Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Når lærere samarbejder med forældre
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Darum skole 4. november 2013.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
TJEK PÅ TEAMET.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læreplaner i Højvangen
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Præsentation af materialer på personalemøde
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Den sproglige læreplan
Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af observationer.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Kunsten at give god feedback
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Sæsonplanlægning   Mål: Diskussion og redskaber i forhold til sæsonplanlægning. Ramme: Mandag – Oplæg om metoder og tanker –
- Kom tættere på dit barns skolegang
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Børn med særlige behov i dagplejen
Gruppearbejde 1 Formål:
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde

At fastholde ændringer - i det nære samarbejde Der arbejdes i grupperne fra dag 3. •Drøft, hvordan I kan arbejde med observationer og kollegial feedback •Drøft, hvordan det vil passe ind i jeres daglige rutiner at arbejde med kollegial feedback

•Drøft, hvordan I kan give konstruktiv feedback til en kollega, I har observeret •Hvad er målet med feedback? •Hvilken form har den konstruktive feedback? •Er der en særlig etik forbundet med kollegial feedback? •Hvornår skal den kollegiale feedback gives og hvordan? At fastholde ændringer - i det nære samarbejde

Sprogpakken Organisatoriske udfordringer

Sprog i hverdagen Det sproglige arbejde integreres i alle hverdagens aktiviteter og gøremål Hvilke udfordringer stiller det til organisationen? •Indretning, traditioner og rutiner Hvilke udfordringer stiller det til personalegruppen? •Kollegiale aftaler, der kan støtte det sproglige arbejde i hverdagen Hvilke udfordringer stiller det til dig?

Samtale med flere børn Samtalen skal organiseres, så den minimerer risikoen for •at de verbalt stærke børn bliver talerør for alle børnene •at de forsagte eller eftertænksomme børn bliver domineret af de andre børn •at de stille børn fralægger sig ansvaret og synes, det er bekvemt at lade de udfarende børn føre ordet, hvorved beslutninger bliver uvedkommende for mange børn i gruppen

Gruppediskusssion ud fra cases •Læs casen og drøft spørgsmålene •Vælg på skift i gruppen en case, der indeholder en organisatorisk udfordring i forhold til at arbejde med sprog •De andre kommer med ideer til, hvordan man organisatorisk kan ændre rammerne, så der bliver bedre plads til at arbejde med sprog

Samtalen i hverdagens rutiner Hvilke sproglige aktiviteter kunne være tilbagevendende temaer •når barn og voksen møder i institutionen? •ved samlingen? •ved puslebordet? •ved spisning? •når der laves aftaler for dagens aktiviteter? •når barn og voksen forlader institutionen? •andet ….

Idébank Gruppearbejde: •Beskriv de bedste ideer, I har til at arbejde med sprog •Udvælg de tre bedste •Fælles opsamling

Sprogpakken At fastholde ændringer Strategiplan

Individuelle overvejelser •Hvor er vi nu? –Du har identificeret et indsatsområde, der relaterer sig til børns sprogtilegnelse, og reflekteret over det i forhold til den lokale læreplan og sprogpakken.

Hvem kan hjælpe udviklingsprocessen ? •Overvej, hvem du skal involvere i arbejdet med dit indsatsområde - og hvem der kan være med til at støtte udviklingen –En enkelt kollega? –Et team? –Hele personalegruppen? –Lederen? –Forvaltningen? –Forældrene? –Andre? •Overvej, hvorfor og hvordan de skal involveres.

Individuel forberedelse •Lav en strategiplan for arbejdet med dit indsatsområde •Beskriv –indsatsområde –mål –konkret handleplan –kollegialt samarbejde •Gør det enkelt

Opsamling på sprogpakken Mundtlig evaluering: •Hvad har været særligt godt? •Hvad kan forbedres? HUSK ELEKTRONISK EVALURING OG HUSK AT BRUGE DIT EGET PERSONLIGE KONTROLNR.