Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Baggrunden for indførelsen af PALS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Er mit barn klar til skolestart ?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Social færdighedstræning i Gruppe
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Workshop Motivation og fokus på målet
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvordan spørger man anerkendende?
Lærings- og praksisfortælling
Inklusion og inkluderende processer
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
ADHD..
At motivere til forandring
Læring gennem registrering og indberetning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Grænser.
Konfronterende, passiv eller aktiv?
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik KRAP Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik

KRAP og menneskesyn Et individs umiddelbare udtryk, er det bedste bud, han/hun lige nu kan give.

Det hele menneske Det hele menneske Diagnose

Forandringens 2 muligheder PROBLEM-FOKUSERING: Vi skal have løst de problemer vi har, rettet de fejl vi ser, eller have fundet de mangler, vi har. Vi skal have udfyldt hullerne RESSOURCE-FOKUSERING: Hvordan vil vi gerne have tingene til at se ud? Hvad har vi at gøre med (ressourcer)? Hvordan kommer vi derhen?

Anerkendelsens udtryksformer Verbal anerkendelse – anerkender menneskets blotte eksistens. Nonverbal anerkendelse – kropslige signaler. Anerkendende samvær – måden man er sammen med andre på, måden man opsøger andre på.

Anerkendelse versus ros Selvværd Ikke beregnende Identitetsskabende Udgangspunkt i den menneskelige væren Bekræfter menneskets blotte eksistens Selvtillid Pædagogisk redskab til at tilskynde handlinger Bedømmelse/værdisætning Udgangspunkt i menneskelige handlinger Bekræfter kompetencer og færdigheder

Hvad gør anerkendelse?

Krav og ressourcer

Fra fejlfinding til ressource-fokusering Pædagogen skal fjerne fokus fra barnets ”fejl og mangler” og rette opmærksomheden på ressourcerne.

Tandhjulsmodellen

Procesmodellen

Pædagogens rolle Hjælpe med at skabe overblik Tydelighed, forudsigelighed og ordholdenhed Hjælpe med at skabe overblik Indarbejde faste rutiner og regler Undgå at være appellerende og moraliserende Give mulighed for små sikre succeser

KRAP og grænser – vi lægger skinner ud Hvad vil du have/(ikke have) Hvad vil du være med til/(ikke med til) Hvad du kan lide/(ikke kan lide) Hvad du tror er godt/(skidt)

At italesætte det, der virker Hvad er lykkedes siden sidst? Kan vi herigennem finde inspiration til nye succeser? Hvordan fik vi det til at lykkes?

Belønning Kan øge motivation for forandring Kan gøre folk bevidste Kan øge motivation for forandring Kan bruges til at gøre hensigt til handling Kan ikke få dig til at gøre noget du ikke vil Materielle belønninger Behagelige aktiviteter og særlige privilegier

Mestringsstrategier De 3 hovedtyper. Problemfokuseret mestring Emotionsfokuseret mestring Undgående mestring

Hellere en ressourcefokuseret omvej, end en direkte problemfokuseret hovedvej.

Hellere kasser der passer end rammer der strammer

Opsamling Fokus på det der virker. Undersøge den andens virkelighed. Bygger på anerkendelse og ressourcer. Samtale med barnet/den unge Møde barnet/den unge, hvor det er og starte der.