- set med en naturfaglig synsvinkel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Målstyret undervisning
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Præsentationens transcript:

- set med en naturfaglig synsvinkel Folkeskolereform - set med en naturfaglig synsvinkel Titeldias

Tre overordnede formål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Tre overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fagkonsulent Keld Nørgaard

En længere og mere varieret skoledag Mere tid til undervisning via flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning. Lokal frihed til at sikre, at en række opgaver, som understøtter den fagopdelte undervisning, kan tilrettelægges på nye og bedre måder. Det gælder både inden for de enkelte fag og på tværs af fagene. Fagkonsulent Keld Nørgaard

En længere og mere varieret skoledag praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer, der åbner skolen mod den omgivende verden, tilegnelse af viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet ... der gør eleverne i stand til og giver dem forståelse for at omsætte viden til produkter af værdi for andre … og understøttende læringsaktiviteter, der har til formål at udvikle elevernes undervisningsparathed ved at arbejde med deres sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel. Fagkonsulent Keld Nørgaard

En længere og mere varieret skoledag gør det muligt at sikre, at alle børn er fysisk aktive og får bevæget sig hver dag, og at alle børn får tilbud om lektiehjælp. Via mere og bedre undervisning skal eleverne på sigt kunne det samme i 8. klasse, som de i dag kan i 9. klasse. Fagkonsulent Keld Nørgaard

En længere og mere varieret skoledag 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse 33 timer for 4. til 6. klasse 35 timer for 7. til 9. klasse Minimumstimetal for antallet af årlige undervisningstimer i dansk og matematik på alle klassetrin og i historie på 3. – 9. klassetrin. Vejledende timetal for øvrige fag. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglig kultur på skolen Naturfagslærere i samarbejde = Naturfagslærere i samarbejde  Naturfagsteam Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfag Vejledende timetal Lovforslag Fag\Trin 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Natur/teknik 1 2 3 Biologi Fysik/kemi Geografi Fagkonsulent Keld Nørgaard

Understøttende undervisning Opgaver, som understøtter den fagopdelte undervisning, kan tilrettelægges på nye og bedre måder både inden for de enkelte fag og på tværs af fagene Skal sikres lokalt i kommunen Skal supplere og understøtte den fagopdelte undervisning i den øvrige del af skoledagen Der fastsættes ikke et minimumstimetal for denne tid. Fagkonsulent Keld Nørgaard

§ 5.1 i folkeskoleloven Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Understøttende undervisning Hele skoledagen er undervisning og i undervisningen indgår både den fagopdelte undervisning i fagene og den understøttende undervisning. Det er skolelederens ansvar, at der skabes sammenhæng mellem de fagopdelte timer og den nye tid til understøttende undervisning. Lærerne skal sikre sammenhæng i undervisningen, og at de faglige mål for fag og klassetrin bliver indfriet. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Eksterne samarbejdspartnere Større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen ved at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Folkeskolen forpligtes til et gensidigt samarbejde med de kommunale musik- og billedskoler. Det vil dog være op til den enkelte skoleledelse at beslutte, hvordan disse samarbejder udmøntes i praksis. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Eksterne samarbejdspartnere Skolelederen kan endvidere give tilladelse til, at en elev opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i ungdomsskolen (og eksempelvis også i musikskolen) i fag, der findes inden for folkeskolens fagrække. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Lærerforhold Lærerne skal have undervisningskompetence – svarende til linjefag – i de fag, de underviser i: alle fag og alle klassetrin. (sikres inden 2020). Bestemmelsen om, at klasselærerens fag tillægges et antal årlige undervisningstimer til varetagelsen af opgaven udgår. Elevinddragelse og elevdemokrati. (jf. § 18 stk. 4) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Undervisning Varierede og differentierede læringsformer: udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer, der åbner skolen mod den omgivende verden tilegnelse af viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet, der gør eleverne i stand til og giver dem forståelse for at omsætte viden til produkter af værdi for andre. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fag En øget og kvalificeret brug af it i undervisningen kræver, at it ikke betragtes isoleret, men som en integreret del af undervisningen og som et pædagogisk og didaktisk redskab til at øge udbyttet af undervisningen. Sproglig udvikling – Tosprogede elever Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fælles Mål 2009 Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fælles Mål Fælles Mål præciseres og forenkles med henblik på at sikre læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum, og som understøtter skolens arbejde med målstyret undervisning. Omfanget og antallet af Fælles Mål reduceres og forenkles væsentligt. Ledere, forældre og elever skal kunne forstå målene godt nok til at være aktive medspillere i forhold til elevernes læring. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Hvorfor nye Fælles Mål? Målene bruges ikke i dag Fagkonsulent Keld Nørgaard

Hvorfor nye Fælles Mål? Målene bruges ikke i dag Fælles Mål skal være fremadrettet styrende for lærernes undervisning og understøtter fokus på elevernes læringsudbytte – ikke indhold Forenkling af Fælles Mål har to (modsatrettede) hensyn: Reduktion & konkretisering: forenkle mål : Væsentlig reducere og præcisere (lærings-) målene, så klart for lærer, elever/forældre mv., hvad eleverne skal kunne sikre at målene bruges i daglig undervisning: Mere konkrete mål, hjælp til progression Fokus på ændring af form – ikke indhold: Udgangspunktet er de eksisterende Fælles Mål 2009 med rum for ajourføring Fagkonsulent Keld Nørgaard

Derfor nye Fælles Mål! Kompetencemål med underliggende færdigheds- og vidensmål: Forenklede Fælles Mål skal skabe kobling mellem undervisningens indhold og elevens læring gennem systematisk sammenhæng mellem kompetencer, færdigheder og viden ‘Håndværkermål’: Forenklede Fælles Mål skal være konkrete mål, der mindsker ‘oversættelsen’ fra Fælles Mål til konkrete mål for den enkelte elev mest muligt Faseopdelte mål: Forenklede Fælles Mål skal understøtte læreren i arbejdet med progression Dynamisk understøttende materiale: Forenklede Fælles Mål skal være brugbart redskab i tilrettelæggelsen af undervisningen, fx eksempler på kompetenceopgaver, undervisningsmetoder, årsplan mv. Fælles retning: Forenklede Fælles Mål skal kunne forstås af alle (ledere, lærere, pædagoger, forældre og elever) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Læringsmål I dag ‘blandet landhandel’ af emner, undervisningsmål eller læringsmål. Fremadrettet systematisk fokus på elevernes læring ved stringente læringsmål. Kompetencer udvikles gennem viden, færdigheder samt holdninger og værdier i et gensidigt og vekselvirkende samspil. Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Kompetencer omfatter brug af viden og færdigheder (personligt, socialt og metodisk) reflekteret i en kontekst (samt attitude) Tilstræbe mest mulig ensartethed på tværs af naturfagene, uden at fagenes særlige karakter kompromitteres. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Kompetencemål Kompetencemål skal udtrykke overordnede kompetence og progression i elevens læring Der formuleres et begrænset antal kompetencemål, der beskriver, hvad eleverne skal opnå af kunnen i fagets kompetenceområder (tidligere CKF’er) på udvalgte trin Elevens kompetencer beskrives ved ét kompetencemål pr. kompetenceområde pr. trin. Hvert fag kan have 2 – 4 kompetenceområder afhængig af fagets omfang og bredde. Forenkling: Ex natur/teknik – fra 100 mål til 12 mål. Væsentlig reduktion skal tydeliggøre, hvad eleven skal lære i faget – både for lærere, forældre og elever. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Matrix Natur/teknik 1. – 2. klasse Kompe-tence-område Kompe-tence-mål Faser Færdigheds- og vidensmål 1 Overskrift 1. F V 2. 2 3 4 Fagkonsulent Keld Nørgaard

Matrix Natur/teknik 3. – 4. klasse Kompe-tence-område Kompe-tence-mål Faser Færdigheds- og vidensmål 1 Overskrift 1. F V 2. 2 3 4 Fagkonsulent Keld Nørgaard

Matrix Natur/teknik 5. – 6. klasse Kompe-tence-område Kompe-tence-mål Faser Færdigheds- og vidensmål 1 Overskrift 1. F V 2. 2 3 4 Fagkonsulent Keld Nørgaard

Matrix Biologi – Fysik/kemi – Geografi 7. – 9. klasse Kompe-tence-område Kompe-tence-mål Faser Færdigheds- og vidensmål 1 Overskrift 1. F V 2. 3. 2 3 4 Fagkonsulent Keld Nørgaard

Dynamisk understøttende materiale Læringsmål - læseplan Udvikling af understøttende materiale, der er knyttet til målene: Generel vejledning om målstyret undervisning (arbejdet med læringsmål, herunder undervisningsdifferentiering, evaluering mv.) Understøttende materiale i fagene knyttet til de konkrete mål eksempel på undervisningsmetoder tre niveauer af kompetenceopgaver (andre evalueringsredskaber) eksempel på næste skridt link til undervisningsforløb, materialebasen, eksterne læremidler mv. [eksempler på konkrete elevmål] undervisningsvejledning i faget (generel for faget) Udvikling af eksemplariske undervisningsforløb mv. (Udvikling af fagene) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Dynamisk understøttende materiale Færdigheds- og vidensmål Undervisnings-metoder og -forløb Kompetence-opgaver Evaluering/ Feedback Næste skridt Links mv. Eleven kan anvende … Konkrete eksempler på afgrænsede undervisnings-metoder til kortere og længere eksemplariske undervisnings-forløb Opgave med høj sværhedsgrad   Links til læremidler og undervisningsforløb Opgave med middel sværhedsgrad Links til eksempler på elev-mål/elevplan Opgave med lav sværhedsgrad … Fagkonsulent Keld Nørgaard

Temaer som skal indarbejdes En øget og kvalificeret brug af it i undervisningen kræver, at it ikke betragtes isoleret, men som en integreret del af undervisningen og som et pædagogisk og didaktisk redskab til at øge udbyttet af undervisningen. Sproglig udvikling – Tosprogede elever Innovation og entreprenørskab Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fælles Mål skal understøtte en varieret undervisning anvendelse af alternative læringsmiljøer praksis- og handlingsorienteret undervisning øget brug af it-baseret undervisning. Der skal sikres sammenhæng til dagtilbuds pædagogiske læreplaner og ungdomsuddannelsernes faglige mål. Målene digitaliseres og understøttes via vejledninger og værktøjer … Fagkonsulent Keld Nørgaard

Tak for opmærksomheden God arbejdslyst …! Fagkonsulent Keld Nørgaard