D E P A R T M E N T O F S M A L L A N I M A L C L I N I C A L S C I E N C E S F A C U L T Y O F L I F E S C I E N C E S U N I V E R S I T Y O F C O P E.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kulturforståelse niveau C
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Eksamen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Katrine Fogsgaard Jensen Institut for husdyrbiologi og -sundhed AARHUS UNIVERSITY.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Udvalg for professionsspor
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
SKABELON.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Ny karakterskala – nye mål?
MSK certificering Uddannelsesudvalg under Foreningen for Muskuloskeletal Radiologi (snart selskab?) Medlemmer: Christa Bluhme (formand) (ovl. SVS, Esbjerg)
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Oplæg fra Evalueringsudvalget
AT-eksamen 2018.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Infomøde om synteseopgaven
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

D E P A R T M E N T O F S M A L L A N I M A L C L I N I C A L S C I E N C E S F A C U L T Y O F L I F E S C I E N C E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Evaluering og revidering af ”Klinisk basiskursus” for veterinære bachelorstuderende Introduction På den veterinære bacheloruddannelse er det første klinisk orienterede kursus de studerende møder ”klinisk basiskursus” (KB). Det er et teoretisk og praktisk kursus der omfatter et særdeles bredt emneområde (medicinske- og kirurgiske lidelser hos såvel produktions- som familiedyr). Kurset bygger ovenpå fysiologiske, biologiske og anatomiske basisfag. Kurset er på 18½ ECTS og løber over 2½ undervisningsblokke med start blok 2. Kurset har været vel modtaget som det første kursus med et klinisk sigte og har som sådan været populært hos de studerende. Hidtil har det dog også været udsat for en nogen fra af kritik fra de studerendes side primært rettet imod det teoretiske element. De praktiske øvelser har der været udbredt tilfredshed med indenfor alle emneområder med enkelte kommentarer i form af overlap mellem teoretisk og praktisk undervisning. Desuden har de enkelte undervisere hovedsagligt fået gode evalueringer. Kursusansvaret overgik til mig relativt kort tid inden kursus start. Med kursusansvar fulgte en række administrative opgaver samt afviklingen af en mundtlig eksamen. Derudover skal der med indenfor de næste 2 år implementeres en ny veterinær studieordning hvori ”klinisk basiskursus” skal re-organiseres. Problemformulering og formål med opgaven Hovedfokus for denne opgave er en evaluering af KB i dets nuværende form med udgangspunkt i -De seneste evalueringer - Kursusbeskrivelsen Herfra søges primære- og sekundære problemstillinger ved kursets beskrivelse, gennemførsel af undervisningen samt eksaminationsformen identificeret. Kursets indhold og ”constructive alignment” (CA) både horisontalt og vertikalt med den øvrige veterinære kliniske undervisningsflade vil ligeledes analyseres. Identificerede problemstillinger vil herefter søges inddelt i problemer der kræver umiddelbar aktion samt problemer hvor en længere tidshorisont for løsning er acceptabelt. Endelig vil dette sammenholdes med realiserbare muligheder og forslag der ikke på nuværende tidspunkt kan udmøntes. Intended learning Outcome Kurset skal give den studerende viden om principper for sundhed og sygdom, medicinsk og kirurgisk diagnostik samt undersøgelsesmetodik på enkeltdyrs niveau og i populationer. Der introduceres principper vedrørende ”human-animal bonding”, stress håndtering samt management i klinisk smådyrspraksis. Herudover er der introduktion til førstehjælp og forbindingsteknikker, og der opnås viden om håndtering og omgang med husdyr. Der opnåes autorisationsgivende kompetence i radiografisk teknik samt praktisk røntgenfotografering. Kurset dækker fagområder Mindre Husdyr (MH) og Store Husdyr (SH). Viden: Udvise overblik over principper for basal medicinsk og kirurgisk undersøgelsesmetodik og diagnostik. Anvende den problemorienterede medicinske journal. Beskrive vaccinationsprocedurer i smådyrspraksis. Udvise overblik over principper for førstehjælp. Reflektere over sygeplejes betydning hos dyr Færdigheder: Anvende kliniske undersøgelser til vurdering af dyrs sundhedstilstand. Håndtere store husdyr og familiedyr. Formidle viden på et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om basale kliniske forhold. Kompetencer: Bedømme udvalgte kliniske fund og parametre. Selvstændigt kunne udføre radiografiske optagelser på en sikker og forsvarlig måde. Diskutere etiske aspekter vedr. diagnostiske og terapeutiske indgreb i relation til dyrevelfærd og forbrugerbeskyttelse. Jakob Lundgren Willesen, DVM, PhD ), Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme, Analyse af Klinisk basiskursus Analysen af KB vil tage udgangspunkt i evalueringer samt i mindre grad kursusbeskrivelsen. Evalueringer Evalueringen af kurset i 2008/2009 gav anledning til mange kommentarer og sammenfattet i hovedpunkter: A) Manglende faglig tråd i den teoretiske undervisning B) Store niveauforskelle imellem hvad der forventes fra hhv. SH og MH i forhold til at det er et ”klinisk basiskursus” C) Uoverskueligt og stort curriculum D) Overlap i emner (SH og MH) E) Stor tilfredshed med praktiske øvelser F) Svær og uoverskuelig eksamen Uddybende kommentarer og refleksioner til punkt A-F Ad A) Et stort problem er manglende klarificering af ILO’s ved undervisningen. Kursusbeskrivelsen dækker både MH og SH og skal derfor inkludere et bredt fagområde. Samtidig skal kursusbeskrivelsen dække teoretisk og praktiske øvelser samt autorisationsgivende kursuselementer. Der har der manglet en klar struktur i forelæsningerne der har været uhensigtsmæssigt placeret med alternerede MH og SH forelæsninger frem for en blokplacering af de to fagområder. Ad B) Der har traditionelt været en overordnet kursusansvarlig på kurset fra fagområde MH samt en kontaktperson indenfor fagområdet SH. Den kursusansvarlige har en koordinerede funktion ift. undervisere til MH samt til SH’s kontaktperson. Der har ikke været en overordnet vurdering imellem de to områder eller skabelon for indholdet og niveaue af undervisningen. Ad C) Curriculum dækker hhv. MH og SH og der er generel ”pensumtrængsel”. Et element i dette og en mulig årsag er brugen af specialister som undervisere i de enkelte forelæsninger (særligt MH) frem for en eller få gennemgående forelæsere der dækker flere emner. Hver enkelt underviser har stillet pensum inden for eget fagområde. Derudover er der et generelt problem med at finde egnet pensum til ”det basale” idet faglitteraturen generelt sigter efter specialist niveau (kandidatniveau) frem for et bachelorniveau. Ad D) Der har været enkelte fagområder med stort overlap SH og MH imellem. Dette har været særligt tydeligt ved fortløbende forelæsninger (fx mandag og tirsdag) hvor samme emne har været forelæst hhv. MH og SH. Ad E) De praktiske øvelser i akutmedicin der er indlagt i dette kursus udgør en god Teaching Learning Activity (TLA) for delelementerne af den teoretiske undervisning der også omhandler akutmedicin. Dette giver således en god alignment horisontalt og vertikalt i undervisningsfladen. Det praktiske kursus i radiografi og strålebehandling har været særlig godt evalueret og er i sin hele struktur med god alignment. ILO er tydelig definerede (autorisation til brug af røntgenanlæg i praksis), der er et tydeligt formål med kurset og indhold er velstruktureret med en afvekslende teori og TLA i form af ”hand-on” røntgen optagelser. Evalueringen er formativ (dog også godkendt – ikke godkendt) med aflevering af en rapport. Ad F) Det at eksamen opfattes som overskuelig afspejler formentlig den generelle opfattelse af kurset med manglende tråd, pensumtrængsel og at det er de studerendes første kontakt med et nyt fagområde (kliniske fag frem for grundfag). Kursusbeskrivelse Kursusbeskrivelen er generelt lang og dækker et bredt stofområde (teoretisk) samt praktisk. Den praktiske del mangler uddybende læringsmål særligt for områderne håndtering, sygepleje og førstehjælp. KB kurset har ikke udarbejdet specifikke fagområder der undervises i men opgiver et pensum på traditionel vis. Eksamensformen er summativ for den teoretiske del (med essay og MCQ spørgsmål) denne eksamensform er ikke i alignment med den pratiske undervisning hvor en mere formativ eksaminering / vurdering ville være mere hensigtsmæssig. Konklusioner Ad A) En løsning på den manglende røde tråd er at separere de to hovedområder (SH og MH). Enten i selvstændige kurser eller i den form de afvikles i. Ad B) Tættere koordinering mellem undervisere. Etablere en fælles platform / struktur for undervisningen. Ad C) Der er et problem med ”pensum trængsel”. Dette kan dog ikke løses 100 %. En opsplitning af kurset samt etablering af læringsmål vurderes at mindske problemet. AdD) Problem med overlap indenfor enkelte områder af pensum (SH og MH). AdE) Der er ingen grund til at ændre på de praktiske øvelser og praktisk teoretisk undervisning. AdF) Eksamen kan med fordel afvikles som to del-eksaminer placeret efter hver undervisningsblok. Dette giver en øget overskuelighed. Ulempen er at de praktiske øvelser ikke kan danne grundlag for og indgå i den første del-eksamen. Selected References Biggs, J. and Tang, C Teaching for Quality Learning at University: What the Student does (Society for Research Into Higher Education). McGraw-Hill. Figure 1. Praktisk undervisning i radiologi. Kurset er autorisationsgivende og baseres blandt andet på “real-life” TLA med supervision i Hospital for Mindre Husdyr’s afdeling for billeddiagnostisk..