Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference 23.8.2011 Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Trivselspolitik på Løsning Skole
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Informationsaften Aftenens program:
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Mediepædagogik og didaktik
Reformmesse på Sofiendalskolen
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Læring og uddannelse med mobile medier
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Kulturen i forandringsprocesser
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
Inklusion med læring Hvilke navne??.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Bløde færdigheder er hård valuta
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune

•Videnscenter for Integration • •Vejle Digitale Skoler •

Oplægget •Hvordan kan it støtte læring? –Tre perspektiver •Hvordan kan it bidrage til fastholdelse? –Hverdagsteknologi og engagement •It-pædagogisk fremtid … –Tre ledelsesudfordringer

Eksempler fra Vejle •Vejle Digitale Skoler •Det Mobile Vejle •MobiSticks •”Fælles it – lokale løsninger”

Unges læring Hvad ved vi om de denne gruppe unges læring? •Lærer alene •Lærer sammen med andre •Lærer det, som er meningsfuldt at lære

Tre perspektiver •Individuel læring •Social læring •Meningsfuld læring Eller: •Et kognitivt perspektiv (Piaget) Et kollaborativt perspektiv (Vygotsky; Lave & Wenger 1991) •Et eksistentielt perspektiv(Jarvis 2006)

Et fokus •Jeg vælger et perspektiv ud •Det kognitive perspektiv – perception og hukommelse •Kunsten at adskille og at blande - et kognitivt perspektiv - et kognitivt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et eksistentielt perspektiv - et eksistentielt perspektiv

Det kognitive perspektiv •Eleven/den unge besidder allerede viden, færdigheder og værdier •’At lægge mærke til det nye’ •Anvendelse af ny viden, nye færdigheder og værdier •Forforståelse, opmærksomhed og anvendelse

Implikationer for tilrettelæggelse •Forforståelse  Før-aktiviteter •Opmærksomhed  Hoved-aktiviteter •Avendelse  Efter-aktiviteter Kognitivt, kollaborativt og meningsfuldt fokus

Eksemplet ”faglig læsening” i et kognitivt perspektiv Læsevanskeligheder er en 95%-problematik Tre typer læseaktiviteter 1. Forforståelse (”før-læsning”) 1. Forforståelse (”før-læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) Læseaktiviteter med tablet- computer?

Hverdagsteknologi Engagement

Hverdagsteknologi og sted Hjemme • • Ude

MobiSticks Hverdagsteknologi, (for)brug og produktion • •Mobilen som hverdagsteknologi •Elever/kursister: Brugere (forbrugere) og producenter af it

It-pædagogisk fremtid 3 udfordringer for it-pædagogisk ledelse Hvad gør vi gør vi de kommende år Hvad gør vi gør vi de kommende år, hvor uddannelsesinstitutioners it ikke pr. automatik fastholder de unge? Mindst tre udfordringer - for uddannelsens pædagogiske it-ledelse

IT-anvendelse •Måske masser af hard- og software …? •Integreret del af skolens undervisning og læring…? •Value for money? •Eller dyrt og ineffektivt? •Økonomisk merværdi! •Hvad er målene – også for udsatte unge? •Pædagogisk merværdi! •Læringsformer, der virker for alle! •En teknisk-rationel tilgang til uddannelsesinstitutionens pædagogiske it-ledelse

It-kultur •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) …? •Hvad med it-kulturen? •Kultur = Normer, vaner, skikke •Integreret del af skolekulturen? •/ uddannelseskulturen? •Er alle grupper af unge tænkt ind? •It-kulturen skal plejes, evalueres, udvikles •En humanistisk tilgang til pædagogisk it-ledelse

IT-kompleksitet •Stadigt stigende it-kompleksitet •it-mangfoldighed •Videnssamfundets it-former øges konstant •Web, mobiler, tabletcomputere, YouTube, etc. •Mere intensiv / kompleks kommunikation •Kan ikke have styr på a •Kan ikke have styr på alt (videndeling) •Kontroltab vs. mestring (Meyer & Bo-Kristensen 2011) •En eksplorativ (systemisk) tilgang til pædagogisk it- ledelse

Afrunding •Unges læring med it •Hverdagsteknologi •Pædagogisk it-ledelse