Forebyggelse af matematikvanskeligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik årsplan for 3.x
Advertisements

Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Velkommen til workshoppen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Et væksthus for børn og voksne
Matematik – hvor sejler vi hen? Aarhus 29. marts 2012
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Matematik i 4 klasse.
Folkeskolereform Version 1.0
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Fælles mål 2009 Isboden.
Målstyret læringsreform
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Screening v. UUV Køge Bugt
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Aktiviteter i forbindelse med undervisning af elever med specifikke matematikvanskeligheder Jens Brandt Peter Vilhelm Højgaard Jensen VUC&hf Nordjylland.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Naturfag.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Forebyggelse af matematikvanskeligheder Præsentation af Lemvig Kommunes forebyggelsesplan i matematik Nr. Nissum 6. juni 2013 Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Oplæggets indhold Hvorfor beskæftige sig med matematikvanskeligheder? Baggrund for forebyggelsesplanen Mål for forebyggelsesplanen Hvordan kan man forebygge matematikvanskeligheder? Forebyggelsesplanens opbygning og anbefalinger Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Hvorfor beskæftige sig med forebyggelse matematikvanskeligheder? EU, OECD og FN vurderer, at matematikområdet har en gennemgribende betydning for samfund og individ – en betydning der i et uddannelsesmæssigt perspektiv nærmer sig læsnings Børne- og undervisningsminister Christine Antorini – dansk og matematik er kernefag, som der skal fokuseres særligt på Afgangsprøven - 18% af eleverne opnåede ikke karakteren 2 i enten dansk eller matematik PISA 2009 Matematik – 17% af eleverne scorer under det ”acceptable niveau” + 8,6% er forlods fritaget pga. handikap Lemvig Gymnasium udtrykker bekymring for elevernes kompetencer i matematik (se pjecen Skønheden begynder med den lille tabel) Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Forebyggelse af matematikvanskeligheder Pilotprojekt på Harboøre Skole 2011 Mål: At undersøge om det - inden for de givne rammer – var muligt at iværksætte en forebyggede indsats, der virkede At indsamle erfaringer i forhold til at iværksætte forebyggende indsats i matematik Resultat: Gode resultater - mange bekymringselever nåede alderssvarende niveau, og eleverne var fortsat aldersvarende ved testning et år senere. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Målet med forebyggelsesplanen Mål for Lemvig Kommune At forebygge, at elever får egentlige matematikvanskeligheder i deres skoleforløb, og at sikre, at en høj andel af eleverne forlader folkeskolen med gode funktionelle matematikkompetencer. Formål med forebyggelsesplanen At give konkrete anbefalinger til skoler og børnehaver i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder samt at give en konkret praksisnær vejledning til, hvordan arbejdet kan gribes an på de enkelte skoler og institutioner. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

At forebygge matematikvanskeligheder Hvordan kan vi forebygge matematikvanskeligheder? ”At finde matematikkens læsning” Udgangspunkt i forskning, litteratur og praksis Konklusion – Der er 4 felter i matematikken, hvor matematikvanskeligheder typisk opstår Forebyggelsesplanens grundtanke – hvis vi forebygger i disse 4 felter, kan mange af de alvorlige matematikvanskeligheder mindskes/undgås Lotte Østergaard, PPR Lemvig

De 4 fokusfelter Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Sprog og begreber At kunne sætte sprog på matematikken At have en sikker begrebsforståelse Førfaglige begreber Faglige begreber Faglig læsning i matematik Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Talforståelse og talautomatisering Talforståelse – tallenes 4 repræsentationer Mundtligt udtryk – ti Skriftligt udtryk – 10 IIIIIIIII Konkret udtryk -  hverdagssituationer Automatisering af talnavne/talsymboler At kunne anvende tælleremser At have forståelse af positionssystemets opbygning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Regneforståelse og regnestrategier Kobling mellem de forskellige repræsentationer – (den mundtlige, den skriftlige, den konkrete og hverdagssituationen) ”Hvad sker der når man lægger sammen, trækker fra, ganger og dividerer?” Regnestrategier At kunne anvende og veksle mellem forskellige regnestrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Problemløsningsstrategier At have strategier til at ”angribe” en tekstopgave eller et matematiske problem og efterfølgende beskrive det med det matematiske symbolsprog Tidlig forebyggelse af vanskeligheder, der typisk ses på mellemtrin/i udskoling Fokus på regnehistorier Fokus på matematisk problemløsning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Målet med forebyggelsesplanen Mål for Lemvig Kommune At forebygge, at elever får egentlige matematikvanskeligheder i deres skoleforløb, og at sikre, at en høj andel af eleverne forlader folkeskolen med gode funktionelle matematikkompetencer. Formål med forebyggelsesplanen At give konkrete anbefalinger til skoler og børnehaver i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder samt at give en konkret praksisnær vejledning til, hvordan arbejdet kan gribes an på de enkelte skoler og institutioner. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Forebyggelsesplanens opbygning 4 anbefalinger i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder Nærmere beskrivelse af anbefalingerne Vejledning i forhold forebyggelse i hverdagen/den almindelige matematikundervisning i børnehaver og indskoling Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Fokusfelter i hverdagen/den almene matematikundervisning Anbefaling 1: Det anbefales, at der i børnehaverne (særligt i forhold til de ældste børn) i dagligdagen, samt i skolerne fra 0.-3. klasse i den almene matematikundervisning er særligt fokus på de felter, hvor matematikvanskeligheder typisk opstår. De 4 fokusfelter er: Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Forebyggelsesplanens vejledningsdel   Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Børnehave ældste del af børnegruppen Førfaglige begreber og sprog om matematik tællestrategier Regneforståelse (lægge sammen, trække fra og dele) Praktisk matematisk problemløsning og regnehistorier (knyttet til konkreter) 0. klasse Talforståelse, tællestrategier og begyndende kobling til symbolsprog Regneforståelse og regnestrategier (lægge sammen, trække fra og dele) regnehistorier (knyttet til konkreter, fortælling og tegning) Klasse Førfaglige og faglige begreber, samt sprog om matematik Talforståelse, tællestrategier og automatisering 0-100 (+ og -, samt at dele) og regnehistorier (knyttet til konkreter, fortælling, tegning og symbolsprog) 2.-3. klasse Faglige begreber og sprog om matematik automatisering >100 (videreudvikling + og -, begyndende x og :) og regnestrategier Praktisk matematisk problemløsning, regnehistorier og begyndende tekstopgaver samt strategier til problemløsning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Målrettet forebyggende indsats for ”bekymringselever” Anbefaling 2: Det anbefales, at skolerne iværksætter målrettet forebyggende indsats i form af holddannelse eller supplerende undervisning i anden halvdel af 1. klasse til de elever, som har svært ved at komme i gang i matematikken – trods den særlige fokus i almenundervisningen. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Udvælgelse af elever Undervisning Forældresamarbejde Målrettet forebyggende indsats for elever, der har svært ved at komme i gang i matematikken Udvælgelse af elever Matematiklærerens vurdering, TIM-test Undervisning Små hold, hvor eleverne kan stå på tæer sammen Fokus på systematisk undervisning i ”de 4 fokusfelter” Undervisningsmateriale fx TIM Forældresamarbejde Dagligt hjemmearbejde i matematik – der laves sammen med forældre Fx matematikspil o.lign. - hjemmearbejde skal understøtte undervisningen Afslutning af forløb Matematiklærerens vurdering, TIM-sluttest Lotte Østergaard, PPR Lemvig

At støtte elever, der har svært ved matematikken Anbefaling 3: Det anbefales, at skolerne fra mellemtrinnet er særligt opmærksomme på at kompensere og undervisningsdifferentiere i forhold til de elever, der trods en målrettet indsats får visse vanskeligheder i matematikfaget. Værktøjer, der kan være med til at støtte og kompensere disse elever. Støtte til tal og regning Støtte til at løse problemløsningsopgaver Støtte til at læse matematik Støtte at huske begreber, regneregler mm. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Implementering Anbefaling 4: Det anbefales, at de enkelte skoler og institutioner laver en plan for, hvordan forebyggelsesplanen implementeres. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

Hvor finder jeg forebyggelsesplanen? www.lemvigskoler.dk Lotte Østergaard, PPR Lemvig