Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Assens Kommune 16. November 2012
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Medborgerskab – på sporet
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Inklusion i Børneinstitution Højme
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Et fagligt løft af folkeskolen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Det Inddragende Netværksmøde
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
KLF - konference om chancelighed
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre Netværksmøde Odense den 13. november 2012

Indhold Nye helheder i indsatserne Udvikling af læringsmiljøer som samskabende proces Forældre: Roller og deltagelsesmuligheder Professionalisering hånd i hånd med empowerment og lokal forankring? Ingen synergi uden demokratisk revitalisering! Perspektiver på professioner Arenaen for samarbejde

Nye helheder i indsatsen Andre borgere Forældre Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Ungdomsudd Fire tedenser: Sammenhængende læringsmiljøer: Lokalsamfundet som læringsmiljø Velfærd som ret til deltagelse Ledelse som jagt på synergier i samspillet mellem fagprofessionelle, forældre og civilsamfund

PPR, familierådgivere etc. Samskabelse Udvikling af læringsmiljøer Forældre/ lokalsamfund Pædagoger/ lærere Specialister: PPR, familierådgivere etc. Forældre: Fra brugere til medprocucenter Pædagoger og lærere: Fra produktionsmonopol til arrangører af miljøer og samspil Specialister: Fra specialområde til entreprenører i almenområdet

Forældrene: Roller og deltagelsesmuligheder Strategi Mål og principper Co-design af læringsmiljøer og ydelser Fortaler/ambassadør Kerneydelse/ Samproduktion Pædagogiske ydelser Lektiecafé, omverdenen ind på skolen, foreningsdrevet undervisning Praktisk støtte Vedligeholdelse – administration Indskyde ressourcer Støtte Sociale aktiviteter Organisere arrangementer og netværk

Professionalisering hånd i hånd med empowerment og forankring? Forældrene Professionelle Strategi Mål og principper Co-design af læringsmiljøer og yelser Fortaler/ambassadør Pædagogiske ydelser Lektiecafé, omverdenen ind på skolen, foreningsdrevet undervisning Praktisk støtte Vedligeholdelse – administration Indskyde ressourcer Sociale aktiviteter Organisere arrangementer og netværk Evidensbaseret udvikling af strategi og metoder Nyt lærer-pædagog samspil Ny specialisering Stordrift/fælles enheder Nytænkning af skellet mellem undervisning og fritid

Ingen synergi uden demokratisk revitalisering! Lær af de selvejende institutioner og friskoler Forældrene som stærke ressourcepersoner og fortalere MEN fordi de føler stor medindflydelse og ejerskab Forældreinddragelse er ikke en gratis omgang Forældre er ikke kun nogen, vi kan give opgaver Vi skal turde “slippe styring” og åbne for reel medindflydelse og samskabelse

Ingen synergi uden demokratisk revitalisering! Eksempler Dybt samarbejde om pædagogisk strategi Participatory budgetting Co-design af tilbudsvifte på det specialpædagogiske område (inddragelse af f.eks. ADHD- og Autismeforeningen)

Perspektiver på professioner og deres samarbejde med hinanden og forældrene Professionsmonopoler og interessekamp Grænsdragning, beskyttelse og samarbejde Helhed og funktionalitet Arbejdsdeling og funktionel specialisering Samskabelse og netværk Professionsidentitet opstår i samarbejdet

Arenaen for samarbejd Er denne modstilling en kliché? “Standardisering”: Fælles metodeprogram og kompetenceudvikling Klar arbejdsdeling mellem forældre og professionelle Integreret ledelse Dokumentation og opfølgning “Laboratoriet”: Netværk – med forpligtelse til at udvikle ny løsning Arbejdsdeling emergerer Heterogene kompetence i spil Løsning emergerer

Udvikling af tværprofessionelt samarbejde Fra konflikt til synergi Rammesætning Kollektivisering af ansvar for metoder og resultater Effektmål Fælles forståelse/vidensgrundlag Metodeprogrammer Krav om høj videnskultur Forankring i partnerskab Eksperimenteren Laboratorier/heterogene netværk Innovationsmetodologi/bedre fokus på idriftsættelse Kultivering af åbenhed og dialog