Stabens DDKM Vendespil Regler:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Administrationsseminar
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Teststrategi Engrosmodellen
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Modul 1 - Processer.
Introduktion ved Anne Reuss
Ændring af arbejdsmiljøloven
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Skabelon til strategisk plan
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Tillid Temadag for AMIR
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Økonomi og Jura 17 Den kredsansvarliges opgaver i forbindelse med igangsætningen Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Implementering af EPJ - intromøde
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Digitaliseringsstyrelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Hospitalsenheden VEST Adfærd og ansvar.
Hospitalsenheden VEST
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Grunde til at jeg elsker dig
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Anæstesiologisk Afdeling HEV Bilag til referat fra kvalitetsudvalgsmøde Selvevaluering efterår 2011 før journalaudit.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hospitalsenheden VEST Adfærd, ansvar og MidtEPJ.
Ny medarbejder I Klynge A 16
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Instruktion til mødeledere
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Præsentationens transcript:

Stabens DDKM Vendespil Regler: Find 2 ens kort. Når det er din tur må vende to kort. Får du to ens kort har du et stik. Får du ikke to ens kort, går turen videre til næste deltager. Når du har to ens, har du et stik. Når du har et stik, skal du forklare dine medspillere, hvad det er, der er på kortet, og hvordan det skal forstås.

1.01.01 Virksomhedsgrundlag Mission: At fremme sundheden for borgerne Vision: Vi vil være Dygtige Effektive Have kunden/patienten i øjenhøjde Arbejde for én enhed Strategi: Høj kvalitet i vores arbejde gennem Dialog, Dygtighed og Dristighed Opskriften findes i strategikortet

1.01.02 Ledelsesgrundlag Grundprincip: Ledelsesniveauer i HEV: Godt lederskab Ledelsesniveauer i HEV: Hospitalsledelse Afdelingsledelse Funktionsledelse Bygger på: 8 ledelsesprincipper Dialog, dygtighed og dristighed Virksomhedsgrundlaget

1.01.03 Planlægning og drift Hvordan vi planlægger og drifter Altid med udgangspunkt i Virksomheds- og ledelsesgrundlag Strategikort BUA aftale - for HEV og for den enkelte afdeling Information og opfølgning via: Dialogmøder Afdelingsseminar Afdelingsledelsesmøder MED udvalg m.m.

1.01.04 Økonomistyring Der laves budgetopfølgning hver måned i samarbejde med HR og økonomikonsulenter Økonomiafdelingen har ansvaret Økonomiafdelingen skal kende alle detaljerne og du kan altid henvise til dem

1.01.05 Datasikkerhed og -fortrolighed Personfølsomme data må kun gemmes i 30 dage – ellers skal de journaliseres Vær opmærksom på, at vi har åbne kalendere – tænk meget over hvad du skriver i din kalender (ikke personhenførbare oplysninger) Din mobiltelefon skal altid opbevares forsvarligt - Og med adgangskode Ctrl + Alt + Del – Lås altid din computer Brug ESDH – Hvis du har papirsager, så lås dem inde (eller sørg for, at de ikke ligger synligt fremme)

1.02.01 Kvalitetspolitik Kvalitetspolitikken fastlægger rammerne for kvaliteten og risikostyringen i Hospitalsenheden Vest

1.02.02 Kvalitetsorganisationen i HEV & Staben Kvalitets-rådet Øvrige afdelinger Staben K&U chef Formand Økonomi Ledelses-sekreta-riatet K & U HR Sekretær

1.02.03 Dokumentation og monotorering af kvalitet og patientsikkerhed De ting Staben skal kvalitetsovervåge fremgår af Stabens årshjul Tingene dagsordensættes til kvalitetsudvalgets møder Hvis der er kvalitetsbrist laves en handleplan for, hvordan vi forbedrer bristen Handleplanerne fremgår af stabens referater og kan findes på stabens hjemmeside

1.02.04 Kvalitetsforbedringer Når kvalitetsudvalget konstaterer et kvalitetsbrist er arbejdsgangen: Prioritering Analyse af årsagen Udarbejdelse af handleplaner

1.02.09 Omsorg for patienter, pårørende og personale efter en utilsigtet hændelse At vejlede medarbejdere og ledere i, hvordan de kan støtte en kollega, der har været udsat for en arbejdsrelateret Belastende akut hændelse Belastende længerevarende hændelse Beskriver hvordan du skal forholde dig i forhold til din kollega

1.02.10 Patientklager og patientforsikringer Henvis til ledelsessekretariatet i Herning Vivi Styr, arbejder med det!

1.03.01 Dokumentstyring Vores dokumentstyringssystem i forhold til Den Danske Kvalitetsmodel er e-Dok Du skal særligt kende: HEV fælles dokumentsamling Stabens dokumentsamling e-Dok dokumenter er bygget op på samme måde Formål Målgruppe Definition af begreber Fremgangsmåde Dokumentation Ansvar Referencer

1.04.01 Ansættelse af personale Der er en retningslinje i e-Dok herom Alle medarbejdere i HR arbejder efter den Kontakt HR lønteamet hvis du har spørgsmål

1.04.02 Ansættelse af overlæger Der er en retningslinje i e-Dok herom Der er særlige regler vedrørende ansættelse af overlæger Henvis til HR-konsulenterne

1.04.03 Introduktion af nyt personale Alle nyansatte skal deltage i den fælles personaleintroduktion Alle skal på genoplivningskursus Hvis det er relevant skal man på forflytningskursus Alle skal introduceres til egen afdeling

1.04.04 Arbejdstilrettelæggelse Arbejdstilrettelæggelse i Staben Bygger på Frihed under ansvar Der skal minimum være 1 medarbejder på arbejde pr. team i kontorets normale åbningstid Der kan være særlige situationer (hvor det kan være anderledes) Ferie Sygdom Ubalance Mødeaktivitet og telefonpasning Dit fravær skal tydeligt fremgå af din elektroniske kalender og mailsystemet

1.04.05 Uddannelse og kompetenceudvikling Medarbejder og ledelse har et fælles ansvar for at sikre, at personalet til enhver tid har de nødvendige kompetencer for at kunne udføre deres arbejdsopgaver Kompetencer skal ses i sammenhæng med de opgaver, der skal løses Der afholdes årlige MUS-samtaler, hvor der laves en udviklingsplan for det kommende år Medarbejderen udarbejder referat fra samtalen Leder og medarbejder underskriver referatet og gemmer hver et eksemplar af referatet og udviklingsplanen.

1.05.01 Hygiejnepolitik HEV har en hygiejnepolitik – du finder den i e-Dok Der er spritdispensere – 2 pump og gnid hænderne til tørhed På introprogram bliver hygiejnepolitikken gennemgået Henvis til hygiejnesygeplejerskerne (Ian & Anette)

1.05.05 Håndhygiejne Korrekt påklædning på en klinisk afdeling er: Ærmer, der går lige over albuen Ingen smykker Ingen lange negle I Staben skal du blot vide, at du kan spritte hænder

1.06.01 Beredskabsplan Stabens medarbejdere kan blive indkaldt til at understøtte beredskabsplanen administrativt Der findes personalelister, der kan anvendes i forbindelse med indkaldelse af stabens medarbejdere udenfor normal arbejdstid

2.13.01 Hjertestopbehandling Tryk 1-1-2 for alarm Alle stabens medarbejdere skal på genoplivningskursus hvert 3. år

1.07.01 Anskaffelse & implementering af apperatur til klinisk brug Henvis til: Teknisk afdeling – Medicoteknisk afdeling (René Edslev) Økonomi/drift (kan have en lille rolle mht. regler ifm. anskaffelsessum og bogføringsprincipper)

2.16.01 Politikker for forebyggelse og sundhedsfremme Vi har Personalepolitikken MED aftalen Arbejdsmiljøaftalen Det sociale kapitel Trivselspolitik - på vej i e-Dok

- Og husk du har altid en ven DDKM Brug almindelig sund fornuft - Og husk du har altid en ven

Et landsdækkende kvalitetssystem for sundhedsydelser DDKM Et landsdækkende kvalitetssystem for sundhedsydelser Bygger på en vurderingsmetode der hedder akkreditering Formål At fremme samarbejde mellem sektorer At skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb At skabe løbende kvalitetsudvikling At dokumentere og synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet At sikre høj kvalitet på tværs af geografi og sektorer At gøre sundhedsvæsenet bedre –hele tiden At forebygge fejl, som koster liv, livskvalitet og ressourcer Hvad er det liiige det er? Vi har hørt om det men….. 26

Hvad forventer DDKM af dig? Du skal vide hvad DDKM er Kende grundprincipperne Kende tankerne bag Vide hvordan det er implementeret i Staben Du skal vide hvor og hvordan du finder dokumenter og viden Altså hvordan du bruger e-Dok og finder dokumenter og viden dér Du skal have kendskab til Katastrofeplan Brandinstruks Hjertestop 27

Hvordan hænger det hele sammen med e-Dok? Udgangspunktet Den ”Blå elefant” - Akkrediteringsstandarderne fra DDKM Herunder Regionale retningslinjer – for hele RM HEV fælles retningslinjer – for hele HEV Stabens retningslinjer – for Staben Arbejdsgangsbeskrivelser – for teams i Staben Vi opbevarer alle vores retningslinjer og dokumenter ifht DDKM i e-Dok

Hvordan får vi dokumenter ind i e-Dok? Kvalitetsudvalget har overblikket over hvilke dokumenter der skal i e-Dok ifht DDKM De enkelte teams i Staben kan altid få relevante dokumenter i e-Dok Det er altid de nyeste dokumenter i e-Dok De er opdateret De revideres mindst hvert 3. år eller ved behov for ændringer Vi kan altid finde de historiske dokumenter Vi har alle medansvar for, at indholdet er opdateret