 tid, max 2 timer: 2 timer Arbejde kl. 14.00- 21:00: 7 timer Arbejde kl. 21.00-23.00: 2 timerFri kl. 21.00-23.00: 40 min. ”Bagvagt”: Rådighed kl. 23-7 uden pligt til ophold på arbejdsstedet, men med mulighed for tilkald (1/3 tid): 2 timer og 40 min. Nattevagt: Rådighed kl. 23-7 med pligt til ophold på arbejdsstedet (3/4 tid): 6 timer I alt: 13 timer og 40 minI alt: 13 timer 40 min Dialog, Samarb. og Tillid

16 Selve rejsetiden t/r Dvs. ud- og hjemrejsen Medregnes fuldt ud, dog max 13 timer pr. døgn, jf. TJA §7 nr. 3. MEN, MEN… hvis en lærer har tilsyn med eleverne = arbejde. Så medregnes tiden fuldt ud. Hvis ikke tilsyn, så skal læreren kunne frigøres fra eleverne Dialog, Samarb. og Tillid16

17 Akkorder De generelle regler om arbejdstid kan fraviges eller suppleres med lokale aftaler, jf. TJA § 3. Omkring 80 % af efterskolerne har benyttet denne mulighed på lejrskoler Så gælder den lokalt aftalte akkord i stedet for de generelle regler 17Dialog, Samarb. og Tillid

18 Tidsregistrering 18 Der kan etableres et system til registrering af arbejdstid. Understøtter dialog om opgaver og prioritering Et redskab til at opgøre lærerens arbejdstid Læreren kan få overblik over egen arbejdstid Bilag A: Ledelsen skal være opmærksom på den præsterede arbejdstid og læreren skal have mulighed for at få kendskab til den Dialog, Samarb. og Tillid

19 Opgørelse af præsteret tid 19 Opgørelse af arbejdstiden er ikke tænkt som problematisk, fordi reglerne tager afsæt i en forestilling om fuld tilstedeværelse, hvor tidsregisteringen er simpel Passer ikke altid med virkeligheden FSL og Efterskoleforeningen er enige om følgende alternative muligheder: Dialog, Samarb. og Tillid

20 Opgaveoversigt med kvalificeret dialog 20 Opgaveoversigt (obligatorisk) Opfølgende samtaler i løbet af året Lederen og læreren er undervejs i året enige om, at opgavernes omfang svarer til beskæftigelsesgraden Resultat: Arbejdstiden passer, når skoleåret er gået (Der skal udarbejdes en opgørelse, som matcher kravene i TJA § 7 stk. 1) Dialog, Samarb. og Tillid

21 Skemaer 21 Alle lærerens arbejdsopgaver, herunder forberedelse mv., placeres i et skema, (typisk ugeskema) Den tid, der er placeret i skemaet svarer til beskæftigelsesgraden Nogle af opgaverne kan evt. efter aftale eller tilladelse fra ledelsen udføres af læreren hjemme og på andre tidspunkter Resultat: Arbejdstiden passer, når skoleåret er gået Dialog, Samarb. og Tillid

22 Skemaer - Eksempel 22Dialog, Samarb. og Tillid


Download ppt "Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google