Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål."— Præsentationens transcript:

1 M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål

2 Hvordan kan jeg som pædagog støtte et børnehavebarn i dets identitetsdannelsesproces? Hvilken rolle spiller sprogbrugen for identitetsdannelse hos børn i børnehaven? Bachelor Opsamling fra opgaven:

3 O PSAMLING FRA OPGAVEN : Identitetsdannelse: Giddens & Dencik Sprog: Stern Serviceloven, §. 8. (pædagogiske læreplaner) Anerkendendelse: Berit Bae Empirisk Case Bachelor

4 F OR AT SELVIDENTITETEN KAN SKABES, SKAL INDIVIDET VÆRE I STAND TIL AT SKELNE MELLEM ” JEG ”, ” MIG ” OG ” DU ”. G IDDENS (1991) S. 68. Bachelor FordybelseFordybelse Basal sikkerhed. Giddens (1991) s. 50. skabelsen af selvet er et refleksivt projekt, som individet selv er ansvarlig for. Giddens (1991) s. 94. SELVIDENTETENS DANNESLSE

5 S YMBOLSK INTERAKTIONISME : FordybelseFordybelse G H. Mead. I ME AKTIV VS PASSIV Bachelor I relation til Pernille. Jeg’et bliver lidt efter lidt bevidst om selvets sociale side. Umiddelbar fremtræden i et oplevelsesfelt. Individets respons på omvendendes attitude. Mead (2005) s. 202.

6 Bachelor PRAKSIS BEVIDSTHED. Giddens (1991) s. 50. Refleksiv handlingsregulering ? Efterrationalisering (Bourdieu) ?

7 S AMLINGSSTUND MED DRENGEGRUPPEN : Refleksion Italesættelse Ansvar Rigtig - forkert Mig - Den anden ”Hvad skal jeg gøre for at være en god kammerat?”

8 I NSTITUTIONENS LÆREPLANER : Barnets alsidige og personlige udvikling: ”Børnene skal udvikle deres kendskab til sig selv (…) De skal kunne rumme både at være sig selv og samtidig en del af et vigtigt fællesskab.” Hvidovre kommune: http://www.nymarken.hvidovre.dk/Default.aspx?ID=98 Fundet den 10/05. 2011.http://www.nymarken.hvidovre.dk/Default.aspx?ID=98 Bachelor

9 Dilemma: Afhængighed VS Autonomi Være sammen med andre VS selvhævdelse, individualitet Hegel B. Bae Identitetsdannelse: Bachelor

10 HVORDAN ? Der er mange forskellige måder hvorpå pædagogen skal støtte et barn i sin identitetsdannelsesproces. Min egen rolle, som pædagog. Tage udgangspunkt i barnet og hvad det giver udtryk for. Bachelor

11 SPROGET… Hvilket værktøj kan være med til at give barnet denne kompetence? Stern (2000) s.221. Takket være sproget, opnår barnet individuation og separation. Men sprogbrugen er også vigtig for samvær og tilknytning.

12 S PØRGSMÅL OG DISKUSSION. Pædagogik


Download ppt "M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google