Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
National konference for VUM superbrugere
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Energi- & Vandværkstedet
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Hvad gør livet så værdifuldt?
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Arbejdspladsudvikling
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Motivation Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Misbrugsmodellen Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Darum skole 4. november 2013.
En fejl af stor betydning...
Hvad gør livet så værdifuldt?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Vejlederens kommunikation
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Refleksioner og opsamling ift. i går
Workshop Motivation og fokus på målet
Feedback Lægedage 2014.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
Gruppevejledning på tæt hold
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Robusthed.dk Værktøjer til livet.
Feedback Lægedage 2015.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Stresshåndteringsgruppe
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
RRR Modellen.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Hold 1. Dag 12 10. april 2012 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Dag 12. : 8. 30-9. 30 Opsamling på hjemmearbejde Dag 12.: 8.30-9.30 Opsamling på hjemmearbejde. Øvelse med medfølende figur 9.45-11.15 Demonstration i plenum ”Boble-modellen”. Øvelse i grupper. 11.30-12.30 Opsamling på forventninger og mål for egen læring på kurset. Evaluering

Øvelse med medfølende figur Find en situation fra fornylig, hvor du blev selvkritisk. Hvordan lød selvkritikken: Medfølende tilgang:

Følelser / kropslige fornemmelser Spørgeguide: Situation: Beskriv kort hændelsesforløbet, hvor, hvornår og hvem Reflekteren Hvilke tanker gik igennem hovedet på dig? Hvad tænkte du om dig selv? Hvad tænkte du om andre? Opmærksomhed Hvad var i fokus for din opmærksomhed? Hvordan var opmærksomheden? Trussel Adfærd Hvilke handlinger foretog du dig i situaionen? Ydre adfærd? Indre adfærd?( Fx. ruminerede eller bekymrede sig) Forestillinger Havde du nogle forestillinger? Dukkede der erindringer op om andre situationer, der mindede om denne? (Har du barndomsminder fra lign. situationer?) Følelser / kropslige fornemmelser Hvordan havde du det? Hvad mærkede du i kroppen? Hvordan var din vejrtrækning? Motivation Hvad havde du lyst til at gøre i situationen? Hvad var du motiveret til? At komme væk, gå i kamp eller stivnede du?

Trussel Situation: Reflekteren Opmærksomhed Adfærd Forestillinger Følelser Motivation

Følelser / kropslige fornemmelser Spørgeguide: Situation: Beskriv kort hændelsesforløbet, hvor, hvornår og hvem Reflekteren Hvis du havde haft medfølelse og været optaget af at bevare relationen, hvad ville du så have tænkt? Om dig selv? Om andre? Opmærksomhed Hvad ville så være i fokus for din opmærksomhed? Hvordan ville opmærksomheden så være? Adfærd Hvilke handlinger kunne du have foretaget dig? Ydre handlinger? Indre handlinger? ( fx. talt til 10 eller trukket vejret) Medfølelse Forestillinger Har du nogle positive erindringer fra lign. situationer? Har du tidligere haft gode oplevelser medden/ de andre? Følelser / kropslige fornemmelser Hvordan ville du så have haft det? Hvordan ville kroppen så være? Motivation Hvad ville du være optaget af, hvis du kunne bevare medfølelsen og roen i situationen? Ville du have lyst til at bevare relationen?

Medfølelse Situation: Reflekteren Opmærksomhed Adfærd Forestillinger Følelser Motivation

Jeres mål for jer selv på kurset Når du tænker på dine egne færdigheder i forhold til at samarbejde med de borgere, du møder i hverdagen, hvad er du så særlig god til? Og hvilke færdigheder er det vigtigst for dig at videreudvikle igennem kurset? Tænk på et eksempel på en vanskelig situation, hvor du havde fornemmelsen af, at det kunne du have håndteret bedre! Hvad gjorde du? Hvad ønsker du at kunne gøre i den slags situationer?

Hvordan er det lykkedes at nå dine mål? 30 min. Drøft med sidemakkeren hvordan det er lykkedes, at nå de mål, du satte dig. Hjælp hinanden med at lave en implementeringsplan. (Se næste side.)

Implementering Hvad kan/vil du konkret gøre for fremover at fastholde brugen af den medfølende tilgang i det daglige arbejde? 1 2 3 Hvad vil kunne hjælpe dig til at fastholde dig på ovenstående?

Refleksioner over kurset Nævn de tre ting på kurset som har gjort mest indtryk/ været vigtigst /mest brugbart: Hvad tænker du om dit eget engagement i undervisningen? Hvad har hjulpet dig til at engagere dig og få brugt metoderne i dagligdagen? Kan man se i din daglige praksis, at du har deltaget i kurset? Hvordan? Giv eksempler Hvad tænker du om den medfølelsesfokuserede tilgangs anvendelighed inden for det område, du arbejder med?