til AUs interne vejlederuddannelse! Der venter os tre intensive dage…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Psykoedukation til unge i OPUS
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Velkommen hjem fra efterskole….
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til E-business
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Nytorv 7, 1. sal, 1450 København K. | uudanmark.dk| | CVR: Velkommen Æresrelaterede konflikter: Viden og værktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Vejlederens kommunikation
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Stormøde for økonomi på AU
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Ungdommens Folkemøde
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vil vi den unge? Eller vil vi noget med den unge?.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
og frivillige/ufrivillige
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Æresrelaterede konflikter: Viden og værktøjer
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Velkomst fra Studievejledningen Health
Præsentationens transcript:

til AUs interne vejlederuddannelse! Der venter os tre intensive dage… Velkommen… til AUs interne vejlederuddannelse! Der venter os tre intensive dage… VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Program for uddannelsen VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Dagens program 9.00 Introduktion 10.00 Velkomst v. Eva Teilmann 10.15 Pause 10.30 Hvad er vejledning 12.00 Frokost – i Kaffestue 1 13.00 Etik og roller 15.00 Pause 15.30 Vejledningsmetode: Telefon og mail 17.30 Vejledningens fysiske rammer og synlighed 18.30 Middag – i Kaffestue 1 19.30 Kollektiv vejledning og oplæg VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Præsentation Hvem er I? Hvor er I ansat? Hvor længe har I været vejledere? Hvorfor er I blevet vejledere? VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

To enkle spørgsmål Vejledning = information Vejledning = rådgivning Hvad er vejledning To enkle spørgsmål Vejledning = information Vejledning = rådgivning VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Afgrænsning af vejledningsfeltet Hvad er vejledning Afgrænsning af vejledningsfeltet Rådgivning Information VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Afgrænsning af vejledningsfeltet Hvad er vejledning Afgrænsning af vejledningsfeltet Faglig vejledning Rådgivning Information Eksistentiel vejledning VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Afgrænsning af vejledningsfeltet Hvad er vejledning Afgrænsning af vejledningsfeltet Faglig vejledning Visitering Venindesnak Adfærdsregulering Face to face Rådgivning Information Selvbetjening Frigørelse Terapi Sagsbehandling Eksistentiel vejledning VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Hvad er vejledning Afgrænsning af vejledningsfeltet Gruppeøvelse ca. 30 min + hver gruppe fremlægger i ca. 5 min. Skitser dit vejledningsfelt VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Hvad er vejledning på AU Hvad er målet med vores vejledning? Studievejledning kan bidrage til en større erkendelse hos den enkelte studerende – fagligt og personligt – og kan dermed virke som den sammenbindende motivationskraft, der understøtter, at de studerende træffer bevidste, kvalificerede valg undervejs i deres uddannelse. Dermed kan studievejledningen effektivt bidrage til opfyldelse af universitetets udviklingskontrakt med VTU og regeringens globaliseringstiltag, samt understøtte kvalitetsarbejdet i forbindelse med den generelle internationalisering af uddannelsessektoren (ECTS-label), den øgede vægtning af uddannelsernes erhvervsaspekt og indførelse af nye, fleksible uddannelsesstrukturer. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Hvad er vejledning på AU Hvad er vores strategi for at nå disse mål? Organiseringen af vejledningen optimeres og tilgængeligheden til vejledningen øges. Indførelse af fælles kvalitetssikringssystemer af vejledningsområdet på hele universitetet for optimering af input og output styringen. Vejledningsområdet professionaliseres gennem mindstekrav til kompetenceniveau og krav om vejlederuddannelse for alle vejledere. Den opsøgende vejledning styrkes for at kvalificere de studerende valg undervejs og mindske frafald Erhvervsvejledningen videreudvikles med det sigte at lette de studerendes overgang fra studium til job. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Frokost 12.00 – 13.00 i Kaffestue 1 VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Eftermiddagens program 13.00 Etik og roller 15.00 Pause 15.30 Vejledningsmetode: Telefon og mail 17.30 Vejledningens fysiske rammer og synlighed 18.30 Middag – i Kaffestue 1 19.30 Kollektiv vejledning og oplæg VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Roller og etik, øvelse Som vejledere er I underlagt krav fra mange sider. Tegn/skriv en oversigt, der viser hvilke interessenter, der er på spil. Tid: 20 min. Herefter kort fremlæggelse. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Etik i vejledningen Etik er… Opfattelsen af hvad der er rigtigt og forkert med hensyn til menneskets handle- og tænkemåde (Nudansk Ordbog) Etik er de filosofiske overvejelser over det gode liv med og for den anden. (R.U.E.’s etiske retningslinier) Altså hvordan handler mennesker rigtigt overfor hinanden… VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Etik i vejledningen, historie R.U.E. 1995 Respekt Uafhængighed Åbenhed Fortrolighed Saglighed FUE 2006 Respekt Ligeværdighed Uafhængighed Åbenhed Tillid VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

FUEs etiske principper To grundlæggende forudsætninger: ETIK OG DET GODE LIV At gøre det gode og overvejelserne over det gode liv med og for den anden. Den professionelle vejleder er først og fremmest bundet af hensynet til borgeren Det er en grundlæggende værdi for vejledningen at fremme borgerens velfærd og livsvilkår. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

FUEs etiske principper (2) To grundlæggende forudsætninger: ETIK OG PROFESSIONEL ANSVARLIGHED Vejledning kan have afgørende betydning for den enkeltes muligheder og valg - og vejlederens ansvar er tilsvarende stort. Krav om professionel ansvarlighed VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

FUEs etiske principper (3) Respekt: Valg træffes af den vejledningssøgende Konfrontation og udfordring af den vejledningssøgende Forbedre beslutningsgrundlag og støtte selvstændige beslutninger   Uafhængighed: Neutral og uafhængig Udelukkende den vejledningssøgendes interesser Bevidsthed om rolle VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

FUEs etiske principper (4) Åbenhed: Klarhed over evt. tilhørsforhold Klarhed over rammer og vilkår Klarhed over afsenderen ved skriftligt materiale   Tillid: Vejledning foregår i fortrolighed Videregivelse af oplysninger er kun af faktuel art og kun med den vejledningssøgendes tilladelse VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

FUEs etiske principper (5) Ligeværdighed: Handler om at behandle alle lige – uden nogen form for diskriminering. Vejlederen må naturligvis aldrig bruge sin viden til at undertrykke den vejledningssøgende. Vejlederen skal arbejde for den vejledningssøgendes rettigheder – være på deres side. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Etik i vejledningen – tips! Husk altid at respektere den vejledningssøgendes valg. Uanset om du er enig eller ej. Respekter dine egne grænser. Både fagligt og personligt. Vid, hvornår du ikke kan og vil mere. Respekter dine egne begrænsninger. Vid, hvornår du skal henvise til andre. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Roller Om forskellige vejlederroller Den omsorgsfulde – den meget hjælpende vejleder, der gerne ringer til uddannelsen og laver en aftale for den unge om at komme på besøg Realisten – der ser det som sin opgave at hjælpe den unge med at finde noget der er opnåeligt Diagnostikeren – der ser det som sin opgave at vurdere hvad den unge vil egne sig til Katalysatoren – der ser det som sin opgave at sætte noget i gang i den unge Informatoren – der ser det som sin opgave at viderebringe information VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Roller, øvelse I skal se på, hvad der er styrker og svagheder ved de forskellige vejlederroller. Hver gruppe får to roller. Ved den ene rolle fokuseres på styrkerne ved den rolle. Ved den anden rolle fokuseres på svaghederne. Tid: 30 min, herefter fremlæggelse VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Fysiske rammer + synlighed De fysiske rammer… Sætter en del af dagsorden for samtalen Signalerer atmosfæren Kan skabe tryghed VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Fysiske rammer + synlighed Et- eller flermandskontorer? Skranke? Placering af bord og stole? Vinduer (udluftning)? Lys? Reoler? Blomster, billeder, stearinlys osv? PC og telefon? Informationsmateriale? VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Fysiske rammer + synlighed Rod >< orden Ro >< støj Tæt >< ikke tæt fysisk afstand Fred >< mulighed for afbrydelser Har du ideelle rammer? Hvordan får du det bedste ud af dine givne rammer? Hvad skal ændres? Hvad kan ændres? VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Fysiske rammer + synlighed Gruppeøvelse, 5-6 personer. Tegn det ideelle vejledningslokale. Overvej også hvordan I synliggøre jer overfor medstuderende o.a. Tid: 20 min, herefter fremlæggelse. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Fysiske rammer + synlighed Hvordan synliggør vi vores vejledning? Præsentationsrunde Central placering af Studievejledningen Udadvendte vejledere Arrangementer? Plakater? VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Middag 18.30 – 19.30 i Kaffestue 1 Herefter oplæg om oplæg v. Linda Greve Bendixen, Hum. Fak. Vi slutter ca. kl. 21.00 VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007