Fremtidens Folkeskole - oplæg for Byrådet Februar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
8. december 2010 på Egegård Skole
Forældremøde på Stestrup Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Skolereform august 2014………………
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Tillid Temadag for AMIR
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Fremtidens skole i. AHLMANN-MØDE DEN 7/ DAGSORDEN: (1)Velkomst v. skolebestyrelsesformanden (2)Hvad er der sket? -Gennemgang v. skolelederen -Spørgsmål.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
Skolestruktur på dagsordenen
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Velkommen til fælles Informationsmøde
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Borgermøde om fremtidens folkeskole Holbæk 18. Januar 2011.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
Strukturreformen i Danmark
Velkommen Skolestruktur 2014.
Det handler om eleverne
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Fremtidens Folkeskole - oplæg for Byrådet Februar 2011

Disposition: Orientering om og opsamling på: 1. For-høringsfasen: a.Transportomkostninger ved de udsendte scenarier ved Teknik og Miljø. b.Skøn over vedligeholdelsesbehov og energirenoveringsforslag på alle skoler ved Teknik og Miljø. c.Udgifterne til Folkeskolen – hvordan er de sammensat. d.Et øjebliksbillede af Folkeskolerne e.Tendenser fra høringssvarene 2. Projekt ”Fremtidens Folkeskole” a.Hovedlinjer i forslaget b.Hovedlinjer i forslag til fælleskommunal indsats og investering 3. Hvad sker der nu? a.Hvad er byrådet enige om b.Tidsplan for den videre proces.

1 a. Scenarier i spil i materialet •Skoler i alle lokalområder, enten som klasse fødeskoler eller som tosporede klasse skoler. •Færre og som minimum tosporede skoler, enten som klasse eller klasse •Færre og som minimum tosporede skoler fra klasse: –Færre og som minimum tosporede skoler fra klasse –Fem skoledistrikter med flere matrikler og med fire skoler fra klasse. I øvrigt kendetegnet ved at de respektive skoledistrikter hvert har én bestyrelse, én leder og ét budget. –Ti skoledistrikter med anvendelse af alle eksisterende matrikler. I øvrigt kendetegnet ved at de respektive skoledistrikter hvert har én bestyrelse, én leder og ét budget.

Oversigt over yderligere befordringsudgifter Serviceniveau som Busplan 2012 der pt. er i høring ScenarieVolumenKørselsudgifter ud over det, der finansieres ved skolekort (2010-priser) 03 version 1720 børn7,5 mio. kr. 04 version børn16,4 mio. kr. 04 version børn9,8 mio. kr. 04 version børn12,0 mio. kr. 04 version børn11,5 mio. kr. 05 version børn12,3 mio. kr. 05 version børn19,5 mio. kr. 05 version 3Vanskeligt beregneligt antal børn Ikke beregnet

Opsummering – på tværs af scenarier Scenarie/version (mio. kr.) Besparelse ift. skolebudg. 2010/2011 Transp.omk. Samlet skøn Årlige besparelser på bygn.budget Driftsbudg: Samlet besparelse Engangsom- kostninger Fødeskoler klasse - v1-3,69,0/+5,435,0 2-sporede fødeskoler v1-19,919,2-6,8-7,579,6 2-sporede fødeskoler v2-20,712,0-4,8-13,577,4 2-sporede fødeskoler 0.-6 – v3-18,614,5-6,1-10,244,8 2-sporede fødeskoler 0.-6 – v4-18,113,7-6,1-10,537,8 Fuldt udbyggede skoler – v1-20,514,8-8,7-14,4116,3 Fuldt udbyggede skoler – v2-19,623,5-5,8-1,970,1 Fuldt udbyggede skoler – v3-20,5(ikke beregnet)0,0Maksimalt -20,5 (ikke beregnet)

1 b. Skøn over vedligeholdelsesbehov og energirenoveringsforslag på alle skoler

1 c. Udgifterne til Folkeskolen – hvordan er de sammensat.

1 d. Et øjebliksbillede af Folkeskolerne (se læsevejledning)

1 e. Tendenser fra høringssvarene Overordnet tilslutning til formålet: at sikre en folkeskole med kvalitet. Overordnet tilslutning til, at der skal reserveres midler til fælles indsats. Overordnet parathed til at deltage aktivt og konstruktivt i kvalitetsudviklingen. Overordnet parathed til at skabe løsninger baseret på samarbejde, videndeling, specialisering, effektiv ressourceudnyttelse mv. Overordnet parathed til at præstere endnu bedre resultater

1 e. Tendenser fra høringssvarene Nogle mener, at det er godt med et brud efter 6. klasse – at eleverne på dette tidspunkt er parat til større udfordringer. Nogle mener, at alle skoler skal spænde fra klasse – og gerne være større. Nogle mener, at udskolingerne skal være større og rumme flere valgmuligheder Nogle mener, at der primært skal skabes midler til udvikling ved at ændre tildelingsmodellen. Nogle mener, at mangfoldigheden i skolestrukturen er vigtig Nogle mener, at den lokale skole er afgørende for lokalsamfundet og foreningslivet

1 e. Tendenser fra høringssvarene Og så er der rigtig mange gode overvejelser i forhold til de mange forhold, der skal sikres i fremtidens skole: Lokalerne skal passe til fremtidens undervisning og fritid. IT skal være på plads – både når det gælder infrastruktur, hardware, software og ikke mindst lærerkompetencer. Der skal sikres fællesløsninger, der hvor det giver mening – f.eks. Indkøb, vedligehold, vejledere, lærere, videndeling osv. Kompetenceløft skal sikres. Hvis der sker strukturelle ændringer skal der være tid og ressourcer til at arbejde med fusionsprocesserne. De gode løsninger, der er fundet på de enkelte skoler skal udbredes til flere. Samarbejder på tværs af skolerne skal tage udgangspunkt i lokale vurderinger af bl.a. naturlige transportveje, tradition, kultur mv.

2 a. Hovedlinjer i forslaget fra Projektudvalget

•Der fastsættes kommunale udviklingsmål på følgende overordnede områder: •Uddannelsesparathed •Inklusion •Styrket faglighed •Trivsel •Udviklingsmålene skal omsættes til konkrete mål for den enkelte skole i forhold til hvilke resultater der forventes og dermed hvilke mål, der skal nås på alle de områder, hvor der er tilgængelige indikatorer på udvikling. 2 a. Hovedlinjer i forslaget fra Projektudvalget

•Hver skole skal have en strategi indenfor følgende områder: •Læseindsatsen gennem hele skoleforløbet •Undervisningsdifferentiering med udfordringer til alle elever •Mål og evaluering for eleverne •Lærernes ledelse af læringsprocesserne i klassen, i gruppen og for hver enkelt elev •Forældresamarbejdet i forhold til inddragelse, forventningsafstemning, involvering og medansvar. •Strategierne skal beskrive mål for indsatsen (hvad er det vi vil opnå), metoder (hvordan vil vi gøre det) og evaluering (hvordan vil vi følge op på om det virker). Strategierne skal være konkrete og handlingsanvisende, ligesom de skal medvirke til at afstemme forventningerne mellem leder, medarbejdere og forældre – og med stigende alder også eleverne. •Strategierne udarbejdes i et tæt samarbejde mellem skolens medarbejdere, ledelse og bestyrelse og danner rammen for skolens virksomhed. •Strategierne skal være tilgængelige på skolens hjemmeside og skal indgå i skolens møde med forældrene på alle klassetrin. 2 a. Hovedlinjer i forslaget fra Projektudvalget

2 b. Hovedlinjer i forslag til fælleskommunal indsats og investering

3 a. Hvad er byrådet enige om Der er enighed i byrådet om følgende: •Et samlet byråd anerkender behovet for at investere i et kvalitetsløft til folkeskolen, således som det er beskrevet af projektudvalget ”Fremtidens Folkeskole”. Derfor ønsker byrådet, at der - gennem omlægninger indenfor den samlede ramme til undervisning - reserveres en pulje på 20 mio. kr. årligt til de konkrete udviklingstiltag og indsatser, som projektudvalget anbefaler •Der er også fremover undervisning i alle lokalområder. Der kan ske tilpasninger af undervisningens omfang på den enkelte skole, bl.a. for at skabe bæredygtige overbygninger, og der kan ske tilpasninger af skoledistrikter. •Der skal fortsat leveres 28 timers ugentlig undervisning med 50 % pædagogdækning i indskolingen, og i den resterende del af skoletiden skal det vejledende timetal leveres. •Tildelingsmodellen tilpasses, således at der frigøres midler. Tildelingsmodellen skal både tage højde for udfordringerne ved store klasser og til mulighederne for samlæsning på tværs af små klasser og til skolernes mulighed for at øge undervisningens andel af lærernes arbejdstid.

3 a. Hvad er byrådet enige om. Der kan arbejdes med forskellige modeller for ledelse – fra forpligtende samarbejde til egentlig fælles ledelse: •Små skoler kan overvejes knyttet til en større skole under fælles ledelse med det formål at sikre, at den røde tråd i skolegangen styrkes og at alle fordele ved et bredere fagligt/pædagogisk miljø - herunder videndeling og udnyttelse af vejledere og specialkompetencer - høstes. •Der kan enkelte steder arbejdes med forsøg med forpligtende samarbejde mellem selvstændige skoler for at opnå samme mål. De konkrete krav og forventninger til dette samarbejde beskrives, herunder hvem der er ansvarlig for, at samarbejdet finder sted. •Ved indførelse af skoler med flere matrikler er det byrådets ansvar at træffe beslutning om, hvor mange klassetrin, der som udgangspunkt undervises på den enkelte matrikel, og beslutning om evt. ændringer heraf. Byrådet fastlægger også principperne for, hvornår ombrydning af klasser kan finde sted. Tildelingsmodellen skal tage hensyn til disse beslutninger.

3 a. Hvad er byrådet enige om. •I de fremtidige aftaler med folkeskolerne indgås der konkrete aftaler med den enkelte skoles leder om, hvad Holbæk Kommune forventer på netop denne skole – således som det også indgår i projektudvalgets strategi. •Med henblik på at øge inklusionen gennem en tidlig og fokuseret indsats i skolerne flyttes midlerne til specialundervisning ud til skolerne. Administrationen udarbejder i samarbejde med skolerne konkrete forslag til denne flytning inklusive tidsplan og aftalegrundlag. Det undersøges, om der herigennem kan frigives midler til at investere i kvalitetsløftet. •Øget bloktilskud og DUT-midler på områder som indgår i kvalitetsløftet (f.eks. IT-investeringer og udvidelse af indskolingen) indgår i den samlede ramme til undervisning, og de vil derfor indgå i puljen til kvalitetsløftet, hvis ændringerne allerede er finansieret i Holbæk Kommune.

3 a. Hvad er byrådet enige om. Mulig organisering Ændrede ressourcer Øget kvalitet Frigørelse af midler Planlægning af lærerarbejdstid Forpligtende samarbejde Fælles ledelse Skoler med flere matrikler Decentralisering af Specialundervisning Klassebaseret tildeling Elevtalsbaseret tildeling Tildeling til spec- ialundervisning Tid til ledelse Undervisnings- midler Færre udskolinger Tid til admini- stration Uddannelse Transport Omregningsfaktor lærerarbejdstid Bloktilskud mm. Ændrede distrikter

3 b. Tidsplan for den videre proces. 14. februarUdvalget for børn : Indstilling fra Projektudvalg ”Fremtidens Folkeskole” om kvalitet i folkeskolen og prioriteret indsats i forhold hertil. Udvalget for Børn tager stilling til forslaget og sender det i høring. 21. februar til 29. april kl. 12 ”Fremtidens Folkeskole” – strategi og prioriteret indsats – er i høring blandt folkeskolens parter 10. februar til 6. maj. Proces med involvering af skolebestyrelser, skoleledere og tillidsrepræsentanter med henblik på at kvalificere et sammenhængende forslag til fremadrettet organisering af folkeskolen og til fremadrettet tildelingsmodel til folkeskolen på baggrund af Byrådets udmelding om kvalitet, mål og rammer. 11. majTemamøde for byrådet, hvor resultaterne af processen præsenteres for Byrådet og hvor Byrådet får lejlighed til spørgsmål og debat. 11. majByrådsmøde, hvor ”strategi og prioriteret indsats for fremtidens folkeskole” forventes endeligt vedtaget. 31. majEkstraordinært møde i Udvalget for Børn – der foretager indstilling til Byrådet om fremtidens organisering af folkeskolen og fremtidens tildelingsmodel. 8. juniByrådet træffer beslutning om fremtidens organisering af folkeskolen og fremtidens tildelingsmodel. 9. Juni til 23. september Høringsperiode i forhold til ovenstående blandt folkeskolens parter 5. Oktober 9. november Endelig beslutning – hvis der ikke indgår ændringer omfattet af bestemmelser om skolelukninger Endelig beslutning – hvis der indgår ændringer omfattet af bestemmelser om skolelukninger.

3 b. Tidsplan for den videre proces. •For at sikre en proces, der tager udgangspunkt i skolebestyrelsernes bidrag og arbejdsbetingelser, inviteres 3 formænd, der repræsenterer små, mellemstore og store skoler til at indgå i en arbejdsgruppe, der tilrettelægger involveringen af bestyrelserne. •For ligeledes at sikre en proces, der tilgodeser ledere og medarbejderes bidrag og arbejdsvilkår, inviteres 3 skoleledere, der ligeledes repræsenterer små, mellemstore og store skoler til at indgå i en arbejdsgruppe, der tilrettelægger involveringen af ledere og tillidsrepræsentanter. •Processen vil i øvrigt bygge på de bidrag, der er kommet i løbet af for-høringen, og vil blive tilrettelagt, så tiden sammen med de mange involverede udnyttes så godt som muligt – og så unødig tidsspilde undgås.