Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
•Videnscenter for Integration • •Vejle Digitale Skoler •
Oplægget •Hvordan kan it støtte læring? –Tre perspektiver •Hvordan kan it bidrage til fastholdelse? –Hverdagsteknologi og engagement •It-pædagogisk fremtid … –Tre ledelsesudfordringer
Eksempler fra Vejle •Vejle Digitale Skoler •Det Mobile Vejle •MobiSticks •”Fælles it – lokale løsninger”
Unges læring Hvad ved vi om de denne gruppe unges læring? •Lærer alene •Lærer sammen med andre •Lærer det, som er meningsfuldt at lære
Tre perspektiver •Individuel læring •Social læring •Meningsfuld læring Eller: •Et kognitivt perspektiv (Piaget) Et kollaborativt perspektiv (Vygotsky; Lave & Wenger 1991) •Et eksistentielt perspektiv(Jarvis 2006)
Et fokus •Jeg vælger et perspektiv ud •Det kognitive perspektiv – perception og hukommelse •Kunsten at adskille og at blande - et kognitivt perspektiv - et kognitivt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et eksistentielt perspektiv - et eksistentielt perspektiv
Det kognitive perspektiv •Eleven/den unge besidder allerede viden, færdigheder og værdier •’At lægge mærke til det nye’ •Anvendelse af ny viden, nye færdigheder og værdier •Forforståelse, opmærksomhed og anvendelse
Implikationer for tilrettelæggelse •Forforståelse Før-aktiviteter •Opmærksomhed Hoved-aktiviteter •Avendelse Efter-aktiviteter Kognitivt, kollaborativt og meningsfuldt fokus
Eksemplet ”faglig læsening” i et kognitivt perspektiv Læsevanskeligheder er en 95%-problematik Tre typer læseaktiviteter 1. Forforståelse (”før-læsning”) 1. Forforståelse (”før-læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) Læseaktiviteter med tablet- computer?
Hverdagsteknologi Engagement
Hverdagsteknologi og sted Hjemme • • Ude
MobiSticks Hverdagsteknologi, (for)brug og produktion • •Mobilen som hverdagsteknologi •Elever/kursister: Brugere (forbrugere) og producenter af it
It-pædagogisk fremtid 3 udfordringer for it-pædagogisk ledelse Hvad gør vi gør vi de kommende år Hvad gør vi gør vi de kommende år, hvor uddannelsesinstitutioners it ikke pr. automatik fastholder de unge? Mindst tre udfordringer - for uddannelsens pædagogiske it-ledelse
IT-anvendelse •Måske masser af hard- og software …? •Integreret del af skolens undervisning og læring…? •Value for money? •Eller dyrt og ineffektivt? •Økonomisk merværdi! •Hvad er målene – også for udsatte unge? •Pædagogisk merværdi! •Læringsformer, der virker for alle! •En teknisk-rationel tilgang til uddannelsesinstitutionens pædagogiske it-ledelse
It-kultur •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) …? •Hvad med it-kulturen? •Kultur = Normer, vaner, skikke •Integreret del af skolekulturen? •/ uddannelseskulturen? •Er alle grupper af unge tænkt ind? •It-kulturen skal plejes, evalueres, udvikles •En humanistisk tilgang til pædagogisk it-ledelse
IT-kompleksitet •Stadigt stigende it-kompleksitet •it-mangfoldighed •Videnssamfundets it-former øges konstant •Web, mobiler, tabletcomputere, YouTube, etc. •Mere intensiv / kompleks kommunikation •Kan ikke have styr på a •Kan ikke have styr på alt (videndeling) •Kontroltab vs. mestring (Meyer & Bo-Kristensen 2011) •En eksplorativ (systemisk) tilgang til pædagogisk it- ledelse
Afrunding •Unges læring med it •Hverdagsteknologi •Pædagogisk it-ledelse